AnneBJ skriver:
Oh my! Jeg er stille og roligt ved at få galoperende spat af Felix (7 mdr)!!! Og nej, det må man ikke sige, osv., men når man kun siger det herinde, og sørger for han ikke mærker det, så må man godt! 
Han bliver puttet til sædvanlig tid, plejer at sove natten igennem fra 19-7 ca. De sidste mange aftner er han vågnet omkring kl 21. Han græder, men kan trøstes med sutten, en putning og det var det. Så skal han have sutten et par gange eller 3 i løbet af de næste par timer. Omkring det her tidspunkt vågner han så, og er helt ulykkelig.
Jeg går naturligvis ind til ham, han rækker armene op mod mig og græder. Der er jo forskel på gråden, så jeg kan høre at han er "bange" - altså noget er galt, han ynker ikke bare. Jeg har forsøgt alt muligt, for egentlig vil jeg helst ikke tage ham op af sengen når først han er puttet. Men både igår og idag er jeg endt med at tage ham op, sætte mig på værelset med ham, og vugge ham helt blidt, ligesom vi gjorde da han var spæd. Efter noget tid falder han til ro, jeg lægger ham, og siger godnat og går ud.
Hver gang han græder lytter jeg til gråden, så jeg ikke bare farer ind til ham. I løbet af dagen bliver han også helt knust hvis jeg går længere fra ham en berøringsafstand.. Både om dagen og nu her, knuger han sig til mig når jeg så tager ham op. Det er jo lidt "farligt", for så føler jeg, at han virkelig har manglet mig, og bliver måske lidt for eftergivende?
(Ingen tvivl om, at han ikke skal ligge og være ked af det alene osv., men han har også bare en alder hvor han begynder at blive ret bevidst..)
Hvis det er seperationsangst, er det så det rigtige jeg gør? Og betyder den, at jeg skal opfylde hans behov for "mig" så meget som det overhovedet er muligt, ikke lade ham passe hos mormor osv.?
Kom med lidt råd og erfaringer - selvom jeg ved det bliver bedre med tiden, er det lidt opslidende lige pt...
Anne
Den trækker bare tænder sådan en omgang - først får du en 
Og - du må tale om dine unger som du vil foran os andre voksne der kan sætte os ind i hvordan det er at få FNIDDER af baby der ikke kan noget selv!
Herhjemme tog vi aldrig kampen om natten, når mavefornemmelsen sagde at det var andet end bare en test. Det kan man jo høre som mor, din mavefornemmelse har altid ret og din første indskydelse er altid den rigtige.
Men om dagen er det jo en helt anden snak - der har vi allesammen energi nok til at få indøvet at mor altid kommer, uanset om hun er væk i et sekund eller et minut - mor og far er altid lige her. Det øvede vi blandt andet ved at han kom i dagpleje. Men også at arrangere ture med mormor, moster 1 & 2 - han blev afleveret hos dem (vigtigt - det er dig der går og ikke dem der forlader dig) han fik sit kys, sit kram, fik at vide hvad mor/far skulle og vi ses senere og så gik vi. Selvom han græd. Via sms, finder vi jo ud af at han stopper med at græde i sekundet vi lukker døren og mormor/moster afleder - og så har han en god tid med dem.
Gemmelege hjemme i det trygge hjem kan også hjælpe ham til at forstå at mor altid, altid, altid er hos dig - også selvom du ikke har direkte kontakt med dig (Kan han ikke gå selv, er titte-bøh lege rigtigt gode og du behøver kun gemme hovedet)