Ryger mit su-lån også i praktikperioden?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. marts 2012

Bare mig..

henh01 skriver:

Jeg stod i samme situation som du da jeg studerede. Jeg klarede den dod Og er sikker på at der også er en løsning på din økonomi således at du kan klare dig igennem

Hvis du har et lån i banken, kan du evt forhøre dig om du kan få henstand i de perioder du er i praktik. Og ellers må du gennemkigge dit budget og spare hvor der spares kan.

Vil gøre dig opmærksom på at når du slutter din praktik vil du få SU og løn på samme tid da Su'en er forud og lønnen bagud - halvdelen bør du gemme, da du i din anden periode vil komme til at mangle da du jo skal arbejde en mdr for at få den bagudbetalte løn. (Du kommer jo også til at mangle en indkomst nu du starter i praktik, som du skal huske at spare op til) det sammen gælder når din uddannelse slutter, da vil du også have en mdr hvor du ingenting vil få.

Ja, ingen tvivl om, at jeg må gennemgå alt hvad der gennemgåes kan.. Men puha, det er sørme godt nok mange penge!

Mange tak fordi du gør mig opmørksom på det.. Det var jeg slet slet ikke klar over.. Hmm..

Men tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2012

Bare mig..

mor:) skriver:

jeg har ingen anelse. Jeg vender tilbage fra barsel til august og skal til at være elevlønnet og ingen su og sulån længere

Jeg tænker jeg må lave nye madplaner, der tager højde for budgetten, købe billigt tøj i føtex/kvickly/bilka osv.Men jeg har ikke særlig mange regninger og så tjener min kæreste også en sjat, så det hjælper på det. 

Men ser det helt håbløst ud når nu det er i en periode og ikke vedvarende?

Ja, jeg må i hvertfald gennemgå alt.. Hmm.. Men puha, den havde jeg sgu ikke set komme eller tænkt på - at jeg ville mangle så meget hver mdr. i så lang tid

Anmeld

18. marts 2012

Bare mig..

Happiness skriver:

Kan du ikke tale med banken. Mon ikke de hellere vil låne dig de ekstra penge, end at du skal droppe ud.

Det bliver jeg da vidst nødt til

Anmeld

18. marts 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
MGN~NGM<3 skriver:

Ja, jeg må i hvertfald gennemgå alt.. Hmm.. Men puha, den havde jeg sgu ikke set komme eller tænkt på - at jeg ville mangle så meget hver mdr. i så lang tid

nej det er virkelig surt.

hvis der er 2.praktik periode skal du huske at løn er bagudbetalt og su er forud. dvs. at du skal huske at søge om dobbeltsu for den sidste måned du modtager su inden du starter i praktik. Når du så er færdig med din praktik vil du i den sidste måned få både løn og su. Det er så meningen at man skal gemme den sidste su til sin tredje praktik periode, da man ikke kan søge dobbelt der.

Men du kan vælge at bruge pengene og selv ligge til side til den måned i 3. praktikperiode.

Anmeld

18. marts 2012

nej det er virkelig surt.

hvis der er 2.praktik periode skal du huske at løn er bagudbetalt og su er forud. dvs. at du skal huske at søge om dobbeltsu for den sidste måned du modtager su inden du starter i praktik. Når du så er færdig med din praktik vil du i den sidste måned få både løn og su. Det er så meningen at man skal gemme den sidste su til sin tredje praktik periode, da man ikke kan søge dobbelt der.

Men du kan vælge at bruge pengene og selv ligge til side til den måned i 3. praktikperiode.

puha håber ikke jeg forvirrede dig endnu mere

Anmeld

18. marts 2012

henh01 skriver:

Jeg stod i samme situation som du da jeg studerede. Jeg klarede den dod Og er sikker på at der også er en løsning på din økonomi således at du kan klare dig igennem

Hvis du har et lån i banken, kan du evt forhøre dig om du kan få henstand i de perioder du er i praktik. Og ellers må du gennemkigge dit budget og spare hvor der spares kan.

Vil gøre dig opmærksom på at når du slutter din praktik vil du få SU og løn på samme tid da Su'en er forud og lønnen bagud - halvdelen bør du gemme, da du i din anden periode vil komme til at mangle da du jo skal arbejde en mdr for at få den bagudbetalte løn. (Du kommer jo også til at mangle en indkomst nu du starter i praktik, som du skal huske at spare op til) det sammen gælder når din uddannelse slutter, da vil du også have en mdr hvor du ingenting vil få.

man kan søge om dobbelt su (og sulån) i en måned så det hele kommer til at passe sammen

Anmeld

18. marts 2012

Lunae

MGN~NGM<3 skriver:

Hej piger.

Jeg er enlig med en datter, samtidig med at jeg studerer.

Jeg har forhøjet su-lån, og mit spørgsmål er så, om mit su-lån også ryger, når jeg skal i lønnet praktik (Jeg er pædagogstuderende)

HVIS jeg heller ikke får mit su-lån mangler jeg 6500 kr i mdr. når jeg skal i praktik, og hvordan faen klare man lige den. 6*2 mdr fordelt på 3,5 år?

Knus.

Det korte svar er JA!

Anmeld

18. marts 2012

henh01

man kan søge om dobbelt su (og sulån) i en måned så det hele kommer til at passe sammen

Nej det kommer ikke til at passe..

Man kan få den SU man ville få sammen med sin sidste løn i den sidste praktikperiode - i den mdr hvor man vil mangle i den første periode. De penge man får dobbelt i første praktik skal man gemme til sidste praktik hvor problemet opstår og på den måde kan det gå op. MEN man vil stå uden indkomst i en mdr når man slutter uddannelse og her kan man ikke søge noget, ej heller kontant hjælp.

Anmeld

18. marts 2012

henh01 skriver:

Nej det kommer ikke til at passe..

Man kan få den SU man ville få sammen med sin sidste løn i den sidste praktikperiode - i den mdr hvor man vil mangle i den første periode. De penge man får dobbelt i første praktik skal man gemme til sidste praktik hvor problemet opstår og på den måde kan det gå op. MEN man vil stå uden indkomst i en mdr når man slutter uddannelse og her kan man ikke søge noget, ej heller kontant hjælp.

hvorfor vil man stå uden indkomst når man slutter uddannelse?

Anmeld

18. marts 2012

henh01

hvorfor vil man stå uden indkomst når man slutter uddannelse?

Slutter man uddanelse i juli f.eks. har man fået sin SU 1 juli da den jo er forudbetalt - starter man arbejde d. 1 aug (dagen efter endt udd.) vil man få sin første løn med bagudvirkende kraft d. 31 aug.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.