Er det for nemt at blive sygemeldt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23.862 visninger
22 svar
1 synes godt om
30. september 2011

Anonym trådstarter

I forlængelse af debatten om hvorvidt vi misbruger det danske sundheds-væsen, kom jeg til at tænke på noget andet: Er det ikke også en form for misbrug af samfundet når man bliver sygemeldt "uden grund"?...og vil lige skynde mig at sige, at jeg godt ved at det for mange absolut ikke er uden grund når de bliver sygemeldt!

Min holdning er at graviditet kan sidestilles lidt med alderdom... det er ikke en sygdom! MEN det kan medføre sygdom! Og det er nok de færreste gravide som ikke har lidt skavanker og ondt her og der.

...når det er sagt, så synes jeg der er enormt mange der bliver fuldtids sygemeldt, hvor de måske bare skulle have sat tempoet lidt ned. ...er det virkelig så nemt at få lægen til, at svinge en sygemelding over disken?

Hvis jeg skal komme med et par eksempler, så har jeg dels en bekendt som var ca. 3. mdr henne da hun blev sygemeldt pga. smerter...sært nok kunne hun godt lægge terasse, male stuen, indrette et børneværelse og fortsætte med at træne som hun plejede! Og dels en veninde som blev sygemeldt med kvalme i uge 9 (hvilket er fair nok) og som da "ligeså godt kunne blive derhjemme graviditeten ud"

...og så kan jeg jo ikke lade være med at tænke, om der er mange som bruger deres graviditet til at få en laaaang betalt ferie?...er det ikke at misbruge samfundet?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2011

Mira0911

Jeg har virkelig fået høvl under begge mine graviditeter!!! 

Begge graviditeter har været med kvalme og opkast on/off fra om morgen til hen på eftermiddagen... Jeg har ikke kunne passe mit job eller noget... Jeg blev sygemeldt på fuld tid i begge graviditeter... Lå i sengen hele tiden faktisk og fik også at vide af lægen jeg skulle ligge i sengen frem til fødslen pga begyndende bækkenløsning...  Bestemt ikke det jeg ønskede... Håbede virkelig jeg slap for gener her anden gang, men nej... 

Jeg skal bestemt ikke have flere børn... Orker ikke at måske skulle opleve det samme igen... 

Ja det er meget nemt at blive sygemeldt... 

Anmeld

30. september 2011

Isabella_mor

jeg syntes det var svært at blive sygemeldt... mest fordi at jeg er så skide pligtopfyldende og jeg græd hver dag jeg havde været på job når jeg kom hjem fordi min krop var så ødelagt. SELVOM jeg havde taget det med ro.. 

jeg fik det rigtig skidt og kunne næsten ikke gå. og forestil dig at gå med bækken-løsning/smerter og arbejde fuldtids i en døgnnetto hvor man kun er to på arbejde ad gangen... den ene sidder konstant i kassen og den anden "lederen som er mig" render rundt og laver alt det andet, går frem og tilbage fra kontot til den ene del af butikken til den anden osv osv osv osv osv..........  DET ER FANME HÅRDT... og når man er en pligtopfyldende medarbejder i så hård fysisk og psykisk en branche så er det svært at leve bare 1/8 op til sin egen standard når man har graviditetsbetingede sygdomme som bla ekstrem kvalme som jeg også led af plus at få slem bækkensmertehelvede... så var jeg NØDT til at melde mig syg fordi at jeg var en ustabil medarbejder, og jeg følte ikke jeg kunne klare det og de var måske også bedre tjent med en der kunne yde det som jeg gjorde før jeg blev gravid.. 

og jeg gik til lægen, fik en henvisning til fysio. og derefter gik jeg til min egen chef og bad ham om at lave en mulighedserklæring sammen med mig hvor jeg blev fuldtidssygemeldt.. og det var den rigtige beslutning... havde jeg selv kunnet vælge hvordan min krop skulle reagere på en graviditet, havde jeg valgt at den ikke skulle fucke sådan op med mig så jeg kunne komme på arbejde... 

men normalt er jeg sådan en medarbejder der ALDRIG er syg, og der aldrig pjækker... så jeg syntes jeg fortjente at få den sygemelding så jeg kunne klare min graviditet uden for mange smerter.. 

