Børns hår behøver ikke shampoo...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.703 visninger
47 svar
0 synes godt om
19. marts 2012

Anonym trådstarter

Jeg skriver det her indlæg, selv om jeg godt ved at mange vil være så uenige med mig, men jeg vil alligevel så gerne fortælle jer det her, hvis I ikke ved det.

Når børn bliver født er deres hovedbund og hår selvrensende. Dvs at deres hår ikke fedter. Grunden til at hår fedter er at vi vasker det med shampoo, som kemisk fjerner hovedbundens naturlige fedtlag. Dermed producerer hovedbunden mere fedt og håret bliver fedtet. Så det vi kender som fedtet hår er udelukkende et resultat af brug af shampoo. Hvis man ikke havde brugt shampoo ville ens hår altid være rent og pænt og ikke fedtet og ville slet ikke behøve shampoo. Men det er der ingen af os som har oplevet, fordi vores forældre jo altid har vasket vores hår i shampoo og vores hår dermed fedter når det ikke vaskes. Det er svært for de fleste voksne at vænne deres hår af med at behøve shampoo. (men det kan gøres for de fleste i et eller andet omfang).

Men faktisk har vi muligheden for at give vores børn den gave aldrig at have fedtet hår, at have tykkere og sundere hår og aldrig at skulle bøvle med shampoo eller skæl eller andre gener fra hovedbunden, samt at være mindere disponeret for at få lus. 

På små børn har hovedbunden endnu ikke fået sin naturlige balance ødelagt, fordi håret enten ikke er blevet vasket i shampoo endnu, eller i alt fald ikke er blevet det ret længe. Derfor er det så nemt at hjælpe dem med at undgå shampoo. 

Man gør sådan her:

En gang om ugen blander man i en lille skål varmt vand med 1-3 dråber Tea-tree olie og rører rundt. Denne opløsning vasker man barnets hovedbund og hår i og skyller godt efter. Evt andre bade i løbet af ugen kan man bare skylle med vand eller lade helt være med at skylle. Hvis håret er blevet helt vildt beskidt af et eller andet som ikke kan vaskes ud med vand gør man følgende: Bland en lille skål med varmt vand, ½ tskf. natron og 1 dråbe Tea-tree olie. Vask håret i dette og skyl grundigt efter. En gang om måneden vasker man håret i æblecidereddike. Helst kun spidserne af håret, men ved helt små børn som ikke har ret langt hår kan det jo være lidt svært at nøjes med spidserne

Man bruger tea-tree olie fordi det er antiseptisk og dermed renser, men uden at forstyrre hovedbundens balance og desuden forebygger lus, som mange børn jo ellers får. Natron er kun til nødstilfælde, da det alligevel forstyrrer hovedbundens balance lidt, men meget mindre end shampoo. Det bruges fordi det også renser, men det minder mere om en hårvask i funktion. Æblecider-eddike renser og plejer også

Hvis man selv har lyst til at forsøge at undvære shampoo så kan man følge samme opskrift. Det tager omkring 6-8 uger for en voksen, men hos nogle voksne virker det aldrig 100 % fordi hovedbunden har taget skade og de kan så være nødt til, i stedet for at bruge æblecider-eddike at vaske spidserne af håret i shampoo en gang om måneden. Her er det så vigtigt at shampoo'en ikke kommer i hovedbunden. Man kan dog ikke bruge nogen former for stylingprodukter i håret hvis man vælger denne løsning.

Det man får ud af det er et mærkbart sundere og pænere hår, med meget mere struktur og fylde. Nogle får enda krøller som ikke havde det før. Det er også meget lettere i dagligdagen og så fedt at vågne op hver dag med hår der ser lækkert og rent ud. Det lyder måske bøvlet når jeg skriver sådan en lang smøre, men i bund og grund skal man jo i de allerfleste uger kun lige vaske det med tea-tree opløsningen en gang i ugen 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2012

B&J

jamen jeg giver dig kun ret....

da daniel var lille skyllede vi også kun hans hår men da han blev lidt ældre og han havde meget hår på hovede og kom til at svede ja så blev det fedtet og vi brugte shampo.... men viste ikke det du skrev... men det er jo noget man kan tage til sig.. for lyder godt jeg er selv begynd at vaske mit hår 2anden dag fordi før gjorde jeg det hverdag og mit hår var meget fedtet....

men tror det er en vanesag jeg elsker at sæbe mit hår ind så føler man sig ren tror også mere det er det selv om jeg ved godt det er der for mit hård bliver fedtet men mit bliver det også fordi jeg har sæl.... ville ønske man havde en kur mod det

Anmeld

19. marts 2012

JeNoVa

Jeg tror på, hvad du siger, men hvad så hvis man regelmæssigt tager barnet med i svømmehallen. Fjerner klorvandet så ikke hovedbundens naturlige fedtlag alligevel?

Jeg har i øvrigt oplevet, at det mærkbart sundere og pænere hår får man også, hvis man skyller sit hår i vand uden kalk. Siden jeg flyttede til Curacao, hvor postevandet er destilleret havvand, begyndte mit hår at krølle, hvor det før var mest glat.

Anmeld

19. marts 2012

Zafir

Jeg vasker meget sjældent mine børns hår med shampoo. Jeg er enig i at det er unødvændigt. Det der fedter børns hår er 'udefra kommende' snavs, som fedt-fingre, mad i håret osv... Så derfor vasker jeg det med shampoo engang imellem.

