piadas skriver:
Min søn bliver 11 om et par måneder. Hans sengetid hedder kl. 21 til hverdag, men ofte bliver det senere tirsdag, onsdag og torsdag. Han er bidt af en gal fodbold, så han ser Champions League + Europa League de aftener, hvor der er det, og så er han som regel først i senge mellem 22 og 22.30.
Det har jeg det helt fint med, for helt fra starten blev det gjort klart for ham, at hvis han vil se fodbold, vil vi heller ikke have noget bøvl om morgenen, og han skal selvfølgelig passe skolen.
Han står ALTID op kl. 6.50, finder selv sin morgenmad, tager tøj på, børster tænder, sætter hår (for der skal jo voks i nu
) og pakker både sin egen og lillesøsters skoletaske. Han er klar til at cykle i skole mellem kl. 7.15 og cykler også på det tidspunkt, selvom han først skal møde kl. 7.40 - han hader at komme for sent!
Alt det gør han uden nogen former for brok, og vi skal aldrig jage rundt med ham. Han klarer sig godt i skolen og jeg synes ikke, han mangler søvn, så jeg har det som sagt helt fint med, at han måske kommer i seng lidt senere end andre de tre dage.
I weekenden kommer han som regel i seng ved 23-tiden, og det kører fint - vi har ingen problemer med at få ham i seng kl. 21 søndag aften.
Da han var yngre sov han meget, så måske har han sovet på forskud, siden han kan klare sig for mindre nu!
Jeg kan huske, at da han gik i f.eks. 1. klasse, kom han i seng kl. 20, og da begyndte han så småt at brokke sig over, at de andre i klassen måtte være længere oppe, men det var jeg kold over for! På det tidspunkt havde han behov for mere søvn, for han sov fra kl. 20 til kl. 7 næste morgen, når vi vækkede ham.
Jeg tror, man bliver nødt til at se individuelt på hvert enkelt barn, for jeg tror, behovene er forskellige.
Her har vi en meget sløv padde om morgenen og som ikke kan huske at gre nogle ting af sig selv efterhånden. Frygtelig tidligt med det teenagesyndrom