Nu har jeg ikke læst alle svar men jeg kan fortælle dig at herhjemme har vi 4 børn på 4, 8, 10 og 12 år. Og her sidder alle uanset alder ordenligt ved bordet! Selvfølgelig er der forskel på hvor længe vi forlanger man skal kunne sidde ved bordet. Men man leger ikke ved bordet, man bruger sin kniv og gaffel hvor det er logisk at bruge den og har i øvrigt bare (i vores øjne) almindelige gode maner!
Jeg synes det er trist når det virker som om at forældre ikke tør eller ønsker at sætte grænser for børn. Børn har brug for faste grænser, regler og tydelige voksne. Man kan sagtens opdrage og have regler og sætte krav til sine børn og stadig have det hyggeligt. Jeg synes da slet ikke det fremmer hyggen at have unger der flintre rundt mens andre prøver at spise og snakke sammen.
Der er da også regler, grænser osv alle andre steder i samfundet som de skal lære at indordne sig under
Jeg synes alt for tit jeg høre nogle sige at de ikke kan overskue at være sammen med nogle venner pga deres børn (altså vennernes) fordi deres unger kravler på væggene, piller ved alting og man ikke kan få ørenlyd og deres forældre ikke sætter grænser. Og sådan har jeg også selv nogle venner hvor jeg ikke kan holde deres børn ud og derfor ikke ses særlig tit med dem.
Hvis ikke børn skulle lære gode maner, sociale spilleregler og almen dannelse fra sine forældre hvem skal så lære dem det?
Det er ikke min opgave som forældre at være mine børns bedste ven og det er ok hvis de bliver sure på mig en gang imellem når jeg opdrager på dem. Men jeg synes faktisk vi formår at hygge os rigtig meget også selvom vi sidder ordenligt.
Michelle
Anmeld