Besværlige arbejdstider

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. marts 2012

Ciss

Jeg har selv skiftende arbejdstider, hvilket betyder at jeg også arbejder om aftenen/natten. Jeg oplever dog ikke samme undren som dig, men mere om vi kan få det til at hænge sammen med mine arbejdstider. Min kæreste har rimelige faste arbejdstider, så det er ikke noget problem.

Mht til "rollefordeling", så har min kæreste jo vidst på forhånd at han ville få aftener/weekender alene med vores datter, da jeg også havde jobbet inden vi fik barn.

Synes bestemt ikke mændende tager skade af at have noget alenetid med deres børn

Nej, netop. Jeg tænker jo også, at hvis jeg var hjemme "hele tiden", så ville det sikkert være meget enklere for ham at overlade det hele til mig - og det ville faktisk snyde både ham og børnene for noget.

Ikke for det, jeg kan faktisk godt savne dem rigtig meget nogen gange, når jeg er på arbejde sent, men jeg ved jo, at de har det godt sammen med sin far...

Tak for svar og beklager at jeg svarer så sent.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2012

raca

det holder ikke i min familie.. der er alle arbejdtider de rigtige, bare man passer sit job og er glad for det..

der skældnes ikke mellem køn men mellem evner..

så det er ok at den ene kvinde jeg kender arbejder 2 aftner om uge+ weekend+ eftermiddage. mens hendes mand henter og ligger i seng osv... han har sågar haft barsel på begge børn fra de ca var 5 mdr..

vi førsøger at arbejde på en sådan måde at børne ikke ender ud med og skulle være i ins fra 7-16 men kun fra 830-1530 og det kan vi godt...

men ingen køns diskrimination her..

Anmeld

8. marts 2012

Ciss

ledermus skriver:

kan ikke se et problem i at have skiftende arbejdstider selvom man er kvinde og har børn så længe man kan få det til at fungere i hjemmet med at aflevere og hente så er det fint.

Jeg har selv et job med skiftende arbejdstider hvilket dog for mig ikke altid er lige nemt da jeg er enlig mor men har et godt netværk så det fungerer ok men leder på sigt efter noget andet.

Men hvis man som jer er 2 kan jeg ikke se problemet

Jeg er imponeret over at du klarer det, når du er alene! Jeg har mange gange tænkt på, hvad jeg skulle gøre, om min mand skulle vælge at gå/skifte til andre arbejdstider/blive permanent syg el lign.

Man bliver meget afhængig af andre menneskers hjælp og støtte, når man har den slags arbejdstider, så jeg forstår godt, at du efterhånden gerne vil have andre arbejdstider.  for at du finder noget som passer for dig og som du trives med!

Tak for svar og beklager at jeg svarer efter så lang tid.

Anmeld

8. marts 2012

Ciss

sarahb skriver:

Min mand henter børnene hverdag undtaget 4 dage om måneden..
Derud over laver han mange af de daglige gøremål herhjemme og det synes jeg er lækkert ...
Så nej du forlanger ikk meget af ham, i er jo fælles om hus og hjem...

Tak!

Nogen gange er det virkelig godt at høre, at man ikke står alene med sine synspunkter!

Så godt at I får det til at fungere på den måde. Dejligt at høre!

Tak for svar. Beklager at jeg har brugt så lang tid på at svare.

Anmeld

8. marts 2012

Ciss

StineW79 skriver:

Jeg arbejder i en døgninstution med meget tidlige morgner ( møder kl 6 ) aften arbejde + weekender og indimellem også nat arbejde hvis der mangler en. 

Får da også tit kommentaren fra folk omkring, jamen hvem passer så jeres datter når du er på arbejde?? Hvortil jeg bare svare at det er der ingen der gør. Hun er hjemme ved sin far!!! Uha ej det er da synd for ham at altid ska passe hende om aftnen og aflever hende om morgnen, hvorfor har du fået barn, når du alligevel arbejder de tider.

Så ka jeg jo bare informere dem om at de dage jeg møder sent, aflever jeg thea kl 9.30-10 også bliver hun hentet kl 16.30. De dage jeg møder tidligt aflevere far kl 7.30 og jeg henter mellen kl 13-15. Så er der dage jeg har fri, hvor hun også ka holde fri, hvis hun vil eller få en kort dag. Så hvis man kigger på det store billede har jeg nok flere timer i ugen med min datter end de fleste! 

