Hejsa.
Al det mad vi selv laver, det vil sige, alle råvarer min kæreste og jeg køber ind, er øko. Men, til gengæld er det ikke altid jeg laver "madpakke", og i kantinen på mit arbejde tilbyder de desværre ikke øko-salat-buffet, så der er det ikke øko.
Mht. din egen sundhed
Alle de grøntsager, hvor du ikke skal fjerne skrællen, men blot vaske dem, ville jeg sige har førsteprioritet som øko vare. (Da fx spanske tomater (ikke øko) og langt de fleste grøntsager iøvrigt er sprøjtet og meget af det sidder i skrællen). Det skulle ikke være lige så slemt med de grøntsager man skræller. Men der er stadig giftrester i.
Hvis det kun er miljøet du tænker på mht fx energiforbrug, er fx spanske tomater vidst nok bedre om vinteren end de danske, da de danske bruger masser energi om vinteren på opvarmning af drivhus. ... Jeg løser dette dilemma ved kun ved særlige lejligheder, dvs. en to-tre gange i løbet af vinterenm, at købe tomater. Ellers køber jeg dem kun i sæson. Dvs. om sommeren. Så på den måde er verden ikke sort hvid, der er nuancer i hvad det er bedst at vælge.
Jeg ved ikke om I i nordjylland har sådan noget som økologiske fødevarefællesskaber, men ellers kan man tit få økologiske varer billigere ved at købe dem ude på gårdene. Se om der ikke er en gård i nærheden der har gårdssalg. Det er også så hyggeligt at besøge sådan en gård synes jeg.
Holdbarheden er som sådan at "let salat"/lette grøntsager holder sig kortere tid, men det er fordi de er skabt af naturen og ikke har fået sprøjtet alt muligt på sig eller er bestrålet. Det kræver planlægning og tilvænning at finde ud af hvor lang tid tingene holder sig, og så kigge på grøntsagerne og bruge dem før de går til. Rodfrugter og kål holder som regel lige så godt hvis ikke længere synes jeg, som øko.
Håber du kunne bruge min input!
Anmeld