Studerende og Økonomi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. marts 2012

AnnaK89

Tænker lidt, du siger at selvom du kommer ned på SU (uden SU-lån), så kan i ikke få friplads til jeres søn - så må din mand jo tjene rimelig godt.
Jeg er på SU, har også taget SU lån og manden tjener også nok til at vi ikke kan få friplads. Vi har "stor" bil, har en ret dyr lejlighed (da dette er den eneste handicap venlige vi kunne finde), dog betaler kommunen huslejen, men vi betaler selv forbruget og så står vi med et hus som endnu ikke er solgt - her står vi selv med både huslån, forsikringer og forbrug, og vi lever altså fint nok med den indkomst vi har.

Vi sætter 4800 fra til mad og diesel hver måned. Udover det har vi omkring 8000 kr til diverse, opsparinger og fornøjelser.

Så kan bare ikke forstå at jeres økonomi kan være så "skidt" at du ikke kan studere?

Jeg er ked af det hvis det virker negativt, for det er det slet ikke - det er bare mig der ikke helt forstår?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2012

smølfine

Sifling skriver:

Ja, den har nok været oppe før, men prøver lige igen
Jeg går hjemme på barsel nu, og inden det var jeg i lære som kok. Dette er ikke en mulighed for mig efter jeg er blevet mor, da min kæreste også er kok og arbejdstiderne jo bare ikke dur Så nu vil jeg gerne starte i skole til sommer (Studenterkursus), men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan vores økonomi så vil se ud?? Lige nu får jeg ca 13.000 før skat, SU'en er kun på 5.600 før skat Kan det virkeligt passe at man ikke kan få tilskud når man ikke er alene??

For hvis det er tilfældet, så har vi altså ligepludseligt ca 7000 kr mindre om måneder, pluds vi skal betale for dagpeje/vuggestue på over 2000kr, da vi stadig har en fælles inkomst der er for høj til at få friplads, eller mere tilskud der  Det syntes jeg virkeligt er mange penge!

Så hvis jeg har regnet rigtigt har vi kun ca 3000 kr, efter vi har betalt regninger, til mad, bleer tøj osv  

Håber på der er nogle kloge hoveder der kan kommer med en super løsning Men ellers må i have en god aften

Du har ret i at det nok bliver lidt stramt, mens du er på SU, men et eller andet sted så er det også lidt forkælet at man skal forgyldes i sin studietid, synes man burde at være lidt mere taknemmelig for at vi leve i et velfærdssamfund, hvor man rent faktisk modtaget penge under uddannelse.

Når det er sagt er der jo flere muligheder; medmindre din kæreste og dig tjener tilsammen ver 485.000 kr, vil I kunne få noget økonomisk friplads, selvfølgelig ikke 100 %, men alt tæller, når financerne er små. Derud over vil du jo også kunne få et deltidsjob ved siden af dine studier og din kæreste kan måske få lidt ekstra vagter. Jeg har selv læst til sygeplejerske som alene mor til to, sad i eget hus og bil, så jeg ved at det bliver stramt, men det kan lade sig gøre.

Held og lykke med det hele.

Anmeld

19. marts 2012

Kofoed.

Har i søgt friplads til jolan? Ellers prøv, hvis i nu kan spare 500 på det i måneden, ville det da være super. Har i alle de større muligheder kommunen giver ellers?

Men su lån er så sidste løsning.

Anmeld

19. marts 2012

Sifling

AnnaKJ skriver:

Tænker lidt, du siger at selvom du kommer ned på SU (uden SU-lån), så kan i ikke få friplads til jeres søn - så må din mand jo tjene rimelig godt.
Jeg er på SU, har også taget SU lån og manden tjener også nok til at vi ikke kan få friplads. Vi har "stor" bil, har en ret dyr lejlighed (da dette er den eneste handicap venlige vi kunne finde), dog betaler kommunen huslejen, men vi betaler selv forbruget og så står vi med et hus som endnu ikke er solgt - her står vi selv med både huslån, forsikringer og forbrug, og vi lever altså fint nok med den indkomst vi har.

