KittyMaMa skriver:
Hej med dig!
Jeg lider af kronisk myxødem... Jeg fik det som følge af min første graviditet, - og jeg er en af dem, hvor det er blevet kronisk. Så jeg skal tage medicin resten af livet.
Jeg troede egentligt først jeg havde fået en fødselsdepression, men fik så konstateret lavt (meget lavt) stofskifte da min søn jeg ca. 4 måneder.
Jeg blev udredt på Riget, men det var et helvede! Jeg havde nye læger hver gang jeg kom til kontrol, og måtte forklare alt igen. Samtidige var jeg så træt og følsom, at jeg intet kunne rumme. Jeg tog på uden jeg spiste (+20-25 kg), jeg havde svært ved at læse og koncentrere mig. Men mest af alt var jeg voldsomt ked af det. Men som lægerne forklarede mig, - så var alle mine indre organer inkl min hjerne i dvale, da min krop ikke kunne omsætte mad til energi... Derfor træt og ked af det-heden.
Jeg troede min lykke var gjort da jeg startede på eltroxin, men det tog mere end 1½ år før, jeg var rigtigt medincineret med den rette dosis mm. og jeg havde det stadig ikke som før. Trods pæne tal kunne ikke tabe mig og havde stadig svært ved at læse (så dobbelt) og koncentrere mig. - Og lægerne havde svært ved at forstå mig, da mine tal jo var pæne. Jeg har efterfølgende erfaret at mange stofskifte patienter har det sådan, - at lægerne kun kigger på talene og ikke på patienten som helhed, - og det er ofte det der er det hårdeste, - ikke at blive anerkendt, men afskrevet som pulret. - Der er dog flere meget dygtige endokrinologer der ved hvad det drejer sig om!
Sidste sommer skiftede jeg så fra eltroxin til Euthyrox og det ændrede meget for mig! Jeg har siden smidt sammelagt 25-30 kg og er blevet mig selv igen. 
Mit bedste råd til dig er tålmodighed!!!! Jeg håber at, det for dig kun er forbigående, og ikke kronisk, men hvis det skulle blive det, så vil jeg sige, at jeg lever et helt normalt liv og har det virkelig godt i dag!
Jeg venter mit andet barn til februar, - så det er ikke en lidelse der holder en fra at få flere børn , - så længe man er velmedicineret. Jeg er blevet fuldt tæt gennem graviditeten, - både mig og barnet og alt er som det skal være!
Hvis du har lyst til at `snakke´ er du velkommen til at skrive til mig privat. - Da jeg havde det værst savnede jeg virkelig at tale med en der havde erfaring lidelsen, - og hvis jeg på nogen måde kan hjælpe dig, vil jeg rigtig gerne det!!! 
Held og lykke!
/Katja
tusind tak ...det var lige sådan et indlæg jeg gerne ville læse (selvom jeg selv.f ikke ønsker for nogen de skal være syge på nogen måde).....du beskriver det fuldstændig som jeg har det. Og selvom jeg har ondt osv. osv. Så er det værste faktisk, hvor dårligt jeg har det psykisk.....Det lyder så sindsygt det her.....men jeg har flere dage tænkt at hvis ikke jeg havde mine skønne unger, så var jeg hoppet i havnen.......jeg kan også læse mig frem til at pms også kan være et symptom, og det er især op til det månedlige som jeg har haft et par gange efter at den har været helt galt......men der skal kroppen jo selvf. også bruge ekstra ressourcer.
Allermest er jeg glad for at de har fundet ud af et eller andet, og jeg ikke bliver slået til tåls med at det er psykisk hver gang.
Jeg var sygemeldt med en svær depression og ptsd sidste år, og det er næsten ikke til at tage at føle på.........det synes jeg på en eller anden måde det her er.
Jeg ved at jeg har det møgsvært psykisk fordi kroppen rent fysisk kører på de allersidste energipumper...sådan føles det.
Og hvis jeg f.eks. bliver stresset (og det bliver jeg sindsygt hurtigt - nok også pga. nedsat energireserver)...som en dag jeg var ved at komme for sent til noget.....får jeg store kvalmeanfald, og måtte f.eks. der køre ind til siden.
Hvis jeg f.eks. misser et måltid får jeg det også ekstremt dårligt og jeg kan være sulten meget kort tid efter et måltid...
Men jeg håbet helt sikkert at det ikke er kronisk. Det beroliger mig dog rigtig meget at læse dit og andres indlæg.
Det med du beskriver ang. lægernes manglende viden synes jeg også man kan læse sig til mange steder når man googler det. Min læge sagde da også den dag jeg ringede for svar på blodprøver "aj, så var det godt jeg tog min endokrinologimappe med idag, for hmm lad mig se tabellerne osv."Han er nu en god læge som er åben for alting osv. Så er sikker på jeg bliver henvist videre ved behov.
Jeg har fået taget en tpo idag......Jeg går ud fra det nok er for at se hvor jeg er henne i det her .... noget med noget antistod noget....og så skal jeg have taget helt nye kontrolblodprøver igen 2/1...Iflg. lægen skulle det gerne have toppet, hvis det ikke er kronisk....så det håber jeg virkelig på....
Tusind tak for dit lange uddybende svar og for at jeg må kontakte dig ved behov