Peanut skriver:
Jeg går i fitness og har forhørt mig om samme ting.. Jeg er dog normalvægtig, med lidt ekstra sul på 
Han sagde at mavebøjninger ikke var det bedste til at stramme maven op. Men hvis man laver mavebøjninger, så hav ½ eller 1 kg vægt liggende på maven samtidig.
Her er den øvelse han har anbefalet mig:
Man skal ligge sig på gulvet.. "Rejse" sig op som hvis man skulle lave armbøjninger, altså: strakte arme, strakte lige ben, og ryggen/benene rette.. Ikke noget med røven buler op!
Man stiller sig med de strakte arme i 30 sek. Så bukker er man dem, så man kommer ned på albuerne og hviler på hele underarmen... i 30 sek.. også strækker man armene igen.. Og bukker dem igen..
Buk og strækninger af armene, foregår med "små hop", altså ikke noget med at støtte andre steder på kroppen. Det er kun tæer og hænder eller albuder der rør gulvet.
Prøv.. Det er virkelig hårdt..
Jeg finder det meget underligt, at du er blevet anbefalet, at putte ekstra kilo på - det er ikke det der er sundest. Man vil som regl sige, at det er gentagelser, gentagelser, gentagelser der er sagen, og når man så ikke kan tage flere (som at jeg snart ikke gider bruge så lang tid på over 300 mavebøjninger) så tager man kiloene på maven.
Derudover skal man altid starte let ud - særligt når det kommer til styrketræning frem for f.eks. konditionstræning på crosstraineren eller cyklen. Derfor skal hun virkelig ikke starte ud med en masse ekstra kilo som belastning på kroppen. Hvis TS ikke har stærke mavemuskler, så vil træningen til at starte på være hård for hende, og så er der ingen grund til, at ligge kilo på maven.
Intensiteten i styrketræning defineres ved 1RM: en given procent af 1 repetition, altså den maksimale vægt der kan løftes i en repetition. Kan man løfte 100 kg i f.eks. benbøjninger, men tager 70 kg så træner man altså med 70 %. Intensiteten er en afgørende faktor for effekten af træningen.
RM-beregneren er smart, for TS. Her varmer man sin krop godt op, f.eks. ved at lave et par repetitioner ved kun 70 % af ens 1RM. Dernæst tager man den vægt man maks kan løfte 15 gange. Når man har det antal kg skal man skrive dem og antal repetitioner i RM-beregneren. Man skal desuden udfylde om man er mand eller kvinde og om man er trænet og utrænet. Man kan dernæst vælge at Brzyckis formel, som er en formel der ikke tager forbehold for køn og træningstilstand. Dernæst kan den beregne hvad ens 1RM er, og vupti, så ved man hvad ens 100 % intensitet er.
http://www.motion-online.dk/styrketraening/artikler/rm-beregner/ - her er måleren. Der kan hun altså se, hvad hun skal træne unden vægte