Jer der køber Økologi.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. marts 2012

Nitz - <3 David

Kloster skriver:

Tak for svar.

Men den økologiske ko, høne, gris osv har det vel ikke bedre end den ikke-øko? Er det ikke kun foder de bliver fodret med, der skal være øko og marken der ikke må sprøjtes??

Øko køer har et bedre liv! Jeg har selv arbejdet på en ikke øko kvæg gård.. Som dog gjorde mange af de ting øko gårde SKAL.. Bl.a. skal øko køer på græs et bestemt antal dage om året. Det skal de ikke hos ikke-øko gårde. Der ud over må mælken ikke komme på mejeri hvis koen er blevet pencilin behandlet. I ikke øko landburg tror jeg det er 3 dage efter behandling det må komme med. Hvor det er 6-7 dage efter bahandling..
Og så skal de økologiske køer have mere græs i deres foder..

Der står lidt om det her:

http://arla.dk/oekologi/Hvad-er-okologi/Fakta-om-o ko-koer/

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2012

Maja_4000

Det eneste vi ALTID køber øko (med mindre det er udsolgt ) er æg .. Jeg ved ikke hvorfor :b Men det gjorde min mor , så det har jeg da bare fortsat med Haha

Og så køber vi tit øko gulerødder .. Simpelthen fordi man kan få dem i 1 kg poser , og vi kan ikke nå at spise 2 kg :b Så synes jeg det er dumt at købe det ekstra kg for 2 kr ekstra , eller hvad det er der er forskellen

Men vi køber da økologi hvis der er billigst .. I fakta er øko fuldkorns spaghetti f.eks. billigere end ikke-øko fuldkorns spaghetti

Anmeld

21. marts 2012

Mumto3

Vi lever 100% økologisk. Det jeg har sværes med at spise ikke-øko, det er kød. Tænk og test har engang undersøgt div. Kødvare og fandt nogle af dem direkte uegnet til menneskeføde, men det bliver stadig solgt i butikkerne. Derudover så får ikke-øko dyr bare så meget medicin og deres medicinrester er så i det kød vi spiser, og de lever ofte af genmodificeret foder, og det har jeg heller ikke lyst til at få i min krop. Dybest set aner vi ikke om det har en påvirkning eller ej.Dengang man gav køerne fisk og mel lavet af knuste knogler som foder, troede man jo også at det var ok. Men det viste sig at nogle af køerne fik ko galskab og at det via kødet kunne overføres til mennesker. Jeg ved ikke om i kan huske det, mé det var jo folk der blev syge på livstid af det. At man i første omgang overhoved kan finde på at foder køer med rester fra fiske industrien t er i sig selv skræmmende, men det siger lidt om hvor lang man er villig til at gå, for at holde prisen på kød nede.

Anmeld

21. marts 2012

Røverdatter

Vi køber alt økologisk. Lige fra mel og nødder til frugt og grønt.

Jeg synes kvaliteten er meget højere, og så hjælper man, som du også skriver, naturen.. Også synes jeg at det smager af mere, og smager derfor bedre

Men et godt sted at starte med økologi (hvis man ikke har så mange penge) er frugt og grønt. Det smager altså bare bedre! Frugt og grønt som ikke er øko, er blevet sprøjet med alt muligt, og ja. Det er bare sundere med øko-varer.

Jeg tror på økologi, men jeg tror også på at der er forskel på økologi. Nogle økologiske mærker er bedre end andre, har jeg erfaret.. Og jeg tror tit at det er derfor folk kan tvivle på kvaliteten af den økologiske vare

Anmeld

21. marts 2012

Tona

Kloster skriver:

Hej.

Jeg køber ikke Øko. Simpelthen fordi det er dyrere og fordi det ikke holder sig så længe. Men men men... Jeg er alligevel blevet lidt åben over for det.

Jeg læste nemlig i Fit Living bladet, at hver gang jeg købet 1 kg øko mel frem for konventionelt, sparar jeg 550 liter grundvand for mødet med sprøjtegifte!  Dét synes jeg er tankevækkende...

Jeg skulle bage en special appelsinkage i sidste uge og skulle bruge 2 øko appelsiner. Gav 25,- for 8 øko appelsiner. Fik bagt kagen og resten af appelsinerne blev spist. Aldrig har jeg smagt så gode og søde appelsiner. Det samme med nogle øko æbler, jeg fik købt for lang tid siden. Virkelig virkelig god smag.

Men har jeg bare været heldig med smagen og holdbarheden med de æbler og appelsiner der??

