Anonym skriver:
Hej alle..
Jeg ved godt det er et ret følsomt emne men da det er kommet ret tæt ind på livet af mig det sidste døgn, vil jeg gerne hører jeres mening om det..
Sagen er den at en meget tæt på mig er faldet om den anden dag på gulvet derhjemme og bliver formentlig først fundet 3 timer efter det er sket samt går der derudover en to times tid inden vedkomne er ankommet til hospitalet, af hvad den sidste melding har været er personen erklæret hjernedød det eneste der fungere er hjertet som holder personen i live. Personen vil aldrig få et normalt liv igen hvis den overhovedet nogensinde vågner. Personen kan nu risikerer ligger i mange år indtil hjertet siger fra. Personen er ikke ret gammel og har et sundt og rask hjerte..
Mit spørgsmål er så til jer hvad jeres holdning er til om man i sådan et tilfælde burde have muligheden for aktiv dødshjælp her i Danmark?
Jeg beder venligst folk om at accepterer andres holdning, dette er ment som en stille og rolig diskussion uden en masse muderkastning mod hinanden...
(Kan desværre ikke gøre det muligt at svare anonymt da jeg ikke er VIP mere, men håber nogle tør stå frem med deres mening alligevel)
Hvis din pårørende er klinisk hjernedød, er det ikke et etisk spørgsmål OM man vil slukke respiratoren. Det VIL man gøre, da patienten ER død, man venter blot med at slukke for respiratoren til familien er klar (og ordentlig timet, hvis organtransplantation er på tale).
Hjertet hos en hjernedød patient vil uanset respiratorbehandling oftest standse af sig selv inden for et par døgn, i sjældne tilfælde kan der gå længere.
Det lyder som om, at din pårørende er svært hjerneskadet, men ikke klinisk hjernedød, og det er helt sikkert en forfærdelig situation for familien.
Men i det tilfælde, hvor en person er faldet uvarslet om, og ikke har givet sin holdning til kende på forhånd omkring livsforlængende behandling, der kan man efter min mening slet IKKE yde aktiv dødshjælp.
I det hele taget er jeg som menneske og fagperson IMOD aktiv dødshjælp. Af mange grunde. Der er simpelthen for stor risiko for, at nogle ville få ydet aktiv dødshjælp af de forkerte grunde. Og jeg synes ikke, at vi som mennesker, læger mm endeligt skal være herre over døden. Der er så stor forskel på at indstille på behandling og således medvirke passivt til dødens indtræden, og så på at yde aktiv dødshjælp.
Jeg er for at, at man så vidst muligt får optimeret den lindrende behandling hos den døende, så den sidste tid bliver så smertefri og værdig som muligt, men mere synes jeg ikke man skal eller bør gøre.
Det er et vigtigt og aktuelt emne, hvorfor jeg som en at de få modstandere lige må give mit pip med.
Håber på det bedste for din bekendte.
/smølf