at åbne en dåse tun kan skade baby!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. januar 2012

Kay

Christine skriver:

Jeg er så en af dem der overhovedet ikke synes det er hysterisk, men tværtimod almindelig sund fornuft at man vil gøre alt for at undgå at skade sin baby. Og ja, hvis det viser sig at det var ok at spise fx EN tunbøf under graviditeten, så overlever jeg altså nok 9 måneder uden!!

Hvis der er bare mistanke om risiko for noget, så ja, synes jeg det skal komme babyen til gode. Jeg synes ikke man skal gå pyskisk ned med stress osv over hvad man må og ikke må, men fx er der (chokerende) mange der VIL have deres glas vin osv. under graviditeten og jeg fatter det ikke, for hvis du virkelig ikke kan leve uden et glas vin i 9 måneder... er det så et godt tegn??

Desuden er der jo ting man ikke har opdaget skadeligheden af endnu så jeg har det lidt sådan at jo mere man kan minimere risikoen, jo bedre. Jeg tror på det der med kemisk cocktail-effekt...

det er bestemt heller ikke den del med alcoholen jeg syntes er hysterisk... men den del med at alt hvad man læser (nermest ligegyldigt hvor) eller høre (som gamle ammestue historier) og så ponker andre gravide for...

altså alle og en hver kan lave en hjemmeside... hvor de kan skrive allemulige råd og vejledning til hvad gravide ikke må... og få den frem på google...

jeg mener man skal være lidt kritisk over hvad man læser og høre... det var jeg bla. også selv da min læge sagde at jern var unødvændigt... for jeg stoler mere på sundhedsmyndighedderne...

det er der jeg vil over...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2012

Zeus

Kay skriver:

oki? hvor har du læst det??

Uha, det kan jeg ikke huske.. Ude og hjemme? En af net-aviserne? Jeg læser både her og der og alle vegne, og kan aldrig huske hvor jeg har læst tingene Men det var vist en undersøgelse lavet på 60.000 kvinder gennem en lang årrække..

Anmeld

24. januar 2012

Kay

Zeus skriver:

Uha, det kan jeg ikke huske.. Ude og hjemme? En af net-aviserne? Jeg læser både her og der og alle vegne, og kan aldrig huske hvor jeg har læst tingene Men det var vist en undersøgelse lavet på 60.000 kvinder gennem en lang årrække..

oki... spændende....

Anmeld

24. januar 2012

Jeg så det også godt, men min opfattelse var bare at hun sagde det lidt i sjov, netop fordi der er SÅ mange regler!

Jeg må indrømme at jeg ik går lige så meget op i det denne gang, som jeg gjorde første gang. 

Jeg har lige taget neglelak på, og sidste uge farvede jeg hår, godt nok med Henna, men med Lisa fulgte jeg alle regler, som i ALLE regler dvs. ingen hårfarve, make up(medmindre jeg havde gennemtjekket at det var ok), ingen rovfisk, intet alkohol, gik hvis der var nogle der røg osv, osv, osv... Denne gang er jeg ikke lige så hysterisk.

Anmeld

24. januar 2012

Kay

Tilmeldt skriver:

Jeg så det også godt, men min opfattelse var bare at hun sagde det lidt i sjov, netop fordi der er SÅ mange regler!

Jeg må indrømme at jeg ik går lige så meget op i det denne gang, som jeg gjorde første gang. 

Jeg har lige taget neglelak på, og sidste uge farvede jeg hår, godt nok med Henna, men med Lisa fulgte jeg alle regler, som i ALLE regler dvs. ingen hårfarve, make up(medmindre jeg havde gennemtjekket at det var ok), ingen rovfisk, intet alkohol, gik hvis der var nogle der røg osv, osv, osv... Denne gang er jeg ikke lige så hysterisk.

og mon ik os nok det går

Anmeld

25. januar 2012

Christine

Kay skriver:

det er bestemt heller ikke den del med alcoholen jeg syntes er hysterisk... men den del med at alt hvad man læser (nermest ligegyldigt hvor) eller høre (som gamle ammestue historier) og så ponker andre gravide for...

altså alle og en hver kan lave en hjemmeside... hvor de kan skrive allemulige råd og vejledning til hvad gravide ikke må... og få den frem på google...

jeg mener man skal være lidt kritisk over hvad man læser og høre... det var jeg bla. også selv da min læge sagde at jern var unødvændigt... for jeg stoler mere på sundhedsmyndighedderne...

det er der jeg vil over...

Jamen det er jeg helt enig med dig i! Det er bare så svært som du siger, at gennemskue hvad der er rigtigt og forkert.

Synes jern er et meget godt eksempel, fordi det er vildt stor forskel på hvordan man gør i sammenlignelige lande. Jeg tror nok det er Norge hvor man fraråder jern medmindre man opdager at moderen mangler det osv. samtidig med at man i Dk begyndte at anbefale jern fra 10. gestationsuge hvor det var fra 20. da jeg skulle have min ældste søn for 3½ år siden.

Det er virkeligt ikke nemt! Og man bliver helt rundtosset. Jeg vil bare hellere undvære tun hvis jeg er i tvivl osv.
Men ÅBNE en dåse tun... det lyder skørt! Medmindre man er meget fumlefingeragtig så man mister herredømmet og skærer sig usandsynligt dybt i maven.. det kan nok ikke rigtigt ske.

Og som andre siger så er dåsetun da heldigvis frikendt for tungmetaller..?

Anmeld

25. januar 2012

Kay

Christine skriver:

Jamen det er jeg helt enig med dig i! Det er bare så svært som du siger, at gennemskue hvad der er rigtigt og forkert.

Synes jern er et meget godt eksempel, fordi det er vildt stor forskel på hvordan man gør i sammenlignelige lande. Jeg tror nok det er Norge hvor man fraråder jern medmindre man opdager at moderen mangler det osv. samtidig med at man i Dk begyndte at anbefale jern fra 10. gestationsuge hvor det var fra 20. da jeg skulle have min ældste søn for 3½ år siden.

Det er virkeligt ikke nemt! Og man bliver helt rundtosset. Jeg vil bare hellere undvære tun hvis jeg er i tvivl osv.
Men ÅBNE en dåse tun... det lyder skørt! Medmindre man er meget fumlefingeragtig så man mister herredømmet og skærer sig usandsynligt dybt i maven.. det kan nok ikke rigtigt ske.

Og som andre siger så er dåsetun da heldigvis frikendt for tungmetaller..?

jamen det er jo lige det... at der er så stor forskel fra land til land... og især på det med jern... derfor ponker jeg heller ikke mig selv hvis jeg en enkelt dag glemmer at tage den for det sker jo...

jeg tror genneralt ikke at en gravid kvinde ville gøre/spise/bruge noget hvis de var overbevist om at det ville skade deres lille spire...

og nej så hvidt der står i sundhedsstyrelsens folder så er dåsetun frikendt men ja jeg undvære gerne en tunbøf, kaffe, alcohol og spinat for baby

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.