få overtræt baby til at sove?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. oktober 2011

Vial

- skriver:

Det jo noget pjat, du giver ikke vaner ved at give hvad børnene har brug for...

i trygheds perioder har jeg lagt ved siden af mine hver aften en uge af gangen og ingen dårlige vaner her...

Har 3 børn og alle 3 putter sig selv.

Det vigtigt at holde fast i faste ritualer, som at putte normalt til start men når barnet giver udtryk for utryghed/mangel på mor/far så skal man være der...

Hvordan man vælger at gøre det, er jo op til den enkelte, men jeg har hverken en på 6, 4½ eller 2 år hængenden på mig!

Det bliver først en dårlig vane når man ikke holde fast i faste ritualer...

Selvfølgelig er det ikke noget pjat, at man kan vænne sit barn til at skulle vugges eller gås i søvn. Har jeg da tit hørt om og set.

Selvfølgelig skal man trøste og støtte et barn, når søvnen er svær, men min pointe er netop, at man skal være opmærksom på, at det ikke bliver rutinen at vugge voldsomt (det sloges min svigerinde med lææænge). Derfor forsøg med milde og lette metoder.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2011

livhemdrup

Frøken J. skriver:

Hej det er mig med alle spørgsmålene. Haha :-P hårdt at blive mor for første gang ikke?

Hvordan får i en overtræt baby til at sove? Rose har været vågen stort set hele dagen og har grædt meget. Pga. Maven. Forsøger desperat at få hende til at sove. Er jo vigtigt for baby med søvn! Hun har ren ble, rent tøj, er mæt, men vil bare ikke sove!

Sidder her i soveværelset og har svøbt hende i dynen. Sidder med hende i armene, lyset er dæmpet og jeg nynner stille elefantens vuggevise for hende. Imens jeg vugger hende blidt. Hun falder hen igen og igen men vågner hvert gang selvom jeg ikke flytter mig. Hvad skal jeg snart gøre for det lille pus?

Ved ikke lige hvor meget plads i har og sådan. Og ved også godt at det er en dårlig vane men jeg havde min barnevogn inden for til de der dage. Og så blev lille pigen lagt i den og så trillede jeg blot barnevognen frem og tilbage det gør at du samtidig kan lave lidt alligevel. Jeg købte også en slynge som hun ku ligge ned i langs min mave/ bryst så var der ro til de urolige dage og jeg havde hænderne fri til at ku gøre lidt alligevel. Håber du fandt ro til lille pigen igår.

Anmeld

24. oktober 2011

annec

K&S skriver:

Hehe, her virkede det, når far gik rundt og nynnede Nationalsangen  

Hehe ja. Det dejlit når man altid har en ting der virker

Anmeld

24. oktober 2011

Sofia

GÅ en tur med hende? Det virker altid her.

Anmeld

25. oktober 2011

MaybeBaby

Man skulle tro, det var mig, der havde skrevet det! Gud hvor jeg gennemlever dette for tiden. Vil gerne sove, når barnevognen kører, men derefter er det vågentid med utilfredshed og der er bare intet(!!!) der kan hjælpe! Aaargh! Baby ud af vinduet!

Anmeld

25. oktober 2011

raca

KaMa skriver:

Selvfølgelig er det ikke noget pjat, at man kan vænne sit barn til at skulle vugges eller gås i søvn. Har jeg da tit hørt om og set.

Selvfølgelig skal man trøste og støtte et barn, når søvnen er svær, men min pointe er netop, at man skal være opmærksom på, at det ikke bliver rutinen at vugge voldsomt (det sloges min svigerinde med lææænge). Derfor forsøg med milde og lette metoder.

jeg mener ikke man kan give et barn på 2 uger dårlige vaner..

ved at være der og hjælpe det til og sove..

jeg tror  faktisk slet ikke på dårlige vaner.. kun vaner forældrene er trætte af og dem kan de jo bare ændre når de bliver trætte af dem.

hvis mine har haft brug for at jeg hoppede for at de sov.. jammen så gjorde jeg det med glæde.. det ene barn skulle vugges nusse og vikles stramt for at sove.. den anden skulle puttes med dyne og tæppe godt om sig..

jeg har intet gjort forskel på de 2 i starten andet end læse ders behov.

