Ciss skriver:
Hej
Nogen gange bliver jeg virkelig overrasket over, hvor meget gamle kønsrollemønstre stadig lever i bedste velgående!
Sagen er den, at jeg har et arbejde, hvor jeg arbejder ret meget eftermiddag/aften og en del weekender. Jeg har lang uddannelse og er meget glad for mit arbejde og har også en ok løn.
Sagen er den, at efter at vi fik børn, har jeg mange gange måttet høre folks undren over, at jeg ikke skifter arbejde, så jeg kan have "normale" arbejdstider og passe min familie. Undskyld mig? Der er jo "millioner" af mænd med den slags arbejdstider. Jeg har da aldrig hørt noget om, at omgivelserne opfordrer dem til at skifte til ufaglært arbejde for at få mere familievenlige arbejdstider? Eller er det mig, som ikke følger med? Er det sådan i dag, at alle med børn uanset køn forventes at have "almindelig" arbejdstid?
Nu lyder jeg måske, som en rigtig karierestræber. Det er jeg ikke, men jeg har arbejdet hårdt i mange år for at få mig et arbejde, som jeg brænder for og trives med. Al min fritid går til familien og børnene. De er prioritet en på alle fronter. Min mand henter børnene 2-3 dage pr uge, laver middag til dem og får dem i seng. Resten af tiden er det min opgave. Jeg står også op med dem hver dag og afleverer dem hver dag. Forventer jeg da for meget af ham?
For mig er det en selvfølge, at hvis jeg har fri, og han skal på arbejde/til møde i klubben el lign, så er jeg da hjemme med børnene. Men han - og en del andre med ham - mener åbenbart, at jeg forlanger og forventer for meget af ham, fordi jeg har taget det som en selvfølge, at han har samme indstilling til det, når jeg er på arbejde.
Beklager, at dette blev en lang tekst, men jeg bliver faktisk reelt oprørt. Jeg vil meget gerne høre andres meninger om sagen. Er jeg helt på vilde veje nu?
Jeg, da jeg arbejde, havde selv to lange vagter om ugen (skal så siges jeg hellere ville være hjemme ved min datter.. men sådan er man nok forskellige
..) og derved sku han jo så klare alt de to dage, dvs hente, lave mad og putte.
Men 4 ud af 5 dage hentede han.. pånær på min fridag.
Men til gengæld afleverede jeg jo.. Så jeg synes det var rimeligt.
Det eneste jeg synes var øv var at han SKU ordne alt de to dage jeg var så sent hjemme - men han brokkede sig skam ikke..
Men det var nok bare mig der havde det dårligt med det. hehe.
Han har også haft hende hver anden lørdag når jeg sku arbejde.
Så nej - synes bestemt ikk han har lov til og beklage sig.. I har vel fælles besluttet at sku ha barn, såå 
Og man ved jo på forhånd hvordan man arbejder.. Så ja..