Gravid første gang og skrækslagen...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. november 2011

Rockertand

Anonym skriver:

Men puha jeg har det ikke godt..

hvis det er det rigtige hvorfor føles det så ikke rigtigt

Fordi der kører tanker rundt med 1000 km i timen, og du aner ikke, hvad du går ind til, og hvad der skal ske......DU TÆNKER FOR MEGET!

Vi er rigtig mange, der har været dér, hvor du er, og det er tilladt at føle alle følelser - alt fra enorm kærlighed og glæde til tristhed og fortrydelse........men det bliver bedre, det lover jeg dig.

Tænk sig, at du skal have en personlighed ind i dit liv, som vil elske dig overalt på jorden, og som du vil elske lige så meget tilbage igen, den største kærlighed, du har oplevet indtil nu kan slet ikke sammenlignes med den, der kommer.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2011

Anonym trådstarter

Faldt lige over dette indlæg...  kan relatere til meget af det..

Først vil jeg sige, at jeg ikke selv har nogen erfaringer med abort. Men jeg gjorde mig da nogle tanker, da jeg læste dit indlæg.
Det er et gevaldigt tabu, men man kan komme til at fortryde at have fået et barn, man dybest set ikke har ønsket sig, mindst lige så meget som man kan komme til at fortryde en abort. Det betyder jo ikke nødvendigvis, at man ikke kan komme til at elske barnet eller ikke er god ved det – men dybest set ville man måske hellere have været det foruden. Og det er faktisk meget værre. Det vil uundgåeligt påvirke barnet, hvis det faktisk ikke var ønsket.

Der er forskel på en depression og en naturlig sorgproces. Det ufødte barn har (nok så kort) været en del af éns krop. Der er allerede gået nogle processer i gang psykisk, fysisk og biologisk. Når disse processer afbrydes, så er det naturligt, at der kommer en efterreaktion.

Sorg er naturligt i en periode, når man har mistet noget. Depression skyldes formentligt i bund og grund magtesløshed. Har man foretaget et valg, der er definitivt, så kan man føle sig frygteligt magtesløs overfor sit eget liv, hvis man så finder ud af, at man fortryder sit valg. Så du garderer dig bedst imod en depression ved at føle dig mest mulig sikker på, at du gør det, der føles rigtigt FOR DIG.

Så der er ingen sort/hvid løsninger, hvor der er en indbygget garanti for, at du ikke reagerer med f.eks. depression. Man kan måske sige det på den måde, at får du en abort og ryger ind i en depression, så kan du søge psykologhjælp til at komme igennem det og tiden kan også læge mange sår.

Får du barnet og ryger ind i en depression, fordi du dybest set har fortrudt det, så er der bare ikke noget at gøre ved det og du må bare prøve at få det bedste ud af det. Her hjælper ingen psykologer ret meget. Jeg ved, det lyder hårdt – men det sker jo faktisk for nogen.

Du har gjort dig mange tanker om, hvordan det vil være, hvis I vælger at få barnet men tanker kan vendes og drejes. Det her handler om følelser. Det vigtigste er, at du lytter til dit hjerte. ØNSKER du dig et barn mere? Kan du finde følelsen af GLÆDE ved tanken om et barn mere? Luk øjnene og mærk efter dybt i dig selv. Forestil dig, at du sidde med en lille ny. Hvad FØLER du? MÆRK, hvad der sker i dig.

Prøv så at forestille dig, at du har fået en abort. Hvad FØLER du bagefter?
Jo mere du lytter til dit indre og jo mere afklaret med dig selv du er og jo mere du FØLER, at du gør det rigtige (for dig selv), desto større sandsynlighed vil der være for, at du vælger det rigtige (også for barnet) og slipper for dårlige følelser bagefter. Kan du nå frem til følelserne af lettelse og afklaring og måske glæde ved tanken om den ene eller anden beslutning, så VED du, at du har valgt rigtigt. Disse følelser vil du kunne holde fast i, hvis du senere skulle blive i tvivl, om du gjorde det rigtige.

Tanker, fornuft og rationalitet duer ikke til at træffe en så skelsættende beslutning. Når man prøver at træffe et valg udfra disse kriterier, så føler man tvivl. Man er nødt til at have fat i de dybeste følelser, der ikke lader én være i tvivl. Det er frygten for at vælge forkert (og vel dybest set ødelægge sit liv), der gør det så svært.

Men den tvivl kan kun være der, hvis man ikke er i kontakt med sine inderste følelser. Jeg tror, at den væsentligste grund til, at nogle ikke kan komme videre efter at have fået en abort, er fordi de har truffet beslutningen med hjernen mere end med hjertet. Eller de har ikke nået at være kommet rigtigt til klarhed over deres blandede følelser, så det er tvivlen, der bliver ved med at nage.

En anden risiko er, at du vælger barnet til, fordi du er bange for at føle skyld, hvis du vælger abort. Men omvendt, så kan skyldfølelsen over at få et barn, du dybest set ikke har ønsket, være endnu værre. Så lad ikke skyldfølelsen diktere dit valg. Heller ikke pligtfølelse eller frygt må være afgørende.

Hvis du vælger barnet fra (og FØLER, at du har valgt rigtigt), så vil du formentligt ikke få nogle længerevarende efterreaktioner og så kan dit liv fortsætte, som det var og du vil kunne føle lettelse over, at du kan fortsætte dit eget liv. Vælger du barnet til (og FØLER, at du har valgt rigtigt), så vil dit liv vil for altid være forandret og du vil sikkert føle dig beriget og taknemmelig. Tager du en beslutning, der dybest set ikke FØLES rigtigt i dit inderste, så vil den formentligt kunne plage dig i længere tid.