Vi sætter 4800 fra til mad og diesel hver måned. Udover det har vi omkring 8000 kr til diverse, opsparinger og fornøjelser.

Så kan bare ikke forstå at jeres økonomi kan være så "skidt" at du ikke kan studere?

Jeg er ked af det hvis det virker negativt, for det er det slet ikke - det er bare mig der ikke helt forstår?

Altså som jeg skrev, så er jeg ikke så god til at finde ud af de der tal, hvad man får osv  Men sådan som jeg har regnet det ud kan vi ikke få boligstøtte og kun en lille smule tilskud til pasning.. Vores husleje er heller ikke den billigste, men det var den lejede lejlighed vi kunne få som akut boligsøgende, da vi skulle flytte sidste sommer, og tror ikke det kan betale sig at flytte igen lige nu. Det er simpelthen for dyrt.

Vi har et lån i banken vi betaler af på, men vi har ikke bil.
Og så meget tjener min kæreste heller ikke.. Vi ligger bare liiige på grænsen til alt hvad der hedder støtte, og derfor kommer vi til at have så lidt..

Anmeld

19. marts 2012

Mettemus

Hvis jeg var dig ville jeg ringe til kommunen og spørge om de ville regne ud hvad i ville kunne få i støtte hvis du begyndte at studere. HUSK at når du regner den slags ud tæller SU-lån og BFY ikke med som indtægter. Derfor tjener du reelt kun omkring 60.000 kr om året og din kæreste skal altså have en RIGTIG god løn før i ikke ville kunne få delvis friplads til jeres søn

Anmeld

19. marts 2012

Sifling

smølfine skriver:

Du har ret i at det nok bliver lidt stramt, mens du er på SU, men et eller andet sted så er det også lidt forkælet at man skal forgyldes i sin studietid, synes man burde at være lidt mere taknemmelig for at vi leve i et velfærdssamfund, hvor man rent faktisk modtaget penge under uddannelse.

Når det er sagt er der jo flere muligheder; medmindre din kæreste og dig tjener tilsammen ver 485.000 kr, vil I kunne få noget økonomisk friplads, selvfølgelig ikke 100 %, men alt tæller, når financerne er små. Derud over vil du jo også kunne få et deltidsjob ved siden af dine studier og din kæreste kan måske få lidt ekstra vagter. Jeg har selv læst til sygeplejerske som alene mor til to, sad i eget hus og bil, så jeg ved at det bliver stramt, men det kan lade sig gøre.

Held og lykke med det hele.

Jeg er selvfølgelig også taknemmelig for det man kan få, syntes bare at det er vildt der er så stor forskel på at være enlig forsørger eller at have en kæreste..  Ved godt at man så er to om udgifterne, men man bruger også flere penge, og det er jo heller ikke alle der har fællesøkonomi..

Jeg har tænkt på det med deltidsjob, men det er lidt svært da min kæreste har det job som han har.. Han har skiftende arbejdsdage, og meget lange vagter (væk fra 9 til 00-01), så det er mig der skal tage sig af vores søn.. Når han så har fri, ville jeg kunne arbejde, men så ser vi jo næsten ikke hinanden..

Tak

Anmeld

19. marts 2012

Sifling

Kofoed. skriver:

Har i søgt friplads til jolan? Ellers prøv, hvis i nu kan spare 500 på det i måneden, ville det da være super. Har i alle de større muligheder kommunen giver ellers?

Men su lån er så sidste løsning.

Vi skal søge støtte, men kan ikke gøre det før jeg får Su, da jeg jo lige nu får elevløn under min barsel.. Det er dog næsten ikke noget vi kan få, hverken det ene eller det andet sted, da vi ligger lige over grænsen for det man kan tjene..  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.