Udfra de svar der er angivet allerede, og reaktionerne, der må jeg desværre sige at moralen lider voldsomt i dette spørgsmål. En løgn er en løgn, uanset om den er hvid, sort, dyb eller overfladisk. At undskylde en løgn med at det er af hensyn til modtageren, holder ikke. Hvorfor så ikke bare spørge "vil du høre min virkelige mening?" og så hvis modtageren vil have denne, give svaret.
Jeg plejer altid, privat som forretning, at spørge "er du sikker på at du vil høre min ærlige mening?" hvis det er noget jeg fornemmer at modtageren ikke er parat til at modtage, og så får man enten et nej eller ja, og så slipper man for at fyre en løgn af.
Jeg syntes det er rigtig ærgeligt at det faktuelle ikke kan forblive aktuelt men indpakkes efter godtbefindende. Hvorfor ikke kalde en spade for en spade? Men det er måske også derfor at jeg altid har fået af vide at jeg ofte er meget sort/hvid.
Konklution: der er forskel på folk og det vil der altid være. Værdierne hos de enkelte er også forskellige. Får mig til at tænke på hvorfor der er så mange der ikke kan få et parforhold eller ægteskab til at fungere.... Moral er godt, men dobbeltmoral er forfald.
:-)
Anmeld