Så først og sidst – lyt til din intuition, dine følelser og dine inderste behov og lad beslutningen træffe sig selv derudfra.
Håber, at disse tanker måske kan være med til at skabe lidt mere klarhed for dig?
Mange hilsner Helene

1sorthvid Tilmeldt: 18-03-2010 08:46 Den 18-03-2010 13:12 Re: Abort eller en sen

Anmeld

17. november 2011

Anonym trådstarter

17. november 2011

Muhmi

Anonym skriver:

Hvis det ikke føles rigtigt... Så føles det ikke rigtigt.... Jeg er ikke glad for at sige det, men hvis du er så bange og så meget i tvivl som det lyder til at du er... Så tror jeg ikke det er det rigtige for dig lige nu... Måske skulle du få den abort (Tænk at jeg lige skrev det) og få snakket med en psykolog før i begynder at prøve igen... Der er altså også nogle mennesker der ikke behøver at få børn for at gøre deres liv indholdsrigt og dejligt....

Jeg ville aldrig selv vælge abort efter jeg har prøvet at få børn, medmindre jeg vidste der var noget helt galt med fosteret, men hvis jeg var SÅ meget i tvivl som du er, så ville jeg få den abort og vente...

Det kan også medfører at du får en kradsbørstig depresion hvis du vælger at få barnet når du er i tvivl på den her måde... Din hjerne kører jo med 1010 i timen lige nu og det er ikke sundt for nogle....

Jeg håber virkelig for dig at du finder ud af hvad der føles HELT rigtigt for dig.....

Anmeld

17. november 2011

Anonym trådstarter

ok..men hvad så hvis jeg står i samme situation igen om f.eks 5 år, så skal jeg igen til at træffe en beslutning og igennem det hele en gang til

Alternativt skal jeg måske helt fravælge børn

Anmeld

17. november 2011

Meliora

ok..men hvad så hvis jeg står i samme situation igen om f.eks 5 år, så skal jeg igen til at træffe en beslutning og igennem det hele en gang til

Det lyder som om at du er bange for at vælre utilstrækkelig som mor, at du ikke vil elske barnet, eller fortryde barnet. Men tænk lige engang logisk, hvorfor skulle du dog være det eller gøre det, det med at være en god mor kan jo læres, og det med kærligheden tror jeg kommer af sig selv, hvis man ellers er normalt udstyrret med følelser...

Hvorfor skulle DU lige blive en dårligere mor end andre kvinder? Det bliver da helt fantastisk at se dig selv og den du elsker i sådan en lille skabning, skabt af kærlighed:-)

Anmeld

17. november 2011

MissBee

Anonym skriver:

Jeg håber at du har truffet det rigtige valg og bliver glad for det i længden  hvis ikke er sidste mulighed jo at bortadoptere barnet hvis du virkelig ikke vil men jeg synes også at det ville være en god ide at tale med en jordmor som kender til alle de mange følelser der kommer under en gravilitet

ligemeget hvad ønsker jeg dig held og lykke

Anmeld

17. november 2011

Holbæktrunten

Lykkegror skriver:

Det er måske den smukkeste, mest ærlige beretning jeg har læst herinde på baby.dk. Jeg synes det er fantastisk at du har været så selvbevidst at du har kunne se usunde træk hos dig selv, som er gået i arv. Det er meget modent og jeg tror du er en helt igennem vidunderlig mor. Jeg ønsker dig al mulig lykke og masser af dejlige momenter med din søn.

Kærligst M

Tusind tak skal du have :0) Det luner med en sådan respons...

Jamen jeg er et meget ærligt og åbent  menneske, vi har alle noget med i bagagen, og selvom det er svært at lære af andres fejl, kan man hvert fald dele ud af sine erfaringer og fortælle at andre ikke er alene. 

Selverkendelse er en rigtig god ting, først når man erkender sine fejl kan man gøre noget ved dem. Problemer er blot opgaver der er til or at blive løst. De udfordrer og giver indhold i tilværelsen. 

Kh Janne

Anmeld

17. november 2011

EndeligMor

Du skriver i starten at du er bange pga det uvisse m.m. ...... Jeg tænker, at det bl.a. kan handle om angst for at miste kontrollen, du ved ikke hvad der sker / skal ske og hvordan det vil blive. Men det ved man først når man står i det. Og når barnet først er der, bliver det hele meget, meget konkret.

Anmeld

18. november 2011

Muhmi

Anonym skriver:

Det kan jeg ikke svare dig på... Der må du jo føle inde i dig selv.... Jeg ved bare at selvom jeg var rædselslagen for at ikke skulle slå til som mor, så vidste jeg inderst inde at jeg ville have mit barn.... Jeg vidste at vi skulle nok klare den og at jeg under alle omstændigheder ville elske mit barn for altid.... Det lyder bare ikke til at du kan finde den følelse i dig...? Håber da at du kan finde bare en lille smule positivt ved det og altså, ens hormoner går helt amok når man er gravid, nogle mere end andre og det kan være dine hormoner der går ind og laver en masse øv-følelser i dig...... Håber at du vælger rigtigt for dig og ikke kun vælger udfra hvad vi siger......

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.