Anmeld

30. september 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Jeg kan kun svare for min egen erfaring. Første gang jeg var gravid led jeg af svær kvalme og opkast. fra uge 6 til uge 16 kastede jeg op omkring 10 gange dagligt, tabte 10 kg og kunne måske stå op 2-3 min ad gange uden at gå i gulvet. Min kvindelige læge ville ikke sygemelde mig eller i øvrigt hjælpe, da jeg "blot skulle være glad for at jeg kunne mærke jeg var gravid". Jeg var studerende, så den gik, men ville aldrig kunne have varetaget et fuldtidsjob.

2. gang kom kvalmen igen, men dog uden samme volumen af opkast. Jeg havde skiftet læge og var denne gang i job. Jeg ringede med lidt bæven til den nye læge, som gav mig en sygemelding over telefonen i 3 uger og igen i 2 uger bagefter. Altså ingen problemer med sygemelding, men absolut heller ikke en fribillet til at være hjemme resten af tiden - heldigvis.

Efterfølgende har det vist sig, at jeg får ekstremt lavt blodtryk i 1. trimester. Faktisk var det så lavt på et tidspunkt, at de snakkede indlæggelse, drop og blodtransfution. Bliver jeg gravid igen, kan der vist heldigvis gøres noget, så jeg ikke skal ligge lig i det første 4 måneder.

Min bekendte blev sygemeldt i uge 12 med ligamentsmerter, og den sygemelding fortsatte graviditeten ud. I starten tænkte jeg også, at det var en nem sygemelding, men det viste sig så at de smerter var starten på en konstant lurende SSF, som endte med et hyperakut kejsersnit i uge 37+0. Så måske der ligger mere til grund end vi ved - har ikke indtryk af, at lægerne smider om sig med fuldtidssygemeldinger i fuld graviditetslængde...

Anmeld

30. september 2011

Anonym trådstarter

Mira0911 skriver:

Jeg har virkelig fået høvl under begge mine graviditeter!!! 

Begge graviditeter har været med kvalme og opkast on/off fra om morgen til hen på eftermiddagen... Jeg har ikke kunne passe mit job eller noget... Jeg blev sygemeldt på fuld tid i begge graviditeter... Lå i sengen hele tiden faktisk og fik også at vide af lægen jeg skulle ligge i sengen frem til fødslen pga begyndende bækkenløsning...  Bestemt ikke det jeg ønskede... Håbede virkelig jeg slap for gener her anden gang, men nej... 

Jeg skal bestemt ikke have flere børn... Orker ikke at måske skulle opleve det samme igen... 

Ja det er meget nemt at blive sygemeldt... 

Øv...det lyder ikke sjovt!...men det lyder til gengæld til, at du falder ind under den gruppe hvor det absolut ikke var uden grund!!!

Selvfølgelig skal man sygemeldes hvis man ikke er i stand til at passe et arbejde...man skal jo også tænke på sig selv!

Jeg mener bare ikke man skal sygemeldes "fordi man da har lidt ondt i bækkenet...og det iøvrigt kunne være meget hyggeligt at tulle rundt derhjemme"...ved i øvrigt ikke om der er så mange af dem...eller om det bare er mig der er stødt på dem der er :-) Men det var egentlig også derfor jeg oprettede tråden...slet slet slet ikke for at træde på dem der rent faktisk har brugt for deres sygemelding!  

Anmeld

30. september 2011

Mira0911

Anonym skriver:

Øv...det lyder ikke sjovt!...men det lyder til gengæld til, at du falder ind under den gruppe hvor det absolut ikke var uden grund!!!

Selvfølgelig skal man sygemeldes hvis man ikke er i stand til at passe et arbejde...man skal jo også tænke på sig selv!

Jeg mener bare ikke man skal sygemeldes "fordi man da har lidt ondt i bækkenet...og det iøvrigt kunne være meget hyggeligt at tulle rundt derhjemme"...ved i øvrigt ikke om der er så mange af dem...eller om det bare er mig der er stødt på dem der er :-) Men det var egentlig også derfor jeg oprettede tråden...slet slet slet ikke for at træde på dem der rent faktisk har brugt for deres sygemelding!  

Jeg kender en som er sygemeldt, hun er gravid og fejler intet... Begrundelsen for at hun er blevet sygemeldt hele hendes graviditet er fordi at hun ikke må arbejde og derved større chance for at tabe barnet... 

