Syntes i det er okay?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. marts 2012

Mom2012

Jeg synes bestemt ikke det er i orden at aflive den fordi det er blevet lidt svært.
Mht. At den hopper op på borde, kan man sagtens lærer den at den ikke må! Katte kan ikke lide fx. Sølvpapir, læg noget på bordet så skulle den miste interessen for bordet.
Hvis du køber maltpiller til den, skider den hårboller ud i stedet for at kaste op.
Undskyld hvis jeg er lidt hård nu, men jeg synes at i må tage ansvaret for missen, når i har valgt at få den! Man kan ikke bare aflive den fordi det er lidt besværligt! I kan sagtens gøre noget ved de ting i synes er trælse! Ellers få gode råd fra dyrlægen. Eller prøv denne hjemmeside, misbehaving.dk, har ikke selv været inde på den endnu, men hende som har den er kattetræner og dyreadfærdskonsulent. Måske der er noget der.
Det vil være synd at "lave" den til udekat, det vil den blive forvirret over tror jeg!
Håber i finder en løsning!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2012

Tona

Vi står i en lidt træls situation, syntes jeg selv.. 

Vi har anskaffet os en kat, for mange år siden.. Hun er 10 år gammel! 

Vi bor på landet, så hun er en ude kat.. Det vil sige, hun spiser mus dagligt, da hun er en hun kat og de skal jage til deres unger.. 

Når katte spiser mus, resulterer det i at de får orm ret ofte.. Det vil sige, at vi kan behandle hende konstant for det! Og måden man opdager det på, er at hun enten har kastet dem op eller de hinger ud af numsen på hende.. 

Hun kaster tit op, og hvis ikke det er orm er det gammel musse pæls eller andet snask og det er i sofa på spisebords stole o.s.v.. 

Når vi bor i nærheden af skov, så slæber hun rigtig mange flåter med ind når det er sæson for dem.. Det vil sige hun skal tjekkes hver gang, hun bliver lukket ind og alligevel kan det godt ske vi overser en.. 

Hun ved godt, hun ikke må gå på køkkenbordet men gør det lige så snart vi kigger væk! Hvilket jeg syntes er SÅ klamt!

Flere gange har jeg også taget hende i at ligge ovenpå barnevognen, og har derfor stilt den ind i et lukket rum.. 

Nu er det sådan at vi venter vores lille dreng til maj, og jeg har allerede skræk billeder oppe i mit hoved omkring at hun ligger sig op til ham.. Og har en flåt på sig eller ja PUHA! 

Jeg har altid sagt, at hvis man har anskaffet sig et dyr så skal man ikke aflive det med mindre det fejler noget alvorligt!

Hun fejler ikke noget alvorligt, men jeg overvejer meget kraftigt at aflive hende alligevel.. Da jeg syntes det er SÅ klamt generalt, alle de ting hun gør, men at nu hvor vi skal have baby når det min grænse.. 

Så syntes i det ville være okay at aflive hende? 

Det skal lige siges, det er IKKE muligt at flytte hende.. Det ville være alt for synd!

Jeg syntes ikke at det er ok at aflive et dyr som ikke fejler noget.

Nu har vi selv en udekat og jeg syntes, at man har et ansvar for at forbehandle de der problemer du nævner, ikke kun fordi det er klamt for os, men også fordi det er synd for katten. Derfor får vores kat en gang i måneden en kur med noget som hedder "Stronghold" som forebygger/fjerner lopper, orm og flåter. Det købes ved dyrlægen. Ud over det får hun sine vacciner. Det er simpelthen ens ansvar som ansvarlig forældrer og katteejer i min verden. Ud over det er hun seriliseret og var hun ikke det ville vi på anden måde forebygge at hun skulle have killinger hele tiden. Og det skal ikke lyde som om jeg er nedladende eller bare har penge nok eller noget. Slet ikke. Men jeg mener at man må prioritere det. Det er lidt en kæphest jeg har, så undskyld hvis det er blevet lidt hårdt skrevet

Anmeld

16. marts 2012

Tona

Laulund87 skriver:

Det synes jeg bestemt ikke i skal gøre! Det er da endnu mere synd at smide katten ud når den er vant til at måtte komme ind. Så kan den sidde der udenfor døren og ikke forstå hvorfor den ikke må komme ind. Bliver da helt trist

Enig!

