Jeg er selv flersproget - er vokset op i Sverige, men vi har talt mine forældres modersmål derhjemme. Siden har jeg efterfølgende også lært dansk og engelsk. Jeg ser det kun som er fordel at være tosporget, man lærer at tænke mere paralelt om sprogenes opbygning, og jeg føler virkelig, at jeg har haft en fordel når jeg har skulle lært et nyt sprog.
Man kan skelne i mellem to forskellige måder at være flersproget.. Der er jo forskel på at være tosproget i den sans at man:
Taler 1 sprog der hjemme, og 1 andet sprog ude i f.eks. instutitionen.
Men man kan også tale flere forskellige sprog der hjemme og et helt andet ude.
Begge dele gør det måske lidt senere for børnene at udvikle sproget ligeså hurtigt som hos de børn som kun taler 1 sprog. Men til gengæld kan de jo "dobbelt" så meget når de så kommer dertil
Jeg har hørt, at man skal forvente at sprogudviklingen tager lidt længere tid når der er flere forskellige i hjemmet, der opstår let forvirringer osv, men der skulle ikke være noget problem for børnene at lære sprogene i sidste ende!
Mine 3 søsekende og jeg var bedre til svensk end vi var til det sprog vi talte derhjemme, og sådan er det meget tit. Om barnet skal vokse op i Danmark og gå i skole her, er det jo også vigtigt at det kan beherske sporget ligeså godt som de danske børn.. Og det kommer det nok også
Anmeld