Aktiv dødshjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. marts 2012

Clisolka

Jeg er ked af at høre om dit tab 

Jeg er med på aktiv dødshjælp til en vis grænse! Jeg har oplevet nogle episoder, hvor jeg godt kunne have brugt det - sådan har jeg ikke lyst til at leve/ende mine dage.

Bl.a. døde min mormor i 08 - hun fik en blodprop i venstre hjernehalvdel og kunne intet selv bagefter! Hun endte sine dage på et plejehjem, og endte med at sultestrejke indtil hendes lille krop ikke ville mere. Det var nogle hårde måneder til slut, og hvor ville jeg ønske at aktiv dødshjælp ville have været muligt.  

For snart 17 år siden faldt min far ned fra et stillads og brækkede nakkestammen. Vi slukkede for respiratoren 2 dage efter. Her vil jeg også mene at aktiv dødshjælp kunne vælges - hvis ikke man får muligheden for at slukke for respiratoren.

Det er kun 2 eksempler på det - og der findes mange andre desværre 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2012

Ka+Ma=Be

Anonym skriver:

Hej alle..

Jeg ved godt det er et ret følsomt emne men da det er kommet ret tæt ind på livet af mig det sidste døgn, vil jeg gerne hører jeres mening om det..

Sagen er den at en meget tæt på mig er faldet om den anden dag på gulvet derhjemme og bliver formentlig først fundet 3 timer efter det er sket samt går der derudover en to times tid inden vedkomne er ankommet til hospitalet, af hvad den sidste melding har været er personen erklæret hjernedød det eneste der fungere er hjertet som holder personen i live. Personen vil aldrig få et normalt liv igen hvis den overhovedet nogensinde vågner. Personen kan nu risikerer ligger i mange år indtil hjertet siger fra. Personen er ikke ret gammel og har et sundt og rask hjerte..

Mit spørgsmål er så til jer hvad jeres holdning er til om man i sådan et tilfælde burde have muligheden for aktiv dødshjælp her i Danmark?

Jeg beder venligst folk om at accepterer andres holdning, dette er ment som en stille og rolig diskussion uden en masse muderkastning mod hinanden...

(Kan desværre ikke gøre det muligt at svare anonymt da jeg ikke er VIP mere, men håber nogle tør stå frem med deres mening alligevel)

I sådanne situationer, ja, der synes jeg det bør være lovligt!

Jeg er klar over, at det er et besværligt og etisk svært emne. Men for fanden - hvis det var mig selv, så ville jeg hellere at de "slukkede" for mig, end at jeg endte som en "grøntsag". Og gav mine organer til nogle som kunne bruge dem 

Men ja, der er jo en grænse, og det er nok den som gør det svært at  lovliggøre det helt.

Anmeld

22. marts 2012

Chamomile

Jeg går helt sikkert ind for aktiv dødshjælp.

Anmeld

22. marts 2012

lilledittemor

Det gør mig ondt at høre din historie..

Jeg går ind for aktiv dødshjælp.

Jeg mistede min farfar til sygdommen ALS, og det var den mest grusomme død som tog et helt år..
Sygdommen er arvelig, og min far har sagt at hvis han nogensinde får den, så vil han hellere have at vi skyder ham.

Det var nok det sværeste år i mit liv og min farfar havde det forfærdeligt. Den sygdom ønsker jeg ikke engang for min værste fjende.

Anmeld

22. marts 2012

Pige2009

Anonym skriver:

Hej alle..

Jeg ved godt det er et ret følsomt emne men da det er kommet ret tæt ind på livet af mig det sidste døgn, vil jeg gerne hører jeres mening om det..

Sagen er den at en meget tæt på mig er faldet om den anden dag på gulvet derhjemme og bliver formentlig først fundet 3 timer efter det er sket samt går der derudover en to times tid inden vedkomne er ankommet til hospitalet, af hvad den sidste melding har været er personen erklæret hjernedød det eneste der fungere er hjertet som holder personen i live. Personen vil aldrig få et normalt liv igen hvis den overhovedet nogensinde vågner. Personen kan nu risikerer ligger i mange år indtil hjertet siger fra. Personen er ikke ret gammel og har et sundt og rask hjerte..

Mit spørgsmål er så til jer hvad jeres holdning er til om man i sådan et tilfælde burde have muligheden for aktiv dødshjælp her i Danmark?

Jeg beder venligst folk om at accepterer andres holdning, dette er ment som en stille og rolig diskussion uden en masse muderkastning mod hinanden...

(Kan desværre ikke gøre det muligt at svare anonymt da jeg ikke er VIP mere, men håber nogle tør stå frem med deres mening alligevel)

Jeg vil helst ikke udtale mig om din konkrete situation, men da jeg stod ved min morfars dødsleje - han var dødsyg af lungehindekræft pga. arbejde med asbest - spurgte jeg faktisk sygeplejersken på hospice om vi ikke bare kunne skrue op for hans morfinpumpe, så han stille kunne sove ind - det er det hårdeste jeg endnu har været med til og mit hjerte blødte virkelig.

Hvis man generaliserer, synes jeg det er svært - for hvor går grænsen

Anmeld

22. marts 2012

Smølf

Anonym skriver:

Hej alle..

Hvis din pårørende er klinisk hjernedød, er det ikke et etisk spørgsmål OM man vil slukke respiratoren. Det VIL man gøre, da patienten ER død, man venter blot med at slukke for respiratoren til familien er klar (og ordentlig timet, hvis organtransplantation er på tale).
Hjertet hos en hjernedød patient vil uanset respiratorbehandling oftest standse af sig selv inden for et par døgn, i sjældne tilfælde kan der gå længere.