Anmeld

16. marts 2012

vitapigen

Guldimaven skriver:

Vi bor på landet, så hun er en ude kat.. Det vil sige, hun spiser mus dagligt, da hun er en hun kat og de skal jage til deres unger.. 

Når katte spiser mus, resulterer det i at de får orm ret ofte.. Det vil sige, at vi kan behandle hende konstant for det! Og måden man opdager det på, er at hun enten har kastet dem op eller de hinger ud af numsen på hende.. 

Hun kaster tit op, og hvis ikke det er orm er det gammel musse pæls eller andet snask og det er i sofa på spisebords stole o.s.v.. 

Når vi bor i nærheden af skov, så slæber hun rigtig mange flåter med ind når det er sæson for dem.. Det vil sige hun skal tjekkes hver gang, hun bliver lukket ind og alligevel kan det godt ske vi overser en.. 

Hun ved godt, hun ikke må gå på køkkenbordet men gør det lige så snart vi kigger væk! Hvilket jeg syntes er SÅ klamt!

Flere gange har jeg også taget hende i at ligge ovenpå barnevognen, og har derfor stilt den ind i et lukket rum.. 

Nu er det sådan at vi venter vores lille dreng til maj, og jeg har allerede skræk billeder oppe i mit hoved omkring at hun ligger sig op til ham.. Og har en flåt på sig eller ja PUHA! 

Jeg har altid sagt, at hvis man har anskaffet sig et dyr så skal man ikke aflive det med mindre det fejler noget alvorligt!

Hun fejler ikke noget alvorligt, men jeg overvejer meget kraftigt at aflive hende alligevel.. Da jeg syntes det er SÅ klamt generalt, alle de ting hun gør, men at nu hvor vi skal have baby når det min grænse.. 

Det skal lige siges, det er IKKE muligt at flytte hende.. Det ville være alt for synd!

Nu har jeg ikke læst hvad de andre har skrevet, men jeg kan fuldt ud forstå dig. Og jeg ville også være kommet af med den, hvis jeg var jer...

Vi har nemlig gjort det samme med vores kat... Eller ja en anden fik den da den kun var 4 år... Men nu hvor jeres er 10 år synes jeg sagtens i kan aflive den. Vi kom af med vores, fordi vi skulle have en baby og min kæreste kunne ikke acceptere hvis den gjorde nogle ved baby eller blev jaloux... Den kunne ind imellem være ret hidsig og bide, og det dur bare ikke når der så kommer en baby til verden....

Anmeld

16. marts 2012

jydeinden

Guldimaven skriver:

hold op hvor bliver jeg efterhånden harm når jeg læser indlæg om dyr herinde.. nej gu er det ej okay eller i orden, eller løsningen at aflive en kat, "bare" fordi den gør som en kat nu en gang gør!.

hvis ikke du bryder dig om flåter, hvis ikke du bryder dig om orme, hvis ikke du bryder dig om at den brækker sig, eller at den går på bordene.. hvorfor i al verden fik du den så til at starte med!

og de som skriver at det er i orden at aflive et raskt dyr fordi den nu bliver "ulækker" eller fordi den nu er "gammel" når den er 10 år.. en kat er IKKE nødvendigvis gammel bare fordi den har rundt et tocifret antal år!

Anmeld

16. marts 2012

Filuca

Ja det gør mit også. Og jeg synes bare der har været forholdsvis mange af den slags indlæg herinde på det sidste, både med katte og hunde. Jeg forstår det sgu ikke.

Nej, er helt enig, forstår det simpelthen heller ikke! Jeg har selv en hund på 7 år og to kaniner, og kunne da aldrig drømme om at skille mig af med nogen af dem, den dag vi får børn!

