Aktiv dødshjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvad er jeres mening om aktiv dødshjælp?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

2.078 visninger
28 svar
0 synes godt om
22. marts 2012

Anonym trådstarter

Hej alle..

Jeg ved godt det er et ret følsomt emne men da det er kommet ret tæt ind på livet af mig det sidste døgn, vil jeg gerne hører jeres mening om det..

Sagen er den at en meget tæt på mig er faldet om den anden dag på gulvet derhjemme og bliver formentlig først fundet 3 timer efter det er sket samt går der derudover en to times tid inden vedkomne er ankommet til hospitalet, af hvad den sidste melding har været er personen erklæret hjernedød det eneste der fungere er hjertet som holder personen i live. Personen vil aldrig få et normalt liv igen hvis den overhovedet nogensinde vågner. Personen kan nu risikerer ligger i mange år indtil hjertet siger fra. Personen er ikke ret gammel og har et sundt og rask hjerte..

Mit spørgsmål er så til jer hvad jeres holdning er til om man i sådan et tilfælde burde have muligheden for aktiv dødshjælp her i Danmark?

Jeg beder venligst folk om at accepterer andres holdning, dette er ment som en stille og rolig diskussion uden en masse muderkastning mod hinanden...

(Kan desværre ikke gøre det muligt at svare anonymt da jeg ikke er VIP mere, men håber nogle tør stå frem med deres mening alligevel)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2012

Holbæktrunten

Anonym skriver:

Hej alle..

Jeg ved godt det er et ret følsomt emne men da det er kommet ret tæt ind på livet af mig det sidste døgn, vil jeg gerne hører jeres mening om det..

Sagen er den at en meget tæt på mig er faldet om den anden dag på gulvet derhjemme og bliver formentlig først fundet 3 timer efter det er sket samt går der derudover en to times tid inden vedkomne er ankommet til hospitalet, af hvad den sidste melding har været er personen erklæret hjernedød det eneste der fungere er hjertet som holder personen i live. Personen vil aldrig få et normalt liv igen hvis den overhovedet nogensinde vågner. Personen kan nu risikerer ligger i mange år indtil hjertet siger fra. Personen er ikke ret gammel og har et sundt og rask hjerte..

Mit spørgsmål er så til jer hvad jeres holdning er til om man i sådan et tilfælde burde have muligheden for aktiv dødshjælp her i Danmark?

Jeg beder venligst folk om at accepterer andres holdning, dette er ment som en stille og rolig diskussion uden en masse muderkastning mod hinanden...

(Kan desværre ikke gøre det muligt at svare anonymt da jeg ikke er VIP mere, men håber nogle tør stå frem med deres mening alligevel)

Er ked af at høre om dit tab...

Men hvis vedkommende er erklæret hjernedød, så er han/hun klinisk død... Så er det op til familien at beslutte om der skal slukkes for respirator, inden kroppen selv siger fra hen ad vejen...

Anmeld

22. marts 2012

Anonym trådstarter

Holbæktrunten skriver:

Er ked af at høre om dit tab...

Men hvis vedkommende er erklæret hjernedød, så er han/hun klinisk død... Så er det op til familien at beslutte om der skal slukkes for respirator, inden kroppen selv siger fra hen ad vejen...

Ja personen er død oppe i hovedet men selvom de slukker for respiratoren i dette tilfælde vil personen stadig selv trække vejret og altså ikke sove ind, så personen kan komme til at ligge sådan i mange år idet at hjertet fungere optimalt og slår som det skal..

Ja det er lidt hårdt og helt uacceptabel

Anmeld

22. marts 2012

Holbæktrunten

Anonym skriver:

Hej alle..

Derudover ville jeg ønske at JEG havde mulighed for at kunne vælge aktiv dødshjælp hvis jeg engang blev dødeligt syg, og der ikke var mulighed for at blive rask igen. Jeg ville gerne sige farvel til livet, familie og venner med lidt værdighed - og jeg ville ikke føle at jeg kunne få lov til det, hvis jeg var rigtig rigtig syg og ikke kunne klare mig selv...

Jeg er også sikker på at der er mange forældre i vores generation, der gerne ville have lov at tage beslutningen selv hvis man kom i den situation - så ikke deres børn skulle stå med den grimme beslutning. Min far skal fx (igen!) igennem nogle store risikofyldte operationer, og hans største frygt er at vågne op med slemme og uoprettelige skader, fysisk som spykisk... Skulle han ende i koma hvor der var mulighed for at vågne op, men skadet, ønsker han at jeg slukker for ham... Han ved at jeg er den eneste der ville kunne gøre det, selvom jeg har to brødre. Jeg VED at han ville ønske han ikke havde behøvet at sige det til mig, men at han selv havde kunnet tage nogle forholdsregler... <Og lidt kan man da tage, men lægerne SKAL ikke følge patientens ønske. De skal subjektivt vurdere hvad der er lægefagligt og etisk forsvarligt...

Jeg tænker at det ville være rart hvis man kunne få en psykologevaluering der kunne fortælle ens holdning og afklarethed i forhold til aktiv dødshjælp hvis det engang blev aktuelt. Så at der var belæg for at det var en velovervejet beslutning der ikke var taget mens man er aller sygest og desperat...

