For det første vil jeg sige, at jeg føler 100% med dig. Det må have været noget af en flad fornemmelse at stå der svedig og klam og overrumplet. Kan lige forestille mig det. 
Nå, men altså; jeg synes, det er meget nemt for alle os kvinder herinde at råbe vagt i gevær og stille os på barrikaderne overfor et så uhensynsløst og uromantisk frieri - og jeg skal da være den første til at melde mig under fanerne. 
Der mangler bare ét væsentligt aspekt i det her - nemlig din kærestes udagangspunkt. For mig at se, skal du tænke rigtig meget over måden du tager det op på - og det skal selvfølgelig tages op!
Men jeg tror, at for mange mænd, er det der med frieri og giftemål en meget anspændt affære, som mange har et noget ambivalent forhold til -og med rette vil jeg mene. Der er jo SÅ mange forventninger til "den store dag" og alt, hvad dertil hører lige fra frieri til hvedebrødsdage, bryllupsrejse mv, og det kan nemt føles som om, der hersker en implicit manual til, hvordan den stakkels gom skal agere i alt det her.
Ud fra det, du fortæller om situationen, og sådan som jeg forestiller mig din kærestes håndtering af denne, kommer jeg sådan til at tænke på min tidligere kæreste. Vi nåede aldrig så langt som til frieri, men jeg husker tydeligt hans akavede måde at forholde sig til f.eks. sådan noget som at give gaver, lave overraskelser mv. Det var som om han vidste, at jeg gerne ville have det, men han kunne ikke helt overgive sig til rollen som den romantiske (i den kliche-prægende version) mand, der fejer benene væk under sin kæreste gang på gang med alverdens gaver, komplimenter, overraskelser med mere - selvom han jo godt vidste,at "det er det, kvinder vil ha'". Jeg fandt flere gange i løbet af vores forhold mig selv i en situation, hvor jeg havde fået præcis det jeg gerne ville have, men der var liiiiiige det der med, at måden, det blev givet, præsenteret, sagt på, ikke passede fruen.
Jeg ville jo gerne have den bluse, jeg "diskret" havde fortalt min kæreste, at jeg ønskede mig, men jeg ville jo ikke have den dagen efter. Jeg ville gerne have, at han overraskede mig med middag med stearinlys, men ikke dagen efter, at jeg forurettet havde påtalt, at han aldrig overraskede mig og så videre og så videre.
Jeg har nu en meeeeget anderledes kæreste, for hvem det a give gaver, komme med spontane og uventede komplimenter, og i det hele taget holde gnisten ved lige i hverdagen, kommer helt naturligt, og når/hvis han en dag skulle finde på at fri, så er jeg ikke i tvivl om, at det vil blive på den "helt rigtige måde" hvis sådan en findes.
Det jeg vil sige med den her laaaaange smøre er, at jeg tit tænker på, hvor meget uret jeg egentlig gjorde min tidligere kæreste ved hele tiden at have forventninger til hans måde at gøre tingene på. Jeg tror egentlig lidt, at jeg kvalte hans kreativitet ved at være skuffet hele tiden. Som vores forhold skred frem blev jeg bedre og bedre til at sige det til ham nemlig. Men jeg tænker, at det jo ikke er spor sjovt, hvis man har et lidt distanceret forhold til det der med at fri, men ved, at kæresten har store forventninger - hvordan griber man det så lige an??
Som sagt, synes jeg helt sikkert, du skal tage det op, men lad være med at starte med at opstille ultimatummer og trække dit ja tilbage som det første. Jeg synes, du skal tage en snak med din kæreste. Start med at fortælle ham, at du elsker ham, og at der ikke er noget, du hellere vil end at blive gift med ham. Men fortæl ham, at hans måde at fri på har gjort dig i tvivl om, om det er det, han gerne vil. Giv ham mulighed for at forklare sagen fra hans synspunkt. Måske er han bare blevet stresset af, at situationens alvor ked barn og hus pludselig er gået op for ham. Og han tænkte måske, at det ville være lidt for oplagt med det store frieri, når det ligesom ligger i luften, at det er på opfordring fra advokaten. For mig at se er det vigtigste, at finde ud af, om det er det I begge gerne vil. Tag en dyb indånding begge to og find ud af, hvor I hver især står i forhold til ægteskab. Snak om, hvorfor du er lidt ked af, at det ikke bliver det helt store og vær lydhør overfor hans holdning til dette også - og prøv så at finde en løsning, I begge to kan være glade for. Måske sådan en snak endda kan ende med at blive enormt romantisk, og det vil måske gå op for jer, hvor meget i betyder for hinanden - og om mange år, vil I måske grine af mandens keglede frieri 

Og til sidst lige en lille anekdote; min fars friede til min mor på følgende måde: Kom ud i køkkenet iført boxershorts (eller hvad det nu hed dengang), ankelsokker og sin tandbørste. Siger henkastet: "Skal vi ikke tage røven på dem alle sammen til din fødselsdag og gifte os?" Herefter gik manden sgu i seng, og min mor sad måbende tilbage og undrede sig over, hvad der egentlig lige var sket.
Det griner vi alle sammen vildt af i dag, og jeg synes næsten, det er sjovere og mere romantisk end de fleste "ordentlige" frierier, jeg har hørt om.
Jeg HÅBER I firnder en løsning, så I begge kan glæde jer over det nye skridt, I har taget i jeres forhold - og ikke mindst over hinanden 
til dig!