Marita skriver:
Du har været der, kan jeg høre
Ja, det er speciale på universitetsniveau og det dræner mig fuldstændig, fordi som du beskriver så stresser jeg meget over, at jeg intet når og samtidig har jeg dårlig samvittighed overfor ungerne. Har man mon hørt om en loose-loose situation?
Vores økonomiske situation afhænger af at jeg bliver færdig til sommer. Presset er især stort fra min mand, men jeg forstår ham godt, fordi det er svært at leve af en indtægt. Men det er ikke helt realistisk at leve op til hans forventninger. Derfor er lillepigen skrevet op til dagpleje fra februar, så jeg i det mindste har en chance for at gøre et forsøg.
Jeg prøver at læse en time eller to om dagen. Det er ikke meget, men det er også for at holde mig selv i gang, så det hele ikke bliver for fjernt for mig.
Men for mig skal det bare overstås! Om jeg så lige akkurat kravler over 2-tallet, så er det bare fino fino!
Ville ønske, at man kunne få voksen-SU ligesom de kære lærlinge 
Nej, jeg har ikke været der...altså skrevet speciale med 'et barn på armen', men jeg har haft veninder der har gjort det (under meget store omkostninger) jeg har haft medstuderende der har forsøg, og som sagt har jeg en venindes mor der er SP og som har set alt for mange ulykkelige skæbner.
Jeg synes du skal spørger dig selv om argumentet holder: Jeg er nød til at læse en time eller to om dagen for at det ikke bliver for fjernt for mig.
Er det rigtigt? Du skal ikke svare mig, men dig selv: Hvad får jeg ud af at læse 1-2 time. Hvad får du ud af det fagtligt? Hvor meget koster det i form af frustation og dårlig samvittighed, hvad er det du er bange for at glemme? -og hvor meget ville det sætte dig 'bagud' hvis overhoved når du skulle igang igen. Hvad er den største barriere for at droppe specialet frem til februar? Din mand? Dig selv? Økonomien?
Hvad nu hvis du er så udkørt af at have gået og streesset og været i en i en loose-loose situation (som du selv beskriver det), så det slet ikke har noget energi når februar oprinder? HVad er omkostningerne for dig personligt, og for jeres familieliv, som der er lige nu? Hvad skal der til for at ændre på det? Hvor høj er din moral og diciplin? Kan du sidder hjemme, mens vasketøjet hober sig op og nullermændene er blevet så stor at de selv kan gå hen af gulvet, kan du så sætte dig ned midt i al rodet og koncentere dig? Skal du have en specialeplads uden for hjemmet, så du har en 'arbejdsplads'? Min veninde for hvem det lykkedes for at skrive specieale, hun valgte at skrive ude. Tog afsted fra deres lille bitte nyfødte baby, kom hjem og spiste aftensmad, puttede ungere og tog igen ind for at skrive om aftenen. Jeg skal hilse og sige at dét ikke er sundt hverken for parforholdet eller familielivet. I dag har hun en stor dreng på næsten 6 år, men hun føler i den grad at hun har svigtet ham da han var lille og havde brug for hende. Det var hendes 2. barn.
Du skal gøre op med dig selv, hvad du vil byde dig selv, din mand og din familie. Jeg forstår fint nok at økonomien er presset, men hvis du bukker under på, ender i specialesumpen, eller parforholdet ryger på den bekostning, for de bare er en ektrem belastning, Er det så den bedste løsning? Det skal du og digog din mand gøre op med.
Held og lykke med en beslutning!