Børns hår behøver ikke shampoo...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. marts 2012

JacobsMoar

Anonym skriver:

Jamen jeg ville anbefale dig at gøre som jeg skriver i mit første indlæg. Du lader helt være med at bruge shampoo og balsam og så vasker du håret en gang om ugen med tea-tree opløsningen. Du kan også vælge bare at vaske det med vand uden tea-tree i. Resten af ugens bade skyller du også bare med vand. Det er dog i alt fald en god ide at bruge tea-tree olie i starten da hovedbunden hos voksne eller kan begynde at klø en hel del efter den første uge uden shampoo og det får tea-tree olien til at forsvinde. Den kløe vil dog også selv holde op når først hovedbunden har kommet sig igen

Natron-opløsningen behøver voksne sjældent, da vi jo ikke får mad osv i håret. Men hvis håret er blevet svinet helt vildt til så kan man vaske det i natron-opløsningen, men det skal dog være i nødstilfælde da det også vil få håret til at fedte lidt bagefter fordi det forstyrrer hovedbundens balance en smule (dog meget mindre end shampoo ville gøre).

Hver måned vasker du spidserne af håret i æblecidereddike (kun spidserne helst).

Det er sådan set det eneste du skal gøre ved håret. Det vil så blive selvrensende i løbet af 4-8 uger hvis det er i stand til det. Nogle kan nemlig ikke få deres hår selvrensende (sikkert fordi hovedbunden ligesom er for ødelagt af shampoo). Der kan man så vælge at vaske spidserne af håret med shampoo en gang i måneden eller evt prøve det der Rasul som Himmelsmil anbefaler i den her tråd. Det kan man vist vaske hele håret med og det kunne man så fx gøre en gang i måneden istedet for æblecider-eddike eller shampoo.

Den første uge efter du stopper med shampoo vil dit hår se slemt ud. Det vil være fedtet. Men efter en uge vil du opleve at det ligesom ikke bliver slemmere end det er og gradvist vil det så begynde at gå den anden vej og fedte mindre og mindre. Det er en god ide at du, mens håret stadig er fedtet, kun reder spidserne af håret med børste og nøjes med at rede håret tættest på hovedbunden med dine fingerspidser når håret er næsten tørt efter bad. På den måde undgår du at fordele fedtet fra hovedbunden ud i selve håret i så høj grad. Efter nogle uger går dette problem over. Husk at du kan ikke anvende nogen form for styling-produkter.

Jeg oplevede det mærkelige at jeg pludselig fik fylde i håret og små fine bølger/krøller og jeg har altid har totalt tyndt og heeeelt glat hår. Så mærkeligt at ens hår pludselig fylder dobbelt så meget  Det skete omkring uge 5 uden shampoo  Der skete også det at det ikke var svært at rede ud mere (har ellers altid måttet bruge balsam), men hvis det er svært for dig at rede ud, så red det let ud med fingerspidserne og vent til det er næsten tørt før du reder det rigtigt ud.

Det vil jeg da helt sikkert prøve !!

"Dur" det også når jeg farver håret ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. marts 2012

kiwilouise

Anonym skriver:

Ja eller en gang om måneden. Mange damer gik til frisøren og fik håret vasket og sat en gang om måneden og fik det så ikke vasket igen før næste måned

sjovt du siger det  min mormor fortalte at hun i sine unge dage bagte et minifranskbrød og lagde det ind i håret så hun fik en knold. det gik hun med i flere uger og det var vist ret almindeligt dengang  tør slet ikke tyænke på hvordan håret så ud bagefter

Anmeld

21. marts 2012

Anonym trådstarter

kiwilouise skriver:

sjovt du siger det  min mormor fortalte at hun i sine unge dage bagte et minifranskbrød og lagde det ind i håret så hun fik en knold. det gik hun med i flere uger og det var vist ret almindeligt dengang  tør slet ikke tyænke på hvordan håret så ud bagefter

Du godeste  

Anmeld

21. marts 2012

Anonym trådstarter

KarinaB. skriver:

Det vil jeg da helt sikkert prøve !!

"Dur" det også når jeg farver håret ?

Her har du link til en kvindes historie om at stoppe med shampoo. Det er ikke så meget teksten der er vigtig, for hun bruger aaaalt for meget natron (efter min mening). Det vil kun forhale processen at bruge så meget natron da hovedbunden så vil fedte igen og igen. Men det sjove er at se billederne af  hvordan hendes hår udvikler sig. Hun har taget et billede for hver uge og du kan se hvor fint hendes hår ender med at blive

http://www.fulfilledhomemaking.com/no-poo-shampoo.html

Jeg ved ikke om det duer når du farver håret, men umiddelbart vil jeg tro at det nok gør, da hårfarve jo nærmest bare vil udtørre hovedbunden endnu mere...men jeg ved det ikke faktisk. Jeg ville ikke tøve med at prøve i alt fald. Hvis det ikke virker fordi du har farvet håret, så kan du jo altid bare droppe det igen. Jeg er ret sikker på at det virker hvis håret er farvet og så ikke bliver farvet igen, men jeg er i tvivl om det måske kunne få håret til at blive fedtet igen i en periode hvis du farvede det igen når du var i gang med kuren  

Jeg kan se på dit profilbillede at du har en helt lille dreng? Hvis du har født indenfor det sidste år, så er der jo en risiko for at din hovedbund har mere tendens til at fedte end normalt pga hormonerne. Så tager det måske lidt længere tid før det virker

Anmeld

21. marts 2012

lio

Nemesis skriver:

Vasker ikke håret på nogle af mine børn og Jonas er 5 år.
Jeg ville dog IKKE bruge tea tree olie da det kan være yderst allergifremkaldende.

