Gravsteder og hvem der bestemmer..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. februar 2012

Zeus

Anonym skriver:

Ja, men nu er vi jo begyndt at tage der op.

Og ja jeg føler lidt du er på nakken af mig, du aner ikke hvordan han er død og det er derfor vi har haft svært ved det..

Passer og passer, hvis vi andre endelig har haft noget deroppe, så fjerne hun det igen så det kun er hendes blomster der er der. Min mormor har besøgt ham nogle gange og er kommet hjem og sagt at man godt kan se min farmor har været der.

Men det er jo også fint at hun "passer" stedet, men hun kunne da gøre det ordentligt... 

Det er jo så noget helt helt andet.. I dit oprindelige indlæg skrev du, at i ikke havde været der i flere år, så det er jo det man må gå ud fra - at i ikke har været der i flere år. Det er noget helt andet, hvis hun går og fjerner de ting i lægger/sætter op, for det skal hun selvfølgelig holde nallerne fra

Jeg står selv som ansvarlig for mine forældres gravsted, og jeg får ingen opringninger fra graveren, hvis der er nogen der planter en busk eller fjerner noget andet, så det tror jeg heller ikke i får.. Desuden så synes jeg det er noget i skal holde indbyrdes, så han ikke kommer til at fungere som "politimand" mellem jer, og jeres farmor..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. februar 2012

Anonym trådstarter

Mumto3 skriver:

Snakker du med farmor? For man kunne jo spørge hende om hun synes det er pænt. Hvor tit kommer hun er (i forhold til jer)?

Jeg synes ikke gravstedet er grimt overhovedet, men jeg kan godt forstå I er kede af man ikke kan se stenen med Far på. Hvis det er vigtig for jer,(og det kan jeg sandelig godt forstå hvis det er !), så ville jeg prøve at snakke med farmor om det. Fortælle hende hvor svært I har det med at komme derud, og hvor kede af det I blev, da I så endelig tog jer sammen og så kunne man ikke se jeres sten.

Det er et meget følsomt emne, for både dig og din søster og for jeres farmor. Derfor tror jeg også at jeg ville prøve dialogen før jeg ville gå til 'hvem har bestemme retten'.

Vi havde en ligende sag i vores familie. De var 3 søskende, og da deres mor blev begravet, plantede den ene søskende et meget meget grimt træ. De andre kunne ikke holde det ud! Efter mange år, fik de endelig talt om det, og det viste sig at hende som havde plantet træet heller ikke kunne lide det og også synes det var grimt, hun kunne bare ikke líde at fjerne noget fra gravstedet, og derfor var det blevet stående. Da de endelig fik talt om det, viste det sig at alle faktisk gerne ville have det træ fældet (og det var også vokset og blevet endnu større og endnu grimmere), så fra at have været et problem i mange år, og noget som der blev talt om i krogene, og som gjorde de 3 søskende uvenner, uden at de kunne sige hvad det var, så endte det hele med at det kunne løse sig til alles tilfredshed. Derfor er jeg stor tilhænger af dialog!

Jeg ville gerne have den dialog med hende, men kan ikke snakke med et kvinde-mennesker der mener det er min fars egen skyld at han skulle dø.

Nej det er heller ikke grimt, det var bare mig der var sur, ville bare ønske at hun havde stilt den busk et andet sted.

Har tænkt og tænkt, og hvis jeg kunne få snakke med min mor så kunne jeg måske tage mig af gravstedet så det altid så pænt ud - men er også bange for at gøre min mor ked af det ved at have samtalen, hun virkede til at prøve at være ligeglad da jeg viste hende billedet..

Men på mig og min søster gør det bare ondt ..

Anmeld

29. februar 2012

jydeinden

Anonym skriver:

Goddag de damer 

Jeg mistede min far for mange år siden, det har været svært for os at besøge ham, men så her i julen tog jeg mig sammen, lavede en sød lille dekoration med lys og besøgte ham.

Nå, nu til mit sure opstød. Gravstedet var så grimt! Min farmor (som vi ikke snakker med) har plantet en rhodedendron busk ude i siden på gravstede - og ja, lige foran den bette sten der står "far" på, så nu kan man slet ikke se den sten.

Kan se at busken har stået der i flere år, men det er så grimt og det er så sørgeligt. Mig og min søster blev helt ked af det  specielt nu hvor vi endelig havde taget os mod for at besøge ham..

Kan man klage til nogen? Ved godt det er min farmors søn der ligger der, men det er virkelig grimt - se  selv billedet  Ikke engang hvis man står ude til højre og kigger så kan man se stenen, den er fuldstændig dækket til..

Haha nu er der jo ingen pointe i at være ano, nå lige meget  

den der betaler for gravstedet bestemmer hvordan det skal se ud,og hvad det må være der ( så længe det følger reglerne). hvis det er din mor der betaler, så kan hun gøre som hun vil, og sågar få sløjfet stedet. 

jeg synes ikke stedet er spor grimt, men meget simpelt. 