Anmeld

22. marts 2012

Frk.S

Jeg går ind for aktiv dødshjælp... til en vis grænse selvfølgelig.

I et tilfælde som det du beskriver, synes jeg det skulle være muligt at lade personen få fred. Hvis der ikke er nogen mulighed for at personen kan blive tilnærmelsesvis normal igen, så synes jeg man skal give dem fred.

Selvfølgelig er der mange dilemmaer, hvis man indfører dette. Som fx hvor grænsen går til hvornår det er ok. Om personen selv skal have givet udtryk for ønsket inden. Osv.

Og så til sidst et kram til dig. Det er bestemt ikke en rar situation i står i. 

Anmeld

22. marts 2012

**Ønskebabyen

Anonym skriver:

Hej alle..

Jeg har svaret: Jeg syntes det er OK hvis personen aldrig vil kunne få et normalt liv igen

OG hvis personen er uhelbredeligt syg - dog vil jeg mene at personen selv skal være i stand til at bede om det...

Står selv i en situation lige pt. hvor jeg ville ønske det var en mulighed for min farmor. Hun har fået konstateret kræft i bugspytkirtlen og i leveren og det er gået STÆRKT Igår kom hun på Hospice..

Anmeld

22. marts 2012

Kofoed.

Anonym skriver:

Ja personen er død oppe i hovedet men selvom de slukker for respiratoren i dette tilfælde vil personen stadig selv trække vejret og altså ikke sove ind, så personen kan komme til at ligge sådan i mange år idet at hjertet fungere optimalt og slår som det skal..

Ja det er lidt hårdt og helt uacceptabel

i det tilfælde er personen faktisk ikke hjernedød, bare i en kronisk koma, hvis man er hjernedød, ville kroppen ikke kunne trække vejret selv. Men i danmark er det tilladt, at sådanne tilfælde, at man slukker for respiratoren.

Hvis personen aldrig vil vågen eller sandsynligheden er meget lille, så vil jeg godt kunne forstå man gjorde en ende på det liv, som man jo knap har. Og der tænker jeg, at organ doner er så oplagt, hvis det er en ung, frisk og ellers sygdoms fri person. Det er min holdning.

Anmeld

22. marts 2012

Princesspigen

Anonym skriver:

Hej alle..

min mormor var ude for noget af det samme..

hun døde (enda på sygehuset) men de opdagede ikke hun var faldet om på stuen så da de fandt hende og genoplivede hende var hun hjerne død.. men de fik jo liv i hende igen..

vi andre fik den besked at de ikke kunne gøre noget for hende, så det eneste der var at gøre var at sende hende på et plejehjem hvor hun sku vente på at få en virus ind til kroppen gav op igen og hun ku få fred..

det var en meget barsk tid for os alle.

dog nåede hun ikke plejehjemmet før hun fangede en virus og selv døde, næsten 2 uger efter hun blev erkleret hjernedød..

den gang var jeg ked af de ikke bare kunne hjælpe hende til fred på den anden side.. så ja i sådan et tilfælde går jeg altså ind for aktiv dødshjælp!!!

Anmeld

22. marts 2012

Silas&Mille

Er ked af at hører om dit tab

Jeg har svaret den sidste valgmulighed.

Jeg kan ikke se meningen med at et menneske skal ligge som en grønsag i længere tid. Hvem får noget ud af det?

Så ser jeg hellere at personen og familien får fred.

Anmeld

22. marts 2012

Anonym trådstarter

Frk.S skriver:

Jeg går ind for aktiv dødshjælp... til en vis grænse selvfølgelig.

I et tilfælde som det du beskriver, synes jeg det skulle være muligt at lade personen få fred. Hvis der ikke er nogen mulighed for at personen kan blive tilnærmelsesvis normal igen, så synes jeg man skal give dem fred.

Selvfølgelig er der mange dilemmaer, hvis man indfører dette. Som fx hvor grænsen går til hvornår det er ok. Om personen selv skal have givet udtryk for ønsket inden. Osv.

Og så til sidst et kram til dig. Det er bestemt ikke en rar situation i står i. 

Nej det er virkelig grimt...

Der er ingen chance for personen vil kunne få et værdigt liv, hvis personen af mirakuløse omstændigheder skulle vågne igen vil H*n aldrig kunne tale, se osv igen, h*n vil nok komme til at sidde i en kørestol med sondemad..

Personen har ikke haft mulighed for at forberede sig på noget og sige sin mening da det er sket meget pludseligt og ud af den blå luft.. Selvfølgelig har vi da engang imellem drøftet det med personen og vi har en ide om hvordan h*n ville vælge i tilfælde af at h*n kunne..

Selvfølgelig hvis der skulle være aktiv dødshjælp ville jeg personligt også selv mene der skulle en masse professionelle overvejelser og øjne på inden man ville kunne få valgmuligheden, der skulle være klare regler for hvornår man vil kunne få valget så det ikke vil blive misbrugt...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.