Så længe det funger godt for ens famile, ska andre bare lade være med at ha ondt i rumpen, for de stakkels mænd!!! Vh stine

Ja, det er nogen utrolige kommentarer, man får nogen gange! Det var aldrig faldet mig ind, at dette skulle blive "en sag" før vi faktisk stod der med børnene. Jeg havde haft mit arbejde i ca 5 år før jeg blev gravid, så det burde jo ikke komme som en overraskelse hverken for manden eller andre. Jeg tog det bare som en selvfølge, at siden han begynder tidlig om morgenen, så tager jeg morgenrutinerne med børnene og afleverer. Så hvorfor skulle det være et problem, at han henter nogen dage og tager aftenrutinerne, fordi jeg er på arbejde? Mærkeligt!

Tak for svar og beklager at jeg ikke har svaret så længe.

Anmeld

8. marts 2012

Lou87

Ciss skriver:

Hej

Nogen gange bliver jeg virkelig overrasket over, hvor meget gamle kønsrollemønstre stadig lever i bedste velgående!

Sagen er den, at jeg har et arbejde, hvor jeg arbejder ret meget eftermiddag/aften og en del weekender. Jeg har lang uddannelse og er meget glad for mit arbejde og har også en ok løn.

Sagen er den, at efter at vi fik børn, har jeg mange gange måttet høre folks undren over, at jeg ikke skifter arbejde, så jeg kan have "normale" arbejdstider og passe min familie. Undskyld mig? Der er jo "millioner" af mænd med den slags arbejdstider. Jeg har da aldrig hørt noget om, at omgivelserne opfordrer dem til at skifte til ufaglært arbejde for at få mere familievenlige arbejdstider? Eller er det mig, som ikke følger med? Er det sådan i dag, at alle med børn uanset køn forventes at have "almindelig" arbejdstid?

Nu lyder jeg måske, som en rigtig karierestræber. Det er jeg ikke, men jeg har arbejdet hårdt i mange år for at få mig et arbejde, som jeg brænder for og trives med. Al min fritid går til familien og børnene. De er prioritet en på alle fronter. Min mand henter børnene 2-3 dage pr uge, laver middag til dem og får dem i seng. Resten af tiden er det min opgave. Jeg står også op med dem hver dag og afleverer dem hver dag. Forventer jeg da for meget af ham?

For mig er det en selvfølge, at hvis jeg har fri, og han skal på arbejde/til møde i klubben el lign, så er jeg da hjemme med børnene. Men han - og en del andre med ham - mener åbenbart, at jeg forlanger og forventer for meget af ham, fordi jeg har taget det som en selvfølge, at han har samme indstilling til det, når jeg er på arbejde.

Beklager, at dette blev en lang tekst, men jeg bliver faktisk reelt oprørt. Jeg vil meget gerne høre andres meninger om sagen. Er jeg helt på vilde veje nu?

Jeg, da jeg arbejde, havde selv to lange vagter om ugen (skal så siges jeg hellere ville være hjemme ved min datter.. men sådan er man nok forskellige ..) og derved sku han jo så klare alt de to dage, dvs hente, lave mad og putte.
Men 4 ud af 5 dage hentede han.. pånær på min fridag.
Men til gengæld afleverede jeg jo.. Så jeg synes det var rimeligt.
Det eneste jeg synes var øv var at han SKU ordne alt de to dage jeg var så sent hjemme - men han brokkede sig skam ikke.. Men det var nok bare mig der havde det dårligt med det. hehe.
Han har også haft hende hver anden lørdag når jeg sku arbejde.

Så nej - synes bestemt ikk han har lov til og beklage sig.. I har vel fælles besluttet at sku ha barn, såå
Og man ved jo på forhånd hvordan man arbejder.. Så ja..

Anmeld

8. marts 2012

Ciss

Mor til Frederic skriver:

Uh den hører jeg også tit...

