Gravsteder og hvem der bestemmer..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. februar 2012

Stéphanie

Anonym skriver:

Ja men nu hvor min mor ikke så gerne vil have noget med det af gøre på den måde. Kan jeg ikke gøre noget?

Eller altså, hvem skal jeg egentligt have fat i for at kunne gøre noget? 

Så synes jeg du skal henvende dig til graveren på kirkegården og spørge hvad i skal stille op, er sikker på at han/hun vil hjælpe dig.

Men ville godt nok også selv blive tosset hvis der var nogen som helst der plantede noget på min datters gravsted uden jeg havde givet tilladelse, det gør man bare ikke efter min mening 

Held og lykke med det hele, håber i finder en løsning der kan passe alle 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. februar 2012

Zeus

Anonym skriver:

Goddag de damer 

Jeg mistede min far for mange år siden, det har været svært for os at besøge ham, men så her i julen tog jeg mig sammen, lavede en sød lille dekoration med lys og besøgte ham.

Nå, nu til mit sure opstød. Gravstedet var så grimt! Min farmor (som vi ikke snakker med) har plantet en rhodedendron busk ude i siden på gravstede - og ja, lige foran den bette sten der står "far" på, så nu kan man slet ikke se den sten.

Kan se at busken har stået der i flere år, men det er så grimt og det er så sørgeligt. Mig og min søster blev helt ked af det  specielt nu hvor vi endelig havde taget os mod for at besøge ham..

Kan man klage til nogen? Ved godt det er min farmors søn der ligger der, men det er virkelig grimt - se  selv billedet  Ikke engang hvis man står ude til højre og kigger så kan man se stenen, den er fuldstændig dækket til..

Haha nu er der jo ingen pointe i at være ano, nå lige meget  

Undskyld jeg siger det, men.... Hvis du/i aldrig er dernede, og det dybbest set er din farmor der holder stedet, så synes jeg også hun skal have lov til at gøre det som hun har lyst til.. Det er flere år siden du selv har været der? Og ja det er din far, men det stadig hendes søn, og det er tydeligvis hende der kommer der mest?

Min far er også død, så kender godt "problemet", det er ikke for at være på nakken af nogen, men når du selv skriver, at du/i aldrig er der i uanset?

Anmeld

29. februar 2012

Stumpen

Anonym skriver:

Der står også en bette buske, hun har plantet alle vegne...

Jeg kan godt forstå at det gør ondt at stenen er gemt.. 

Men som jeg forstår så har der "kun" været hende til at ordne det, da I ikke har haft modet/overskuddet til at besøge jeres far/mand.. Så mon ikke hun har gjort det i god mening??

Ellers tag fat i graveren og hør ham ad hvordan I kan flytte stenen uden at noget af farmors buske forsvinder, men måske flyttes?? Eller tag fat i farmor??

Anmeld

29. februar 2012

Anonym trådstarter

wamse skriver:

Det er heller ikke særlig betænktsomt af hende 

Nej vel ? 

Anmeld

29. februar 2012

Anonym trådstarter

Stéphanie skriver:

Så synes jeg du skal henvende dig til graveren på kirkegården og spørge hvad i skal stille op, er sikker på at han/hun vil hjælpe dig.

Men ville godt nok også selv blive tosset hvis der var nogen som helst der plantede noget på min datters gravsted uden jeg havde givet tilladelse, det gør man bare ikke efter min mening 

Held og lykke med det hele, håber i finder en løsning der kan passe alle 

Ja det kunne jeg selvfølgelig prøve.. Kan man så måske godt sige til graveren at tingene skal være sådan og sådan og at de gerne må holde øje med at tingene ikke blive ændret ?

Anmeld

29. februar 2012

Anonym trådstarter

Zeus skriver:

Undskyld jeg siger det, men.... Hvis du/i aldrig er dernede, og det dybbest set er din farmor der holder stedet, så synes jeg også hun skal have lov til at gøre det som hun har lyst til.. Det er flere år siden du selv har været der? Og ja det er din far, men det stadig hendes søn, og det er tydeligvis hende der kommer der mest?