Anmeld

29. februar 2012

Anonym trådstarter

Zeus skriver:

Det er jo så noget helt helt andet.. I dit oprindelige indlæg skrev du, at i ikke havde været der i flere år, så det er jo det man må gå ud fra - at i ikke har været der i flere år. Det er noget helt andet, hvis hun går og fjerner de ting i lægger/sætter op, for det skal hun selvfølgelig holde nallerne fra

Jeg står selv som ansvarlig for mine forældres gravsted, og jeg får ingen opringninger fra graveren, hvis der er nogen der planter en busk eller fjerner noget andet, så det tror jeg heller ikke i får.. Desuden så synes jeg det er noget i skal holde indbyrdes, så han ikke kommer til at fungere som "politimand" mellem jer, og jeres farmor..

Nej, det er jo hellere ikke graverens pligt, men ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Det gør mig bare ked af det at min farmor "ødelægger" det billede man får af gravstedet. det havde som sagt været helt fint hvis hun havde stilt den busk inde i hjørnet i stedet for midt i det hele. 

Anmeld

29. februar 2012

Anonym trådstarter

jydeinden skriver:

den der betaler for gravstedet bestemmer hvordan det skal se ud,og hvad det må være der ( så længe det følger reglerne). hvis det er din mor der betaler, så kan hun gøre som hun vil, og sågar få sløjfet stedet. 

jeg synes ikke stedet er spor grimt, men meget simpelt. 

Det er hellere ikke stedet som sådan der er grimt.

Det er selvfølgelig svært at se på billedet, men når man står deroppe er det hele forkert at den busk den står der, specielt fordi der kommer det rum bageved hvor den bette sten står. Det er ikke så kønt at se på, ja man bliver faktisk helt sur og ked af det.. 

Busken måtte skam godt være der, den bliver jo dejlig og se på til sommer, men hun kunne da have stillet den et andet sted. 

Anmeld

29. februar 2012

Anonym trådstarter

Zeus skriver:

Vi har jo heller ikk rigtig besøgt ham, jeg har været der nogle få gange, tror ikke min mor har været der, min mormor har dog været der nogle gange og se til ham med blomster og sådan.

Men det er svært for os døtre at savne en og når man så mener man endelig er parat og har bearbejdet alt det dårlige og besøger ham - at ja, så møder man det og ens oplevelse bliver lidt øv.

Jeg følte at turen faktisk var ok, og ikke havde nogle problemer med at se ham, så ville da besøge ham noget oftere, men det der vil irritere mig hver gang jeg er der.. 

Anmeld

29. februar 2012

Zeus

Anonym skriver:

Vi har jo heller ikk rigtig besøgt ham, jeg har været der nogle få gange, tror ikke min mor har været der, min mormor har dog været der nogle gange og se til ham med blomster og sådan.

Men det er svært for os døtre at savne en og når man så mener man endelig er parat og har bearbejdet alt det dårlige og besøger ham - at ja, så møder man det og ens oplevelse bliver lidt øv.

Jeg følte at turen faktisk var ok, og ikke havde nogle problemer med at se ham, så ville da besøge ham noget oftere, men det der vil irritere mig hver gang jeg er der.. 

Et gravsted skal jo være for alle der vil mindes, så synes i enten skal prøve at snakke med farmoren om at få flyttet busken/træet frivilligt, eller gøre det selv, med den risiko at hun vil blive stødt over at komme til et gravsted der er blevet ændret..

Måske i kan få en snak med præsten omkring det? Han eller hun må jo næsten kende til problemet fra andre gravsteder, så måske vedkommende vil have et godt råd til, hvordan i tackler det bedst muligt?

Anmeld

29. februar 2012

Anonym trådstarter

Zeus skriver:

Et gravsted skal jo være for alle der vil mindes, så synes i enten skal prøve at snakke med farmoren om at få flyttet busken/træet frivilligt, eller gøre det selv, med den risiko at hun vil blive stødt over at komme til et gravsted der er blevet ændret..

Måske i kan få en snak med præsten omkring det? Han eller hun må jo næsten kende til problemet fra andre gravsteder, så måske vedkommende vil have et godt råd til, hvordan i tackler det bedst muligt?

Måske hun bliver stødt, men vi er jo også blevet stødt.

Tror jeg tager snakken med min mor om hun vil eller ej, og så tror jeg at jeg tage mig af hans gravsted, måske bare flytte busken ind bagved, den bliver jo meget køn til sommer  

Anmeld

29. februar 2012

Kløver

Synes nu ikke det ser grimt ud, kunne man evt sætte stenen andet sted så den kan ses, måske flyttes foran busken.
Tror ikke din farmor har gjort det i ond mening, og stedet betyder jo helt sikkert en masse for hende, når hun har passet det sådan. Kan godt forstå i også vil sætte jeres præg, men når i nu ikke har været der og vist interesse, er det måske også synd for din farmor hvis man sætter det store i værk. Har i prøvet at tage en rolig snak med hende over en kop kaff kunne jo være i selv kunne finde en løsning som gjorde alle glade, uden nogen blev såret

Håber i finder en god løsning som gør jer alle glade kram

Anmeld

29. februar 2012

Kay

hvis det er din mor der betaler er det hende der bestemmer...

så hvis du bare laver en aftale (evt. skriftlig hvis der bliver problemer) om at dig og din søster må lave om eller hvordan man lie formulere det...

og så bare rykker den busk en anelse tilbage så graven bliver pæn... for ud over at den busk står fjollet så er graven jo flot

evt send farmor et brev hvor der står at i har/har tænkt jer at flytte/rykke busken

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.