Øko mælk bryder jeg mig ikke om. Og slet ikke prisen... Vi drikker 10-12 liter mælk om ugen og her køber jeg absolut det billigste.

Tilføjer lige at, jeg handler ind i Rema1000, Aldi og Super Best. Men vi har også en Kiwi, Fakta og Super Brugsen i byen. Der er 40 km til Bilka, Kvickly og Føtex

Hvad køber I af øko-varer?

Hvad kan "betale" sig at købe? Både af holdbarhed, smag og miljøet?

Jeg har engang læst, at hvis man ikke har økonomi/vilje til at købe alt økologisk, så er det vigtigste man kan vælge mejerriprodukter og frugt som øko

Anmeld

21. marts 2012

mortilnoahogmelina

Nu har jeg lige læst alle svarene ..
og jeg må ærlig indræmme jeg faktisk bliver ret forarget over hvor dårligt ikk øko ting egentlig er .

Vi køber ik selv øko, men efter det her må jeg indrømme at jeg kræftigt overvejer at bliver øko menneske i stedet .
Jeg kan slet ik have tanken om alle de ulækre ting dyre der ikk er øko spiser og oplevet .
Puha .

Anmeld

21. marts 2012

Kloster

Må lige smide et link ind, som jeg (som helt uerfaren øko-menneske) synes er rigtig interessant og tankevækkende at læse.

Der bliver stillet øko vs. alm op, så det i hvert fald for mig, er nemt at overskue

http://www.okologi.dk/

Anmeld

21. marts 2012

Muffin_girl

Kloster skriver:

Hej.

Jeg køber ikke Øko. Simpelthen fordi det er dyrere og fordi det ikke holder sig så længe. Men men men... Jeg er alligevel blevet lidt åben over for det.

Jeg læste nemlig i Fit Living bladet, at hver gang jeg købet 1 kg øko mel frem for konventionelt, sparar jeg 550 liter grundvand for mødet med sprøjtegifte!  Dét synes jeg er tankevækkende...

Jeg skulle bage en special appelsinkage i sidste uge og skulle bruge 2 øko appelsiner. Gav 25,- for 8 øko appelsiner. Fik bagt kagen og resten af appelsinerne blev spist. Aldrig har jeg smagt så gode og søde appelsiner. Det samme med nogle øko æbler, jeg fik købt for lang tid siden. Virkelig virkelig god smag.

Men har jeg bare været heldig med smagen og holdbarheden med de æbler og appelsiner der??

Øko mælk bryder jeg mig ikke om. Og slet ikke prisen... Vi drikker 10-12 liter mælk om ugen og her køber jeg absolut det billigste.

Tilføjer lige at, jeg handler ind i Rema1000, Aldi og Super Best. Men vi har også en Kiwi, Fakta og Super Brugsen i byen. Der er 40 km til Bilka, Kvickly og Føtex

Hvad køber I af øko-varer?

Hvad kan "betale" sig at købe? Både af holdbarhed, smag og miljøet?

Jeg køber økologi ca 40%  

Jeg køber æg, frugt, nogle grøntsager, pasta, nogle gange mælk...

Men kød syntes jeg er meget dyrt ... 

Anmeld

21. marts 2012

Kloster

Så har jeg købt mit første økologi...

Var i den lokale daglig brugs i eftermiddags, men det var skisme godt nok for dyrt! 11,- for 1 liter øko minimælk og hele 27,- for 6 æg!!! Ingen øko til mig i den butik!!

Men så var jeg i Rema til aften her. Skulle alligevel have løg og æg. 7,50,- for 1 kg løg. Det er sgu fint nok. Og 10 øko-æg til 26,- Der tog jeg en beslutning om, at så må jeg spare på noget andet. Er vant til at købe bur-æg til 20,- for 15 stk.  Og Rema's øko minimælk koster 6,- pr liter. Det overlever jeg også. Men hold op, hvor er der godt nok ikke meget øko frugt/grønt. Så kun tomater, agurk, løg og citroner...

Skal lige have øjnene noget mere åben fremover

Anmeld

21. marts 2012

MissMona

Har du været her? :

http://www.raaddaad.dk/gaardbutik.html ... Det ser da hyggeligt ud og også rimeligt billigt i forhold til grøntsagsabbonnement, og måske ovenikøbet en oplevelse oveni hatten for børnene - også godt som opbakning til et socialt støttende projekt!

Jeg kender det ikke, men det ser hyggeligt ud.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.