Skrev til abortlinien:
Hej derude.
Jeg er 21, har en søn på knap 2 år, som pt. er i trodsalderen.
Har haft en kæreste, som jeg planlagde graviditeten med. Vi havde gået fra hinanden på et tidspunkt og der var jeg sammen med min ekskæreste en gang.
Nu har kæresten forladt mig. Han vil gerne være en del af barnets liv, men han er meget nedgørende overfor mig, så han ødelægger mit selvværd fuldstændig - og omtalte blandt andet min dreng som en møgunge uden grænser.
Den anden mand vil ikke betale, så vil ikke være far, så udtaler sig ikke om at vil se barnet eller ej.
Nu står jeg i den situation, at jeg skal lege gæt en far, er alene - med en dreng i forvejen. Studerer. Ville ende på kontanthjælp på barsel, uden råd til min bil, som jeg nu bruger til at transportere min søn til og fra dagpleje.
Planlagde graviditeten, fordi min daværende kæreste var så sikker på at hvis vi blev gravide skulle vi gøre alt hvad vi kunne for at få det til at fungere. Han er 27 og har været hashmisbruger fra han var 13-25.
Planlagde desuden graviditeten, fordi jeg ønsker min søn får en søster eller bror inden han bliver for stor. Samt at hvis jeg føder til sommer, så passer det meget godt ind i at jeg når at fuldføre min HF og det så er inden jeg skal tage en videregående uddannelse.
Logisk set tænker jeg abort er den nemmeste og bedste løsning, på grund af far-situationen.
Men så snart jeg tænker på abort bryder jeg grædende sammen. Føler jeg skal vælge at frarøve min søn muligheden for at blive storebror inden der er fx 7 års forskel, hvis jeg møder en ny og venter til jeg er helt færdig med uddannelse. Hvis jeg ikke kan få børn senere hen eller møder en mand der ikke kan, så er jeg bange for jeg aldrig ville kunne tilgive mig selv.
Hvad er rigtigt og forkert at gøre? Og er det muligt at være alenemor med to små børn? En i trodsalder og et spædbarn?
Jeg har ikke det bedste netværk, så jeg er meget alenemor allerede.
Min 2 årige ser sin far ca. 1 døgn i ugen.
Og fik dette svar:
Hej Maiken
Jeg kan godt forstå, du er dybt ulykkelig. Det er en meget vanskelig situation, du står i. Du er ung alenemor med en svær 2-årig og gravid uden at være sikker på, hvem der er far. Logisk tænker du på, at abort er den nemmeste og bedste løsning på en vanskelig situation. Og mange vil tænke det samme. Men en abort spoler ikke tiden tilbage til før graviditeten og det kommer som en overraskelse for mange. Tanken om abort får dig til at græde. –Er det ikke logisk at lytte til, hvad dit hjerte siger dig?
Barnet er planlagt, trods det at faderen er hashmisbruger. Det lyder til, at han pt er meget hård og urimelig overfor dig, det skal du selvfølgelig ikke finde dig i. Er det fordi, han er bitter over, at du har været sammen med din eks-kæreste?
Mht at betale, så kan du vælge at få undersøgt, hvem der er far til barnet, når det er født. Det sker ved blodprøve.
Hvad der er rigtig og forkert at gøre, vil du få mange svar på afhængig af, hvem du spørger. Men det er dig, der er gravid, det er dit valg og primært dig, der skal leve med din beslutning. Lyt derfor efter, hvad du vil inderst inde.
Det er muligt at være alenemor med to små, men selvfølgelig er det hårdt. Det er naturligt, at en 2-årig kan være meget anstrengende, men det plejer heldigvis at gå over. Det kan blive hårdt i graviditeten, men når lillebror/søster kommer, kan han være nemmere. Selvom der så nok kommer en reaktion på at være blevet storebror.
Du har planlagt graviditeten, så det passer med din søns alder og med din uddannelse. Nu er du bekymret for økonomien. Men mon ikke det kan løse sig? Du kan forhøre dig hos din sagsbehandler om mulighed for støtte. Mht netværk, så er det vigtigt at du har nogle, der kan give dig en hånd af og til i hverdagen. Hvis du er interesseret, kan Abortlinien finde en støtteperson eller støttefamilie i nærheden af dig.
Håber det bedste for dig.
Du er velkommen til at skrive igen eller ringe til Abortlinien 48394848
Venlig hilsen Trine Holst Nielsen, sygeplejerske
Anmeld