Studerende og Økonomi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. marts 2012

come2

come2 skriver:

Jeg synes det er lidt sørgeligt man må væle uddannelse fra fordi man ikke har råd

Det er jo næsten vejen frem her i livet

Er der slet ingen steder i kan spare? bil? billigere husleje? forbrug? mobilregninger?

Det er ikke negativt ment, blot undrende

Tænker jo bare at i er 2 til at betale udgifterne.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2012

Sifling

Lunae skriver:

Hos os er vi begge studerende. Vi har udbetalt 12500 kr om måneden. Når alle vores regninger er betalt har vi MAX 4000 kr til mad, bleer, tøj, gaver osv!

Det er meget stramt, men sådan er livet hvis vi vil have en uddannelse.
Min kæreste er færdig om lidt over et år og på trods af en løn på omkring 25000 kr før skat, så kommer vores rådighedsbeløb ikke til at stige før jeg er færdig!!

Ja, det er jo også ca sådan vores økonomi bliver. Hvis bare det var mig selv, kunne jeg også sagtens leve "på en sten".

Det har også noget at gøre med at vores familier bor ret langt væk, vi bor på Sjælland og mine forældre i Jylland og hans i Polen.. Så det vil også blive rigtigt svært at besøge dem  

Anmeld

18. marts 2012

Sofia24

Her er vi 2 studerende - mig på su og min kæreste på a-kassen da han er ved at videreuddanne sig håndværksmæssigt... (han er uddannet murer)

Og vi klarer os fint - har en søn på halvandet og en datter på vej til juli - har nyt hus (godt nok afdragsfrit de første år til jeg er færdiguddannet), bil (men den er betalt )

Men jeg må sige at vi ingen problemer har med at få det til at løbe rundt og vi vender og drejer ikke hver krone... Måske er det fordi vi har været vant til det fra start af - kan godt se problemet hvis man som Jer skulle gå 7000 kr ned om mdr, så villle jeg også få et chok!

Det er helt rigtig at man ikke kan få mere end det du nævner - men det kan altså lade sig gøre Det var bare det jeg ville sige

Anmeld

18. marts 2012

An&Jo

Sifling skriver:

Ja, det hjælper lidt, men kommer jo stadigvæk til at leve af "pasta med ketchup" i meget lang tid.. og så kommer det jo til at bide en i den anden ende  

Men tusind tak for svar

altså her har vi 700kr i ugen til mad osv, vi kunne da godt have mere, men har valgt at spare op, og synes nu altså vi lever fint.. nej vi får ikke økologisk, men vi får fersk fisk hver uge, vi får kød hver dag, og der er stadig råd til en cafetur ind imellem, ja faktisk går jeg tit på cafe med veninderne efter skole..

selvfølgelig kan man ikke leve som grever og baroner, men du skriver i vil have 3000kr til mad osv, er det med børnefamilieydelsen?? eller er den ved siden af?? for er den det, så kan i jo vælge at købe tøj når de kommer frem for at gøre det hver måned..

men pasta og ketchup behøver menuen nu ikke at stå på

Anmeld

18. marts 2012

Lunae

Sifling skriver:

Ja, det er jo også ca sådan vores økonomi bliver. Hvis bare det var mig selv, kunne jeg også sagtens leve "på en sten".

Det har også noget at gøre med at vores familier bor ret langt væk, vi bor på Sjælland og mine forældre i Jylland og hans i Polen.. Så det vil også blive rigtigt svært at besøge dem  

Jamen det kan jeg godt forstå!

Jeg tror bare at vi danskere skal se vores velfærdssysten lidt anderledes. Det er virkelig fint at vi får penge for at studere. Endvidere har vi mulighed for at låne penge til en favorabel rente! En uddannelse er en investering i ens fremtid! Du har mulighed for at tage su lån, når det passer dig, så hvis den står på familiebesøg, så kan du låne lidt i de mdr

Når det så er sagt, så kan jeg da sagtens sætte mig ind i dine tanker! Det er skide træls at starte sit arbejdsliv med gæld eller leve fem år hvor hver en mønt bliver vendt - ingen tvivl om det!

Anmeld

18. marts 2012

Sifling

come2 skriver:

Jeg synes det er lidt sørgeligt man må væle uddannelse fra fordi man ikke har råd

Det er jo næsten vejen frem her i livet

Er der slet ingen steder i kan spare? bil? billigere husleje? forbrug? mobilregninger?

Syntes også det er langt ude.. Regeringen har så travlt med at få folk i uddannelse, men glemmer måske lidt, hvor svært det kan være at få det til at løbe rundt imens  

Vi kan godt leve billige end vi gør nu, helt klart. Men 5000 - 9000 kr mindre det er bare MEGET! Vi har ingen bil, bruger bus og S-tog.. Vores Mobil regninger er heller ikke høje og er i forvejen virkelig obs på at spare el og varme.. Så syntes faktisk det sted vi kommer til at spare er på vores familier og søn  Og det er bare super ærgeligt!

Anmeld

18. marts 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Sifling skriver:

Åh ha.. Jeg syntes bare det er langt ude, at fordi man har en kæreste , så skal man ikke have mulighed for at gå i skole? Ved godt det er lidt overdrevet, men syntes godt nok det er vildt den forskel der er! Og at man faktisk for flere penge, hvis man vælger at være på kontanthjælp  

Jeg har bare et brændende ønske om at tage en længere universitets uddannelse, men det bliver da lidt svært med sådan en økonomi

Det kan sagtens lade sig gøre. Kender flere der gør det og har selv tænkt mig at genoptage mit studie.

Det er blot en omlægning af hvordan man ellers er vant til at bruge pengene. Der er sikkert nogle ting man kan undvære

men held og lykke

Anmeld

18. marts 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Sifling skriver:

Så må de komme til jer.

Mine bor på Bornholm, og hvis vi ikke har råd så må de komme

Anmeld

18. marts 2012

Sifling

An&Jo skriver:

altså her har vi 700kr i ugen til mad osv, vi kunne da godt have mere, men har valgt at spare op, og synes nu altså vi lever fint.. nej vi får ikke økologisk, men vi får fersk fisk hver uge, vi får kød hver dag, og der er stadig råd til en cafetur ind imellem, ja faktisk går jeg tit på cafe med veninderne efter skole..

selvfølgelig kan man ikke leve som grever og baroner, men du skriver i vil have 3000kr til mad osv, er det med børnefamilieydelsen?? eller er den ved siden af?? for er den det, så kan i jo vælge at købe tøj når de kommer frem for at gøre det hver måned..

men pasta og ketchup behøver menuen nu ikke at stå på

Det med pasta og ketchup var også mest bare en måde at sige det på  Her går vi så rigtigt meget op i Økologi, og vores søn for faktisk kun økologisk eller biodynamisk mad  Det er jo et valg vi har taget, og er godt klar over at det også har sine konsekvenser..  Og ja det er inden "børnechecken", den havde jeg (heldigvis) lige glemt at medregne  Tak

Anmeld

18. marts 2012

Sifling

mor:) skriver:

Så må de komme til jer.

Mine bor på Bornholm, og hvis vi ikke har råd så må de komme

Tusind tak  

Ved også at de vil hjælpe og sige det ikke er noget problem, men ved også at de ikke har særlig mange penge selv, så ville vi nok også få ret dårlig samvittighed over  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.