Jeg skal ikke blande mig i den store for/imod omskæringsdebat, men jeg vil bare understrege at omskæring IKKE på nogen måde beskytter mod HIV, selvom det stod på listen over fordele, som en lagde ud.
Jeg tror, det vigtigste er, at I to får snakket sammen. Jeg tror, at det er vigtigt, at I finder det kompromis, som I begge kan leve med. Hvis det bare bliver til, at hans vilje skal gennemtrumfes for "sådan skal det være", så kommer det ikke til at fungere. Lige så lidt, som hvis du trumfede din vilje igennem på alle punkter.
I har større udfordringer end mange, fordi der både er snak om forskellig religion og kultur, så det er endnu vigtigere, at I snakker grundigt om tingene og giver hinanden tid til at forstå den andens synspunkt. Og kan I ikke blive enige, vil jeg mene, at gennemgribende ting, som ikke kan forandres (f eks omskæring) ikke bør gennemføres. Den slags kræver virkelig enighed. Det nytter ikke, at den ene synes, at sådan skal det da være, mens den anden føler det som en skamfering af barnet. Om han spiser svinekød ude eller ikke er ikke helt i samme kategori, for det er en beslutninge som han/I senere kan ændre uden at han af den grund har lidt nogen form for overlast.
Lykke til med den vanskelige samtale!
Anmeld