Er det ok at lyve?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. april 2009

Zeta

Udfra de svar der er angivet allerede, og reaktionerne, der må jeg desværre sige at moralen lider voldsomt i dette spørgsmål. En løgn er en løgn, uanset om den er hvid, sort, dyb eller overfladisk. At undskylde en løgn med at det er af hensyn til modtageren, holder ikke. Hvorfor så ikke bare spørge "vil du høre min virkelige mening?" og så hvis modtageren vil have denne, give svaret.

Jeg plejer altid, privat som forretning, at spørge "er du sikker på at du vil høre min ærlige mening?" hvis det er noget jeg fornemmer at modtageren ikke er parat til at modtage, og så får man enten et nej eller ja, og så slipper man for at fyre en løgn af.

Jeg syntes det er rigtig ærgeligt at det faktuelle ikke kan forblive aktuelt men indpakkes efter godtbefindende. Hvorfor ikke kalde en spade for en spade? Men det er måske også derfor at jeg altid har fået af vide at jeg ofte er meget sort/hvid.

Konklution: der er forskel på folk og det vil der altid være. Værdierne hos de enkelte er også forskellige. Får mig til at tænke på hvorfor der er så mange der ikke kan få et parforhold eller ægteskab til at fungere.... Moral er godt, men dobbeltmoral er forfald.

:-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2009

Astrid P

Zeta skriver:

Udfra de svar der er angivet allerede, og reaktionerne, der må jeg desværre sige at moralen lider voldsomt i dette spørgsmål. En løgn er en løgn, uanset om den er hvid, sort, dyb eller overfladisk. At undskylde en løgn med at det er af hensyn til modtageren, holder ikke. Hvorfor så ikke bare spørge "vil du høre min virkelige mening?" og så hvis modtageren vil have denne, give svaret.

Jeg plejer altid, privat som forretning, at spørge "er du sikker på at du vil høre min ærlige mening?" hvis det er noget jeg fornemmer at modtageren ikke er parat til at modtage, og så får man enten et nej eller ja, og så slipper man for at fyre en løgn af.

Jeg syntes det er rigtig ærgeligt at det faktuelle ikke kan forblive aktuelt men indpakkes efter godtbefindende. Hvorfor ikke kalde en spade for en spade? Men det er måske også derfor at jeg altid har fået af vide at jeg ofte er meget sort/hvid.

Konklution: der er forskel på folk og det vil der altid være. Værdierne hos de enkelte er også forskellige. Får mig til at tænke på hvorfor der er så mange der ikke kan få et parforhold eller ægteskab til at fungere.... Moral er godt, men dobbeltmoral er forfald.

:-)

Det må virkelig være fedt at være dig... 100% ærlig overfor alt og alle???

Respekt!!!

Men det må da i virkeligheden være sådan lidt hårdt at være moralens vogter, er det ikke?

Anmeld

6. april 2009

Zeta

Det må virkelig være fedt at være dig... 100% ærlig overfor alt og alle???

Respekt!!!

Men det må da i virkeligheden være sådan lidt hårdt at være moralens vogter, er det ikke?

Argh, hvide løgner herfra lander også på skrivebordet, og det er plat som jeg hidtil har angivet, af hensyn til modtageren, men det er altid overfladisk og ikke vigtige ting, for der holder en hvid løgn under ingen omstændigheder.

Så derfor må jeg desværre også melde mig ind i klubben - dobbeltmoralsk.

Anmeld

6. april 2009

1977

Profilbillede for 1977
Jeg lyver og fortier ting på daglig basis. Fx når jeg er på arbejde og skal snakke med min chef. Jeg smiler, nikker og griner af hendes vittigheder, men sandheden om hvad jeg mener om hende, vil Henrik bare slette. Jeg lyver overfor mine senile borgere når de for tredje gang den timer sige.."jeg har vist aldrig fortalt dig...." og jeg siger nej, fordi de har brug for at snakke.

Jeg lyver til jul når jeg giver min søn gaver fra julemanden og nissen, i dag da han fik chokolade fra påskeharen og hver dag når jeg siger at cartoon network er gået i seng.

Jeg lyver overfor min mor når jeg siger jeg skal tisse og bliver nødt til at smutte - efter 45 min i telefonen.

Jeg lyver overfor min gamle farmor på 83 år når jeg siger vi alle har det godt og det har vi sgu ikke altid. Men hun bekymre sig og vi lså gerne hjælpe, men bor i den anden ende af landet.

Jeg lyver for familiefreden når jeg er i selskab med min svigerinde, for hun er en ?=%#¤"!§

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.