Jeg synes ærlig talt det er ansvarsløst bare at skille sig af med raske dyr, fordi man tilfældigvis har muligheden for at få dem aflivet - men helt ærligt, skal man på den måde gøre sig selv til herre over liv og død, bare fordi tingene bliver lidt besværlige? Den overvejelse ville jeg ønske folk gjorde sig, inden de anskaffede sig det dyr, de så ikke gider have alligevel!

Jeg ved selvfølgelig godt, at der kan være tale om uforudsete situationer, hvor der f.eks. opstår allergi eller lignende, hvor man så ikke har noget alternativ ift. at skille sig af med dyret, men i det her tilfælde er der jo reelt tale om, at det bare bliver for besværligt - og det synes jeg slet ikke er ok!

Anmeld

16. marts 2012

heaven

hej.

Ved ikke hvad andre har svaret, men here goes....

NEJ, jeg synes overhovedet ikke det er i orden at aflive et raskt og velfungerende dyr - det er jo normal katteadfærd du beskriver, og man kan da ikke tage dens liv fordi du synes det er blevet besværligt. Men uanset hvad vi skriver herinde, så er det jo din beslutning kan man sige

jeg har 2 katte - har haft 3 - samtidig med baby, det har ikke været noget problem... her bor kattene ikke inde, men de er stadig en stor del af vores liv. De er inde nogle timer om aftenen hvor vi hygge om dem, og så er de ude om natten og mens vi er på arbejde... de bor i vores garage hvor de også spiser og sover på vores fyr, og så har vi selvfølgelig tætnet garagen ordenligt, så de har det "vindtæt", men stadig ventileret. Og måske er de en smule mere inde i hård frost, men de ska ikke bo inde. Og det fungere rigtig fint

Kunne det være en løsning for jeres mis??

og så må jeg tilføje - min dyrlæge ville ALDRIG aflive et raskt dyr, og det at de skal have ormekure osv - det hører sgu med når man har kat på den måde!!! Ellers skulle den have værer 100 % indekat fra start...

Jannie

Anmeld

16. marts 2012

anynom

For mig at se har du én mulighed - få fundet et kærligt hjem til katten!

Det er IKKE i orden at aflive et dyr "bare fordi det er besværligt". Hvad filan er det for en tankegang? Men omvendt set, så synes jeg sgu heller ikke du har ret til at beholde katten når du allerede nu gør et problem ud af det!

Du har allerede nu besluttet dig for, at det bliver et problem når dit barn bliver født, så den indstilling fortsætter du højest sandsynligt med at have og det er modbydeligt over for katten (som jeg går ud fra du gerne ville have på et tidspunkt?)!

Anmeld

16. marts 2012

*Toffee*

Filuca skriver:

Nej, er helt enig, forstår det simpelthen heller ikke! Jeg har selv en hund på 7 år og to kaniner, og kunne da aldrig drømme om at skille mig af med nogen af dem, den dag vi får børn!

Jeg synes ærlig talt det er ansvarsløst bare at skille sig af med raske dyr, fordi man tilfældigvis har muligheden for at få dem aflivet - men helt ærligt, skal man på den måde gøre sig selv til herre over liv og død, bare fordi tingene bliver lidt besværlige? Den overvejelse ville jeg ønske folk gjorde sig, inden de anskaffede sig det dyr, de så ikke gider have alligevel!

Jeg ved selvfølgelig godt, at der kan være tale om uforudsete situationer, hvor der f.eks. opstår allergi eller lignende, hvor man så ikke har noget alternativ ift. at skille sig af med dyret, men i det her tilfælde er der jo reelt tale om, at det bare bliver for besværligt - og det synes jeg slet ikke er ok!

Ja der kan ske uforudsete hændelser der gør at man er nødsaget til at skille sig af med dyret, nogle mere plausible end andre, men det kan ske.

Men det er bare ikke tilfældet her og jeg bliver, ligesom dig, harm over at man overhovedet kan tænke den tanke om et ellers velfungerende dyr.

Anmeld

16. marts 2012

Moderator

Profilbillede for Moderator

Låses på trådstarters ønske

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.