Nu som Moar skriver:
Jeg får lidt de samme kommentarer fra forskellige i familien, men jeg oplever dem HELT anderledes end dig...
Jeg ser det som et udtryk for at de er stolte over at de har klaret det godt med min baby, og at de måske ubevidst gerne vil roses for deres gode arbejde..
Men når man ikke har stået i din situation og oplevet svigermors tonefald er det svært at vide hvordan hun har ment det.. Jeg tænkte bare at du måske kunne forsøge at tage det anderledes?
F.eks svare: Ja, det er dejligt at min søn hygger sig så godt med sin farmor. Eller: Ja, han så virkelig ud til at nyde det dejlige mad i havde lavet til os.
På den måde tillægger du din svigermor de bedste motiver og bevarer det gode forhold til hende. Som din søn uden tvivl også vil få gavn af..
Jeg siger ikke at det ikke er hårdt at høre på folks kommentarer, jeg får flere forskellige (Som f.eks - sagt til min datter - "nårhhh, har din mor ikke givet dig mad nok? Hvis hun pylrer når de holder hende, osv..) Men jeg vælger at smile af det, og ser det som et tegn på deres usikkerhed overfor mit barn....
Håber du tager mit indlæg præcis som det er ment - meget kærligt. 
Jeg forstår sagtens hvad du skriver og mener
Og jeg kan også godt følge dig langt hen ad vejen, og sådan ville jeg også selv tage det, hvis ikke det var grundet et meget nedladende og bebrejdende toneleje. Min svigermor er en meget viljestærk og selvsikker kvinder med begge ben på jorden og ben i næsen, og hun kan være meget svær at omgåes hvis ikke man kan sige fra overfor hende. Det plejer jeg sagtens at kunne, men hun underminerer mig utrolig meget når det kommer til Xander, og det er bare ikke noget jeg kan finde mig i, i længden.
Vi har lige aftalt at vi går en tur her i ugen hvor jeg får snakket med hende om det hele (igen igen igen igen) og også at jeg kort og godt ikke har lyst til at være sammen med hende fordi hun kommer med de udtalelser. Håber at det er noget der virker, ellers ser jeg ikke så mange andre muligheder end at jeg lader være med at komme nede ved hende i en periode. Så må manden tage afsted, for hun skal selvfølgelig ikke undvære Xander.