Jer der køber Økologi.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. marts 2012

lhn89

Kloster skriver:

Mange tak.

Vil ind og læse lidt på nettet om det

Det var i hvert fald så lidt 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2012

ano14316

Kloster skriver:

Hej.

Jeg køber ikke Øko. Simpelthen fordi det er dyrere og fordi det ikke holder sig så længe. Men men men... Jeg er alligevel blevet lidt åben over for det.

Jeg læste nemlig i Fit Living bladet, at hver gang jeg købet 1 kg øko mel frem for konventionelt, sparar jeg 550 liter grundvand for mødet med sprøjtegifte!  Dét synes jeg er tankevækkende...

Jeg skulle bage en special appelsinkage i sidste uge og skulle bruge 2 øko appelsiner. Gav 25,- for 8 øko appelsiner. Fik bagt kagen og resten af appelsinerne blev spist. Aldrig har jeg smagt så gode og søde appelsiner. Det samme med nogle øko æbler, jeg fik købt for lang tid siden. Virkelig virkelig god smag.

Men har jeg bare været heldig med smagen og holdbarheden med de æbler og appelsiner der??

Øko mælk bryder jeg mig ikke om. Og slet ikke prisen... Vi drikker 10-12 liter mælk om ugen og her køber jeg absolut det billigste.

Tilføjer lige at, jeg handler ind i Rema1000, Aldi og Super Best. Men vi har også en Kiwi, Fakta og Super Brugsen i byen. Der er 40 km til Bilka, Kvickly og Føtex

Hvad køber I af øko-varer?

Hvad kan "betale" sig at købe? Både af holdbarhed, smag og miljøet?

Jeg køber næsten altid øko varer, hvis det kan fåes.
Jeg gør det mest af hensyn til miljøet og ikke mindst dyrevelfærd.
Jeg gør det også af hensyn til mig selv, da det ikke kan være særlig godt for kroppen med alle de konservering midler og sprøjtegifte.
For et stykke tid siden læste jeg en artikel om at man har været nød til at forlænge fredningstiden på gravsteder (den tid der min. skal gå før en ny kan begraves samme sted) fordi de døde er længere tid om at kompostere fordi vi spiser så mange konserveringsmidler.
Der synes jeg er stof til eftertanke...

Og så der selvfølgelig smagen som bare er bedre, og der tror jeg da helt bestemt er fordi at dem der vælger at være økologiske, de har mere respekt for maden. Ellers var man nok ligeglad for det kan jo bestemt ikke betale sig at være økologisk.

Anmeld

21. marts 2012

Isabella_mor

vi havde en periode hvor vi købte øko alt. mælk og mel og brød osv. men vi havde simpelthen ikke råd til at gøre det.. og øko mel køber vi ALDRIG mere... på grund af det lort har vi fået møl epidemi i vores køkken... og det er så skide irriterende...

så der holder vi os til konventionelst.

men når jeg er ude og handle og der er tilbud eller prisen er det samme på konventionelt og øko vælger jeg gerne øko...

Anmeld

21. marts 2012

Kloster

isabellamor skriver:

vi havde en periode hvor vi købte øko alt. mælk og mel og brød osv. men vi havde simpelthen ikke råd til at gøre det.. og øko mel køber vi ALDRIG mere... på grund af det lort har vi fået møl epidemi i vores køkken... og det er så skide irriterende...

så der holder vi os til konventionelst.

men når jeg er ude og handle og der er tilbud eller prisen er det samme på konventionelt og øko vælger jeg gerne øko...

Ej hvor uheldigt med møl. Tror du ikke bare, der var en engangsforstilling?

Jeg overvejer godt nok lige at tage en extra tjekker på nogle af de økologiske varer. Men jeg kan ikke med alt. Vi er en stor familie med et stort madforbrug, så jeg må prioritere.

Anmeld

21. marts 2012

lhn89

Et godt sted at finde info er bl.a  http://www.okologi.dk/baeredygtigt-forbrug/hvorfor-oekologi/gode-grunde-til-at-vaelge-oekologi.aspx fx fortæller de at man spare 200 ltr. grundvand for sprøjtegifte, ved køb af én ltr. øko mælk, og at der hvert år bliver lukket 100 brønde pga. forurening fra sprøjtegifte - - lidt tankevækkende

Anmeld

21. marts 2012

Kloster

lhn89 skriver:

Et godt sted at finde info er bl.a  http://www.okologi.dk/baeredygtigt-forbrug/hvorfor-oekologi/gode-grunde-til-at-vaelge-oekologi.aspx fx fortæller de at man spare 200 ltr. grundvand for sprøjtegifte, ved køb af én ltr. øko mælk, og at der hvert år bliver lukket 100 brønde pga. forurening fra sprøjtegifte - - lidt tankevækkende

Ja så er jeg jo nok en af dem, der kan gøre en forskel med alt det mælk vi drikker

Anmeld

21. marts 2012

lhn89

Kloster skriver:

Ja så er jeg jo nok en af dem, der kan gøre en forskel med alt det mælk vi drikker

Det var bestemt ikke ment som en kritik, eller som at øko er det eneste rigtige  som sagt har familiens størrelse/forbrug jo en stor betydning for, hvor stor økonomisk forskel der er med øko dagligvare  det var blot lidt info 

Anmeld

21. marts 2012

Kloster

lhn89 skriver:

Det var bestemt ikke ment som en kritik, eller som at øko er det eneste rigtige  som sagt har familiens størrelse/forbrug jo en stor betydning for, hvor stor økonomisk forskel der er med øko dagligvare  det var blot lidt info 

Tog det heller ikke som en kritik

Og du har været yderst behjælpelig med info omkring et område, jeg slet ikke kender

Anmeld

21. marts 2012

lhn89

Kloster skriver:

Tog det heller ikke som en kritik

Og du har været yderst behjælpelig med info omkring et område, jeg slet ikke kender

Det er jeg glad for 

Anmeld

21. marts 2012

Timse

Jeg køber altid ting som æg, mælk, saft og havregryn, samt det meste frugt og grønt økologisk, ved kød vægter jeg den lave fedt procent frem for økologien, men når det kan forenes så køber jeg også økologisk kød, derudover er mange af mine personlige plejeprodukter også øko, alt dette er udelukkende for min egen skyld. Jeg vil ærligt indrømme at jeg ikke har megen forstand på miljøet, men jeg vil gerne passe rigtig godt på min krop og på mine kommende børns. Jeg er selv hjertebarn og har (haft) allergier m.m. så jeg bliver med alderen mere og mere bevidst om hvad jeg putter i min krop, så her er det for MIN skyld, men ja selvfølgelig også smagen, for jeg synes det smager bedre

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.