Her er vand nok og sjovt nok dufter deres hår alligevel dejligt friskt og rent.

Der er så nogle der bruger vaskenødder istedet for da det er et naturproduk med naturligt rensende indhold.

:-) Sisse

Hej, mht. Tea Tree Olie, kan du uddybe det omkring allergi eller linke til et sted hvor jeg kan læse om det.

Jeg er med årene blevet allergisk for div. ting og jeg bruger jævnligt tea tree olie i ansigtet, så vil gerne vide lidt mere om det, da jeg nu også er begyndt at reagerer igen, og nu mistænker jeg tea tree olie.

Anmeld

21. marts 2012

Anonym trådstarter

Laijona Äiti skriver:

Hej, mht. Tea Tree Olie, kan du uddybe det omkring allergi eller linke til et sted hvor jeg kan læse om det.

Jeg er med årene blevet allergisk for div. ting og jeg bruger jævnligt tea tree olie i ansigtet, så vil gerne vide lidt mere om det, da jeg nu også er begyndt at reagerer igen, og nu mistænker jeg tea tree olie.

Du kan prøve at komme lidt af olien på indersiden af din hånd eller på indersiden af albuen. Hvis du slår ud er det nok den  Men det er nu ikke så tit folk oplever allergi pga tea tree olie så vidt jeg kan læse

Anmeld

21. marts 2012

JacobsMoar

Anonym skriver:

Her har du link til en kvindes historie om at stoppe med shampoo. Det er ikke så meget teksten der er vigtig, for hun bruger aaaalt for meget natron (efter min mening). Det vil kun forhale processen at bruge så meget natron da hovedbunden så vil fedte igen og igen. Men det sjove er at se billederne af  hvordan hendes hår udvikler sig. Hun har taget et billede for hver uge og du kan se hvor fint hendes hår ender med at blive

http://www.fulfilledhomemaking.com/no-poo-shampoo.html

Jeg ved ikke om det duer når du farver håret, men umiddelbart vil jeg tro at det nok gør, da hårfarve jo nærmest bare vil udtørre hovedbunden endnu mere...men jeg ved det ikke faktisk. Jeg ville ikke tøve med at prøve i alt fald. Hvis det ikke virker fordi du har farvet håret, så kan du jo altid bare droppe det igen. Jeg er ret sikker på at det virker hvis håret er farvet og så ikke bliver farvet igen, men jeg er i tvivl om det måske kunne få håret til at blive fedtet igen i en periode hvis du farvede det igen når du var i gang med kuren  

Jeg kan se på dit profilbillede at du har en helt lille dreng? Hvis du har født indenfor det sidste år, så er der jo en risiko for at din hovedbund har mere tendens til at fedte end normalt pga hormonerne. Så tager det måske lidt længere tid før det virker

Jeg vil straks gå igang med projekt "rent hår"..

Min søn er næsten 1½ så det er et gammelt billed

Anmeld

21. marts 2012

Anonym trådstarter

KarinaB. skriver:

Jeg vil straks gå igang med projekt "rent hår"..

Min søn er næsten 1½ så det er et gammelt billed

Held og lykke...hvis du får nogen problemer eller tvivl er du velkommen til at skive igen

Nå for søren, hvis han er halvanden så bliver hormoner næppe et problem  (selv om man godt kan opleve stadig at lige i dagene op til mens kan det fedte lidt ekstra, men det går hurtigt over igen)

Anmeld

21. marts 2012

JacobsMoar

Anonym skriver:

Held og lykke...hvis du får nogen problemer eller tvivl er du velkommen til at skive igen

Nå for søren, hvis han er halvanden så bliver hormoner næppe et problem  (selv om man godt kan opleve stadig at lige i dagene op til mens kan det fedte lidt ekstra, men det går hurtigt over igen)

Jeg er godt nok lidt spændt på projektet.. Jeg har vasket mit hår med shampoo og balsam dagligt i nu 10 år tror jeg..  

Det kunne være jeg skulle tage billeder af mit hår og opdatere herinde, så er der "nogen" til at holde mig op på det

Anmeld

21. marts 2012

Anonym trådstarter

KarinaB. skriver:

Jeg er godt nok lidt spændt på projektet.. Jeg har vasket mit hår med shampoo og balsam dagligt i nu 10 år tror jeg..  

Det kunne være jeg skulle tage billeder af mit hår og opdatere herinde, så er der "nogen" til at holde mig op på det

Ja for søren! Lad os få nogle billeder. Jeg ville elske at følge med  (selv er jeg desværre for privat til at lægge billeder ind af hverken mit eller min datters hår...meeeen jeg elsker at se andres billeder)

Når du har vasket hår så ofte over så lang en periode kan du nok godt indstille dig på at det kan tage noget tid. Op til 8 uger.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.