Hej.
Jeg har kopieret mit indlæg her fra et indlæg jeg tidligere har svaret på om nærmest det samme problem... (har rettet det lidt til, så det passer til dit indlæg...)
Er den opdraget til at være hund ell ½menneske?? Er der opdragelse inde omkring hunden? Kender den sin plads som hund, hvor den fx ikke kommer i møbler, seng, fodertidspunkter, hvem der bestemmer osv osv.
Fordi jeg tænker det er nemlig af egen erfaring...
Vi havde en lille fin miniature gravhund for mange år siden. Hun tissede og havde aff. inde hver eneste dag og tit om dagen. Hun var sååå fin og virkelig min hund. Hun sov i min seng og kom self op i sofaen. Hun havde mad hele døgnet rundt og var nærmest som vores lille barn.
Vi kunne slet slet slet ikke få bugt med det besørgen indendørs, så vi gav hende væk til en gammel arbejdskollega, som havde en gammel gravhund i forvejen. Også skete der noget. Hun blev total renlig og virkelig medgøren. Hun fik nemlig ikke lov til alle de ting, vi i god tro, gav hende lov til. Og nærmest i løbet af ganske få dage, blev hun renlig.
De prøvede så en enkelt gang at lade hende komme op i sofaen, også tissede hun inde igen.
Tankevækkende erfaring, vi fik der....
Nu har vi 2 labber på 4 og 10 år. Og vores stolthed ligger i at den gamle blev renlig på 2 uger. Vi fik hende som 8 uger og den første dag var min mand ude med hende døgnet rundt hver 2. time i 2 dage. De næste 2 dage var han ude med hende hver 3. time døgnet rundt og de næste 2 dage hver 4. time osv.
Jeg tror på, hvis en hund ikke er renlig er det ikke hundens skyld, for så ville den være syg ell sådan noget. Det er ejernes skyld og arbejde at vise, fortælle og hjælpe hunden med at blive renlig. Og hvis man trykker hunden i forbindelse med besørgelse (enten før ell efter) kan den risikere at få et knæk med det for livet.
Nu er det en chihuahua, du har. Er du opmærksom på at de er kendt for ikke at kan være alene? Bliver simpelthen bange ved enhver adskillelse...
Held og lykke med det...