Min far er også død, så kender godt "problemet", det er ikke for at være på nakken af nogen, men når du selv skriver, at du/i aldrig er der i uanset?

Ja, men nu er vi jo begyndt at tage der op.

Og ja jeg føler lidt du er på nakken af mig, du aner ikke hvordan han er død og det er derfor vi har haft svært ved det..

Passer og passer, hvis vi andre endelig har haft noget deroppe, så fjerne hun det igen så det kun er hendes blomster der er der. Min mormor har besøgt ham nogle gange og er kommet hjem og sagt at man godt kan se min farmor har været der.

Men det er jo også fint at hun "passer" stedet, men hun kunne da gøre det ordentligt... 

Anmeld

29. februar 2012

Anonym trådstarter

Stumpen skriver:

Jeg kan godt forstå at det gør ondt at stenen er gemt.. 

Men som jeg forstår så har der "kun" været hende til at ordne det, da I ikke har haft modet/overskuddet til at besøge jeres far/mand.. Så mon ikke hun har gjort det i god mening??

Ellers tag fat i graveren og hør ham ad hvordan I kan flytte stenen uden at noget af farmors buske forsvinder, men måske flyttes?? Eller tag fat i farmor??

Vi snakker ikke med vores farmor, hun snakker kun grimt om vores far (eller det føler vi) og siger det er hans egen skyld at han døde - så tror bestemt ikke det kan lade sig gøre.

Anmeld

29. februar 2012

kiwilouise

Zeus skriver:

jeg er enig her

Anmeld

29. februar 2012

raca

sådan som jeg ser det.. er det jo din fars mor den eneste der har haft tanke for det gravsted.

din mor vil ikke besøge det.. men gerne betale.. fred være med det.

i haar ikke besøgt ham i mange år.. også jamre i over at den sten med påskriften far ikke kan ses.. jojo han var jeres far.. men når i ikke har besøgt stedet i så mage år så kan det jo ikke betyde alverden for dig..

de farmor passer og planter stedet til. det lader til stedet betyder noget for hende, men måske gør det ondt at se på en FAR sten når hun ved i ikke vil hende og derfor har hun ladet den stå i respekt for jer.. men camuflert den så hun ikke skulle mindes om jer.

Anmeld

29. februar 2012

Mumto3

Snakker du med farmor? For man kunne jo spørge hende om hun synes det er pænt. Hvor tit kommer hun er (i forhold til jer)?

Jeg synes ikke gravstedet er grimt overhovedet, men jeg kan godt forstå I er kede af man ikke kan se stenen med Far på. Hvis det er vigtig for jer,(og det kan jeg sandelig godt forstå hvis det er !), så ville jeg prøve at snakke med farmor om det. Fortælle hende hvor svært I har det med at komme derud, og hvor kede af det I blev, da I så endelig tog jer sammen og så kunne man ikke se jeres sten.

Det er et meget følsomt emne, for både dig og din søster og for jeres farmor. Derfor tror jeg også at jeg ville prøve dialogen før jeg ville gå til 'hvem har bestemme retten'.

Vi havde en ligende sag i vores familie. De var 3 søskende, og da deres mor blev begravet, plantede den ene søskende et meget meget grimt træ. De andre kunne ikke holde det ud! Efter mange år, fik de endelig talt om det, og det viste sig at hende som havde plantet træet heller ikke kunne lide det og også synes det var grimt, hun kunne bare ikke líde at fjerne noget fra gravstedet, og derfor var det blevet stående. Da de endelig fik talt om det, viste det sig at alle faktisk gerne ville have det træ fældet (og det var også vokset og blevet endnu større og endnu grimmere), så fra at have været et problem i mange år, og noget som der blev talt om i krogene, og som gjorde de 3 søskende uvenner, uden at de kunne sige hvad det var, så endte det hele med at det kunne løse sig til alles tilfredshed. Derfor er jeg stor tilhænger af dialog!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.