Det lyder som om, at din pårørende er svært hjerneskadet, men ikke klinisk hjernedød, og det er helt sikkert en forfærdelig situation for familien.

Men i det tilfælde, hvor en person er faldet uvarslet om, og ikke har givet sin holdning til kende på forhånd omkring livsforlængende behandling, der kan man efter min mening slet IKKE yde aktiv dødshjælp.

I det hele taget er jeg som menneske og fagperson IMOD aktiv dødshjælp. Af mange grunde. Der er simpelthen for stor risiko for, at nogle ville få ydet aktiv dødshjælp af de forkerte grunde. Og jeg synes ikke, at vi som mennesker, læger mm endeligt skal være herre over døden. Der er så stor forskel på at indstille på behandling og således medvirke passivt til dødens indtræden, og så på at yde aktiv dødshjælp.

Jeg er for at, at man så vidst muligt får optimeret den lindrende behandling hos den døende, så den sidste tid bliver så smertefri og værdig som muligt, men mere synes jeg ikke man skal eller bør gøre.

Det er et vigtigt og aktuelt emne, hvorfor jeg som en at de få modstandere lige må give mit pip med.

Håber på det bedste for din bekendte.

/smølf

Anmeld

23. marts 2012

Fenja09

Hvis din pårørende er klinisk hjernedød, er det ikke et etisk spørgsmål OM man vil slukke respiratoren. Det VIL man gøre, da patienten ER død, man venter blot med at slukke for respiratoren til familien er klar (og ordentlig timet, hvis organtransplantation er på tale).
Hjertet hos en hjernedød patient vil uanset respiratorbehandling oftest standse af sig selv inden for et par døgn, i sjældne tilfælde kan der gå længere.

Det lyder som om, at din pårørende er svært hjerneskadet, men ikke klinisk hjernedød, og det er helt sikkert en forfærdelig situation for familien.

Men i det tilfælde, hvor en person er faldet uvarslet om, og ikke har givet sin holdning til kende på forhånd omkring livsforlængende behandling, der kan man efter min mening slet IKKE yde aktiv dødshjælp.

I det hele taget er jeg som menneske og fagperson IMOD aktiv dødshjælp. Af mange grunde. Der er simpelthen for stor risiko for, at nogle ville få ydet aktiv dødshjælp af de forkerte grunde. Og jeg synes ikke, at vi som mennesker, læger mm endeligt skal være herre over døden. Der er så stor forskel på at indstille på behandling og således medvirke passivt til dødens indtræden, og så på at yde aktiv dødshjælp.

Jeg er for at, at man så vidst muligt får optimeret den lindrende behandling hos den døende, så den sidste tid bliver så smertefri og værdig som muligt, men mere synes jeg ikke man skal eller bør gøre.

Det er et vigtigt og aktuelt emne, hvorfor jeg som en at de få modstandere lige må give mit pip med.

Håber på det bedste for din bekendte.

/smølf

Jeg må erklære mig enig med dig!

I nogle tilfælde er jeg dog helt sikker på, at det bedste ville være at hjælpe personen på vej og i nogle tilfælde sker det også ved passiv dødshjælp.

Men at lave en lov, som de f.eks har gjort i Belgien om at man kan aftale tidspunkt osv og møde op i et værelse, drikke noget gift og så falde om, det er jeg meget i mod. Det er også "yngre ældre" der benytter den metode inden de bliver helt gamle og grå. Det er da en skam. Ingen ved, hvordan vi skal dø, måske ender vi med at sove ind eller få pludselig hjertestop og så er det da synd, at nogen har taget deres liv på forhånd.

Så jeg tænker, hvor skal grænsen gå? Skal vi til, at dele folk op i, hvem der lider mest eller hvordan skal det stilles op? Måske ændre jeg mening, hvis jeg en dag oplever det tæt på.

Der er nogle ting i livet vi ikke selv er herre over eller skal være herre over og en af dem er døden. ¨

Håber alt det bedste for din ven.

Ja, jeg er nok både for og imod - men hælder mest til imod.

/Fenja

Anmeld

23. marts 2012

Anonym trådstarter

,Hej alle..

Magter ikke lige at svare alle og en, men syntes det er rigtig spænde at hører begrundelser for om man er for eller imod, personligt kan jeg nemlig ikke selv finde ud af hvilket ben jeg skal stå på i dette tilfælde..

Fordi lægerne siger noget forskelligt hele tiden, men det jo klart når de heller ikke aner en disse om hvordan personen reagere på tingene...

Anmeld

23. marts 2012

Jonatansmor

Anonym skriver:

Hej alle..

Jeg ser på det som en selvfølgelighed i livet. At vi selv kan bestemme hvornår det skal være slut. Eller at vores elskede kunne træffe den beslutning for os.

Men jeg forstår godt hvorfor det er ulovligt. Jeg kan godt se hvordan det kunne blive misbrugt.

Jeg ville bare ønske at mennesket var nået meget længere i vores etiske udvikling, at vi tillod os selv og hinanden at erkende hvornår vores tid her skal slutte. Sommetider er livet bare ikke det værd, det synes jeg skulle være en beslutning op til personen selv og de nærmeste.

Havde selv min morfar liggende i 9 måneder inden hans krop sagde stop. De 9 måneder var vi hos ham hver dag, han sygnede ind og var til sidst en meget lille mand. Dét syn kunne de godt have sparet os, de kunne godt have sparet ham for den ydmygelse det må have været for en mand i hans generation. Han havde altid været Mastodonten i vores tilværelse, det sidste jeg husker om ham var at hans ben var ligeså tynde som mine arme og han ikke selv kunne trække vejret.

Du får en

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.