Har aldrig hørt om det før... hun arbejdede inde for hjemmeplejen... 

Hun har altid sagt i folkeskolen at hun aldrig vil kunne få børn - uden at få det tjekket hos lægen... 

Ja det er ikke til at finde hoved og hale i.... 

Mht. til mig, det har været hårdt begge graviditeter igennem - men helt klart det hele værd... 

Anmeld

30. september 2011

Zelinasmor

Jeg har flere veninder der er blevet sygemeldt fra SKOLE. Og grunden har været at de bare havde det såååå skidt og havde ondt. Men de kunne sagtens bowle, danse og spille wii osv. Så efter min mening er det en gang pjat. En ting er at man kan lide af en masse skavanker, men der er langt til en direkte sygemelding i mine øjne. Men for at besvare spørgsmålet, så ja. Jeg synes at mange overdriver sig til en sygemelding. 

Anmeld

30. september 2011

SjeBets

jeg var sygemeldt i min første graviditet, fordi en gammel skade sprang op i ryggen. og den var synlig ( på røngen that is)  men med nummer to gik det bedre og jeg jobbede til ugen før jeg fødte. 

Ellers har jeg haft en ikke graviditets relateret sygemelding,  ved ikke om det var nemt at  blive, jeg fik et sammenbrud, blev indlagt på psyk, og derefter sygemeldt, ikke noget jeg som sådan gjorde noget for, men det skete og det skete hurtigt .. den ene mandag var jeg "rask" og jobbedne ugen efter syg og ude af stand til at arbejde i lang tid, måske slet ikke igen :O 

Anmeld

30. september 2011

L.J.L

Jeg tror helt bestemt at mange kvinder udnytter situationen på det groveste når de er gravide! Min kollega og jeg var gravide på samme tid og hun sagde faktisk til mig at hun hadede sit arbejde og gad ikke være der. Hun blev sygemeldt den dag hun meddelte arbejdet at hun var gravid, hun kaldte det bækkenløsning men hun rendte rundt i fritiden og lavede alt muligt så har sgu svært ved at tro det var så slemt... Jeg synes også at ordet bækkenløsning bliver brugt rimelig ofte som undskyldning for en sygemelding hvor det rigtig ofte kan betale sig at dyrke den rette træning, cykle, svømme, yoga etc for at forebygge/mindske bækkensmerter. Idag bliver man sygemeldt så snart man siger man har lidt ondt i bækkenet! For 30 år siden havde de færreste kvinder en ide om hvad bækkenløsning var, hmmm ...

Anmeld

30. september 2011

Tin

Profilbillede for Tin
Anonym skriver:

I forlængelse af debatten om hvorvidt vi misbruger det danske sundheds-væsen, kom jeg til at tænke på noget andet: Er det ikke også en form for misbrug af samfundet når man bliver sygemeldt "uden grund"?...og vil lige skynde mig at sige, at jeg godt ved at det for mange absolut ikke er uden grund når de bliver sygemeldt!

Min holdning er at graviditet kan sidestilles lidt med alderdom... det er ikke en sygdom! MEN det kan medføre sygdom! Og det er nok de færreste gravide som ikke har lidt skavanker og ondt her og der.

...når det er sagt, så synes jeg der er enormt mange der bliver fuldtids sygemeldt, hvor de måske bare skulle have sat tempoet lidt ned. ...er det virkelig så nemt at få lægen til, at svinge en sygemelding over disken?

Hvis jeg skal komme med et par eksempler, så har jeg dels en bekendt som var ca. 3. mdr henne da hun blev sygemeldt pga. smerter...sært nok kunne hun godt lægge terasse, male stuen, indrette et børneværelse og fortsætte med at træne som hun plejede! Og dels en veninde som blev sygemeldt med kvalme i uge 9 (hvilket er fair nok) og som da "ligeså godt kunne blive derhjemme graviditeten ud"

...og så kan jeg jo ikke lade være med at tænke, om der er mange som bruger deres graviditet til at få en laaaang betalt ferie?...er det ikke at misbruge samfundet?

He he sjovt....jeg startede den anden debat...og sjovt at lure med her.....hvor flere er "fordømmende" overfor hvorfor andre gravide bliver sygemeldt.....det kan jo ikke mærkes på andre end den gravide, HVOR ondt hun har det og hvor meget kvalme der er FOR MEGET for netop hende

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.