Kører selv som autoredder og har arbejdstider fordelt på alle 24 timer.... Vi kører i 9 ugers vagtplan, så ved altid hvordan jeg arbejder - fridagene og hvem der gør hvad...

En del uger/vagter er fra tidlig morgen, så der er det farmand der må sørge for frederic - madpakke til bh og afl i bh. Da jeg så de uger har lidt tidligere fri end ham, er det mig der henter.

Har 2 uger hvor den ene går fra 15-04 og den anden fra 16-06, så der er det mig der afl og i 16-06 vagten henter jeg ham også tidligere fra bh, så vi kan nå at være sammen inden jeg møder. hvor det så er farmand der må lave mad - putte frederic i bad og i seng.

Ville ikke bytte mit arbejde for noget andet. På trods af lange uger, så har jeg også ufattelige mange fridage og uger hvor jeg kun arbejder 2-3 dage og så resten fri.

Det lyder, somom I har fundet gode løsninger. Dejligt!

Og ja, det er også det jeg tænker. Mine "vanskelige" arbejdstider kompenseres til en hvis grad af nogen ekstra dage, hvor jeg har helt fri og en del dage, hvor jeg er ret fleksibel - og det kommer rigtig godt med, hvis et barn skal f eks til tandlægen eller frisøre el lign, så det ser jeg på som et meget stort gode.

Men jeg synes, at det er utrolig at man som mor i 2012 skal få kommentarer pga af arbejdstiderne! I hvert fald så længe man klarer at finde gode løsninger for familien og børnene....

Tak for svar og beklager at jeg ikke har svaret før.

Anmeld

8. marts 2012

snøvsen

Jeg har også skiftende arbejdstider og weekendarbejde. Min mand og jeg har det helt fint med det.

MEN der er mange i familien, der mener, at jeg skal være glad for, at jeg har min mand, da jeg ellers ikke kunne arbejde sådan som jeg gør. Nej men vi er en familie, der hjælper hinanden og gerne vil have, at vi hver især er glad for vores arbejde.

Min mand arbejder tilgengæld længe de dage, hvor jeg har fri eller dagvagt, men han skal ikke være glad for, at han har mig. Det er nærmest bare en selvfølge, at kvinden tager sig af børnene og hjemmet. Så der er stadig en skæv fordeling af kønsroller i vores familie.

Jeg gik ned i tid, da vi fik børn, da det ellers ikke kunne hænge sammen hjemme hos os. Men det var da også helt naturligt, at jeg skulle gøre det

Anmeld

8. marts 2012

lycly

Jeg synes ikke du skal høre på hvad folk siger. Du ved bedst selv, hvad der fungerer for dig og din familie - det er jo dine børn, så selvfølgelig skal du da nok sørge for at have masser af tid med dem! Men der er sådan en misforståelse med, at når man får børn, så er man ikke længere den man var før, nej nu er man bare mor. Så alle ens drømme, lyster, interesser skal lægges på hylden. 

Det synes jeg er meget forkert, og jeg synes virkelig det er synd når jeg ser nogle mødre der bare har givet op, fordi de tror at det ikke er i orden at have drømmejobbet, bare fordi nogen siger at det kan man ikke tillade sig. Det ER i orden!

Både min kæreste og jeg er i butiksbranchen, og det er virkelig dårlige arbejdstider i forhold til at have børn. Men vi skal da nok få det til at fungere, for det er noget vi brænder for begge to

Sidebemærkning: Jeg har oplevet, at mænd også får at vide, at de da ikke bør arbejde så meget nu, og måske burde finde et mere familievenligt arbejde. Så det er ikke kun kvinder

Anmeld

8. marts 2012

merichs

Ciss skriver:

Nej, netop. Jeg tænker jo også, at hvis jeg var hjemme "hele tiden", så ville det sikkert være meget enklere for ham at overlade det hele til mig - og det ville faktisk snyde både ham og børnene for noget.

Ikke for det, jeg kan faktisk godt savne dem rigtig meget nogen gange, når jeg er på arbejde sent, men jeg ved jo, at de har det godt sammen med sin far...

Tak for svar og beklager at jeg svarer så sent.

Åh, jeg kan også sagtens savne (og gør det oftest) min datter utrolig meget når jeg er på job .

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.