Julegaver om eftermiddagen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. december 2011

Polkaprik

Herhjemme får de også en pakke eller 2 i løbet af dagen. Havde det stået til mig havde vi gjort det således at vi dansede om juletræet om eftermiddagen efter vi har været i kirke og så åbnet gaver. Jeg synes det er synd for ungerne at de ska vente indtil de er overtrætte med at skal åbne et bjerg af gaver og så i er det i øvrigt sengetid bagefter

Jeg mener ikke det fjerner spændingen fra juleaften at man gør det hele tidligere. 

Min ex-mand er englænder og vi holdt derfor engelsk jul i 10 år. Der får de alle gaverne om morgenen når alle er stået op og så har de hele dagen til at lege og kigge på at det de har fået og de har tid og lyst til at sidde ved bordet når der skal spises. Det er sgu da genialt! Synes jeg

Men da vi ikke alle synes det her hjemme så må vi indgå et kompromis der hedder at de får en gave eller 2 i løbet af dagen, at vi ALTID holder jul hjemme så vi kan putte unger når de trænger og 2. juledag altid foregår hjemme og man må have nattøj på hele dagen for der skal bare leges og hygges

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2011

Tin

Profilbillede for Tin

Jeg har stemt nej.

Vi har børn i alle aldre, og alle må vente til efter maden Vi spiser tilgengæld tidligt, allerede kl 17. Men gaverne ligges under træet kl 15. Så går ungerne og glæder sig hele eftermiddagen. De tænder lyset på træet efter maden, hjælper med oprydningen, finder slikskålen mv. Så synger og danser vi g så skal der åbnes gaver. Vi er somregel klar til gaverne hen omkring kl 20.

De mindste for som regel en lille lur (ikke noget de får i hverdagen), så kan de holde sig friske lidt længere.

Anmeld

13. december 2011

Valle81

Lullaby skriver:

I min mands familie åbner man gaver først før maden så ungernes spænding er overstået og at de kan lege med legetøjet imens vi voksne sidder og hygger over maden.

I min familie spiser man 18-18.30, det tager ca en time. Derefter danser vi og så skal lysene brænde ned før vi begynder at åbne gaver. Dvs at den nemt bliver 21 før vi går igang.

Manden og jeg har så snakket om at ventetiden er lang og at de måske skal have en gave de kan lege med imellem tiden. Hvad synes i?

God morgen,

Sjovt du lige skriver dette, da vi hjemme har snakket meget om det, da vi sidste år måtte konstatere at det ikke helt fungerede på den måde vi gjorde det:0)

Jeg er selv vokset op med pakkekalender med små pakker hver dag, og juleaften var der først pakker når vi havde spist og danset om juletræet. Vi spiste ca 1730 og så tog det vel alt i alt et par timer. Jeg husker magien, men bestemt også den sindsyge spænding, som gav en kvalme osv:0)

Min mand er vokset op med samme tradition, så denne ville vi selvfølgelig tage med videre.

Men sidste år fandt vi bare ud af at vi må lave om. Vi have Asta, Sebastian( han var hos os sidste jul) og Anton. Og der var SÅ SINDSYGT mange pakker og vi blev jo aldrig færdige, og de store pakkede en op, kastede den nærmest bag skulderen og spurgte efter den næste. de var helt kullert og kunne slet ikke vente til den næste, og da alt var pakket op ( nær midnat) skulle de i seng og kunne ikke få leget med alle de fine ting. Og i år er Arthur kommet til og så er der jo bare endnu flere gaver:0)

Så i år har vi bestemt at fordele gaverne ud over dagen. De får løbende, som vi nu synes. En til når de vågner, og så ser vi. Og det er simpelthen for at undgå gavehelvedet kl 20:0) Egentlig ikke fordi de ikke kan vente, men fordi jeg synes det er for meget kaos om aftenen:0) Og nu kan de finde ro og få tid at lege ig nyde deres gaver i løbet af dagen, som årerne går skal de nok komme til at vente.

Så sådan har vi ændret vores jul:0)

God jul alle sammen:0)

Knus

Anmeld

13. december 2011

Ciss

Lullaby skriver:

I min mands familie åbner man gaver først før maden så ungernes spænding er overstået og at de kan lege med legetøjet imens vi voksne sidder og hygger over maden.

I min familie spiser man 18-18.30, det tager ca en time. Derefter danser vi og så skal lysene brænde ned før vi begynder at åbne gaver. Dvs at den nemt bliver 21 før vi går igang.

Manden og jeg har så snakket om at ventetiden er lang og at de måske skal have en gave de kan lege med imellem tiden. Hvad synes i?

Jeg er ikke vant til, at børnene får gaver på forhånd. - Men så venter vi heller aldrig til 21-tiden, før vi begynder at åbne gaver.

Her er det i kirke kl 16, hjemme igen og klar til at spise middag ca 17.45. Gå rundt træet ca kl 19, og så er det gaver. Hele aftnen bliver lysene skiftet, når de brænder ned. At sidde og se lysende brænde ned gør vi andre aftner. Sidste gang den aften, juletræet bliver taget ned.

Når i venter til så sent med at åbne gaverne, så ville jeg nok seriøst overveje at give om ikke en indpakket gave, så i hvert fald en ny ting/aktivitet/legetøj, som kan beskæftige efter middagen, mens de voksne ser på lysende.

Anmeld

13. december 2011

Leneur

Lullaby skriver:

Da vi var børn, fik vi også en gave om eftermiddagen og er noget jeg vil fortsætte med at gøre til min egen, for det virker så godt og de kan bedre forholde sig til at resten af gaverne først pakkes op efter maden. Vi fik også en hyggestrømpe fra julemanden (farmor og farfar) om morgenen, hvor der var lidt slik, frugt, et lille stykke legetøj og en bog i.... Dejlige minder.

Anmeld

13. december 2011

M (:

Lullaby skriver:

I min familie blev det gjort sådan, at vi fik lov at åbne én fælles gave allerede julemorgen (vi er fem), og det var som regel en film eller et spil, som vi så kunne fordrive ventetiden med i et par timer.. Så kunne man godt lige holde den lange ventetid ud..

Her fik man udover den ene morgengave kun gaver efter mad, ris a la mande og dans om juletræet.

Derudover åbnes der kun én pakke af gangen, så det tager lidt længere tid. Her spiller vi terninger om julegaverne forstået på den måde, at hvis man få en sekser må man vælge en gave til en anden.. Gaven skal så åbnes og vises frem, før man må slå igen (:

Da vi var helt små var børnene julenisser, der skiftedes til at hente gaver, så er det nemmere at forstå, at det ikke er ens tur hele tiden..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.