Bodyshampoo, shampoo osv bliver først nødvændigt med puberteten

Anmeld

19. marts 2012

Nemesis

Vasker ikke håret på nogle af mine børn og Jonas er 5 år.
Jeg ville dog IKKE bruge tea tree olie da det kan være yderst allergifremkaldende.

Her er vand nok og sjovt nok dufter deres hår alligevel dejligt friskt og rent.

Der er så nogle der bruger vaskenødder istedet for da det er et naturproduk med naturligt rensende indhold.

:-) Sisse

Anmeld

19. marts 2012

Anonym trådstarter

B&J skriver:

jamen jeg giver dig kun ret....

da daniel var lille skyllede vi også kun hans hår men da han blev lidt ældre og han havde meget hår på hovede og kom til at svede ja så blev det fedtet og vi brugte shampo.... men viste ikke det du skrev... men det er jo noget man kan tage til sig.. for lyder godt jeg er selv begynd at vaske mit hår 2anden dag fordi før gjorde jeg det hverdag og mit hår var meget fedtet....

men tror det er en vanesag jeg elsker at sæbe mit hår ind så føler man sig ren tror også mere det er det selv om jeg ved godt det er der for mit hård bliver fedtet men mit bliver det også fordi jeg har sæl.... ville ønske man havde en kur mod det

Hvis du har skæl, så burde du virkelig prøve det her af. Kombinationen af at hovedbunden får ro og så at du bruger tea-tree olie vil hjælpe. Hvis du ikke har mod på at prøve at stoppe med shampoo, så prøv at købe tea-tree olie og så dryppe en 5-10 dråber ned i din bøtte med hårshampoo. Det er godt at for skæl alligevel. Bare husk at ryste bøtten så det fordeles inden hver vask

Anmeld

19. marts 2012

Anonym trådstarter

JeNoVa skriver:

Jeg tror på, hvad du siger, men hvad så hvis man regelmæssigt tager barnet med i svømmehallen. Fjerner klorvandet så ikke hovedbundens naturlige fedtlag alligevel?

Jeg har i øvrigt oplevet, at det mærkbart sundere og pænere hår får man også, hvis man skyller sit hår i vand uden kalk. Siden jeg flyttede til Curacao, hvor postevandet er destilleret havvand, begyndte mit hår at krølle, hvor det før var mest glat.

Jeg ved det ikke præsis, men jo jeg vil tro at svømmehals-vand også er skidt for hovedbundens balance. Men man kunne vælge at give barnet en badehætte på evt.

Spændende det med kalken i vandet...det har jeg aldrig tænkt over. Det er sjovt med krøllerne. Jeg har altid haft TOTALT glat hår og efter jeg selv er begyndt på dette også har jeg nu fine små bølger i håret og meget mere fylde

Anmeld

19. marts 2012

Anonym trådstarter

Vasker ikke håret på nogle af mine børn og Jonas er 5 år.
Jeg ville dog IKKE bruge tea tree olie da det kan være yderst allergifremkaldende.

Her er vand nok og sjovt nok dufter deres hår alligevel dejligt friskt og rent.

Der er så nogle der bruger vaskenødder istedet for da det er et naturproduk med naturligt rensende indhold.

:-) Sisse

Ja, du har ret i at der lige er det der med tea tree olien og strengt taget er den heller ikke nødvendig, for som du skriver så er håret alligevel helt rent og friskt og fint bare ved at blive skyllet med vand. Jeg kan bare godt lide at tea tree olie forebygger lus  Men man kan uden problemer vælge den fra og alligevel have ren hovedbund.

Hvad er det der vaskenødder for noget som du skriver om?

Anmeld

19. marts 2012

Røverdatter

Jeg vasker mit eget hår i Rasul - marrokansk vulkanjord. Det er SÅ lækkert og fuldstændig naturligt, og det blødgør også huden.. Også er det altså lidt ligesom at være barn og lege med mudder igen, og det er jo sjovt.. 

Birk får mandelolie en gang imellem i hans bad. Men det er først noget jeg begyndte på efter 3 måneders alderen..

Og du har fuldstændig ret i at vores hår faktisk ikke har brug for shampoo. De folk jeg kender som bruger shampoo hver dag, gør det udelukkende fordi deres hår hele tiden er fedtet.. Tror det handler om at tage en kold tyrker.

Jeg brugte overhovedet ikke noget i mit hår under hele graviditeten og mit hår blev faktisk bare flottere og flottere - plus at det groede hurtigere!

Anmeld

19. marts 2012

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Himmelsmil skriver:

Jeg vasker mit eget hår i Rasul - marrokansk vulkanjord. Det er SÅ lækkert og fuldstændig naturligt, og det blødgør også huden.. Også er det altså lidt ligesom at være barn og lege med mudder igen, og det er jo sjovt.. 

Birk får mandelolie en gang imellem i hans bad. Men det er først noget jeg begyndte på efter 3 måneders alderen..

Og du har fuldstændig ret i at vores hår faktisk ikke har brug for shampoo. De folk jeg kender som bruger shampoo hver dag, gør det udelukkende fordi deres hår hele tiden er fedtet.. Tror det handler om at tage en kold tyrker.

Jeg brugte overhovedet ikke noget i mit hår under hele graviditeten og mit hår blev faktisk bare flottere og flottere - plus at det groede hurtigere!

Er det det her du bruger? Kan man bruge stayling produkter i sit hår en gang imellem, altså tænker om det kan vaske sådan noget stads ud.

må man se et billede af dit smukke hår?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.