Anmeld

25. oktober 2011

raca

livhemdrup skriver:

Ved ikke lige hvor meget plads i har og sådan. Og ved også godt at det er en dårlig vane men jeg havde min barnevogn inden for til de der dage. Og så blev lille pigen lagt i den og så trillede jeg blot barnevognen frem og tilbage det gør at du samtidig kan lave lidt alligevel. Jeg købte også en slynge som hun ku ligge ned i langs min mave/ bryst så var der ro til de urolige dage og jeg havde hænderne fri til at ku gøre lidt alligevel. Håber du fandt ro til lille pigen igår.

det har også virket super her... faktisk så godt at den lille sov i gangen i barnevognen første del af natten intil hun var omkring 6mdr

Anmeld

25. oktober 2011

Kamelia

Tror du har fået mange gode råd!! Har ikke læst dem alle!

MEN ved at du kan få baby til at falde til ro ved at stå med hende svøbt i armene og så gynge lidt op og ned i knæ. Rolige langsomme bevægelser.........dette efterligner det at ligge i maven når mor bevæger sig. Det får ofte (TRO mig, testet på børneafdeling mange gange) babyer til at finde ro når de er meget ulykkelige og klynkende.

Ellers er mit råd altid; kærlig, tålmodighed, omsorg og masser af tryghed. Dit liv er hendes nu indtil hun bliver en del større, hun har BRUG for dig!

I min verden kan man ikke forkæle et spædbarn!

Det ER vildt hårdt når de ikke lige falder til ro og arter sig, men sådan er det bare!

Ved du at hun har ondt i maven?? Trækker hun sig sammen / bobler maven højlydt?

Kolik er jo ikke nødvendigvis = ondt i maven, det er blot en massebetegnelse for urolige/grædende børn og skyldes ofte et meget stort behov for tryghed og det at kunne fornemme sine fysiske grænser!

Knus

Anmeld

25. oktober 2011

Lou87

Min pige havde også rigtig mange mave prorblemer i starten.. Såå.. husker det som var det i går. Suk.
Man får så ondt af de små pus!

Det jeg gjorde var at bruge en stofble hun kunne putte med, og som hun tit selv tog og lagde over sit hovede faktisk..
Nogen gange hvis ikk hun ville sove af sig selv, ku jeg gå med hende på armen i den såkaldte kolik stilling, både udad og ind mod mig selv. Og hvis det var rigtig slemt og hun ikk havde været af med noget længe, så kunne jeg alltså godt finde på at lune lidt sukkervand til hende. Ved godt SP ikk nødvendigvis råder til det, men det gjorde min mor Og SP sagde også god for det da jeg nævnte det, så længe det ikk var mere end 50 ml om dagen mener jeg... Og den måde du laver det på: Kog vand og så put 100 ml af det kogende vand i en flaske og 10 ml sukker til. Du kan bare sætte det på køl og tage lidt af gangen over i en mindre flaske og varme i mikroovnen.. og nogen gange virker lidt dyp på sutten også.
Det var hvad jeg gjorde... Håber det ka hjælpe.. Men børn er desværre ikk ens.

Har hørt det nogen gange er svært hvis man ammer (gjorde jeg ikk) fordi man lugter af mad. Men ved fra min veninde hun evt tog en t shirt eller lign af fars duft og lagde ved hende i stedet

Anmeld

25. oktober 2011

Vial

raca skriver:

jeg mener ikke man kan give et barn på 2 uger dårlige vaner..

ved at være der og hjælpe det til og sove..

jeg tror  faktisk slet ikke på dårlige vaner.. kun vaner forældrene er trætte af og dem kan de jo bare ændre når de bliver trætte af dem.

hvis mine har haft brug for at jeg hoppede for at de sov.. jammen så gjorde jeg det med glæde.. det ene barn skulle vugges nusse og vikles stramt for at sove.. den anden skulle puttes med dyne og tæppe godt om sig..

jeg har intet gjort forskel på de 2 i starten andet end læse ders behov.

Man kan sagens give helt små vaner, som er uhensigtsmæssig for at en hverdag kan hænge sammen.

Hvis du havde tvillinger alene, så havde du kunne tale med om det ;-))

Man kan sagens give tryghed og møde barnets behov på en mere bekvem måde. Det er mine to i hvert fald gode eksempler på.

Så min erfaring er, at man ikke behøves at gøre putning/trøstning mere kompliceret end som så. Om man laver vilde englehop eller svøber det tæt til sig og klapper blidt i numsen giver i begge tilfælde rolige børn (måske...). Og så ved jeg godt, hvilken model jeg vælger. ;-)

Du har misforstået mit indlæg, hvis du tror, at børnene ikke har fået det, der skulle til for at gøre dem trygge.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.