Er det for nemt at blive sygemeldt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. september 2011

come2

Jeg må indrømme jeg synes det er vildt alle de gravide der bliver sygemeldt.

for maaaange år siden arbejdede folk jo næsten til dagen inden de fødte. Nu synes jeg elstremt mange har bækkenløsning osv-

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. oktober 2011

JJH

Jeg syntes også man skal passe på med at dømme andres situation. Jeg har selv været en der her kommenteret når andre sygemeldte sig pga. graviditet, og sagt at det ikke er en sygdom. men for nogle er det bare.

Karma vendte sig lige direkte imod mig og jeg har fra dag 1 haft kvalme non stop, morgen middag aften og nat. er nu 7+6 og håber snart det tager af. men jeg kan da ikke sidde på mine studier og modtage undervisning. jeg har prøvet, men koncentrationen er langt væk og jeg kan slet ikke fokusere på hvad der foregår i lokalet.

Min indstilling inden jeg blev gravid var at jeg kendte mange seje tøser der bare gik ud og kastede op og fortsatte arbejdet. men må nu sande at der er forskel på kvalme og kroppens reaktion på en graviditet.

Anmeld

1. oktober 2011

Anette&Sophia

Anonym skriver:

I forlængelse af debatten om hvorvidt vi misbruger det danske sundheds-væsen, kom jeg til at tænke på noget andet: Er det ikke også en form for misbrug af samfundet når man bliver sygemeldt "uden grund"?...og vil lige skynde mig at sige, at jeg godt ved at det for mange absolut ikke er uden grund når de bliver sygemeldt!

Min holdning er at graviditet kan sidestilles lidt med alderdom... det er ikke en sygdom! MEN det kan medføre sygdom! Og det er nok de færreste gravide som ikke har lidt skavanker og ondt her og der.

...når det er sagt, så synes jeg der er enormt mange der bliver fuldtids sygemeldt, hvor de måske bare skulle have sat tempoet lidt ned. ...er det virkelig så nemt at få lægen til, at svinge en sygemelding over disken?

Hvis jeg skal komme med et par eksempler, så har jeg dels en bekendt som var ca. 3. mdr henne da hun blev sygemeldt pga. smerter...sært nok kunne hun godt lægge terasse, male stuen, indrette et børneværelse og fortsætte med at træne som hun plejede! Og dels en veninde som blev sygemeldt med kvalme i uge 9 (hvilket er fair nok) og som da "ligeså godt kunne blive derhjemme graviditeten ud"

...og så kan jeg jo ikke lade være med at tænke, om der er mange som bruger deres graviditet til at få en laaaang betalt ferie?...er det ikke at misbruge samfundet?

jeg synes det virker meget nemt, men nu har jeg også gigt og andet lændehalløj, og har egentlig haft en smertefri graviditet indtil uge 32, hvor ryggen sagde fra. - så det er gået over alle forventninger.

nu siger jeg måske noget, som nogle folk kan misforstå.
men fx. bækkenløsning. ( ved godt at det på nogen kan være rimelig grumt ) - men synes det lyder helt vildt at nogen allerede bliver sygemeldt fra uge 13-14-15. ( Der er selvfølgelig folk der lidt "skavanker" eller svage led hist og her, men synes stadigvæk det er vildt. ) - undskyld hvis jeg rammer nogen, men det er ikke meningen. jeg er bare lidt fatsvag på nogle punker  

Anmeld

1. oktober 2011

Anette&Sophia

Anonym skriver:

I forlængelse af debatten om hvorvidt vi misbruger det danske sundheds-væsen, kom jeg til at tænke på noget andet: Er det ikke også en form for misbrug af samfundet når man bliver sygemeldt "uden grund"?...og vil lige skynde mig at sige, at jeg godt ved at det for mange absolut ikke er uden grund når de bliver sygemeldt!

Min holdning er at graviditet kan sidestilles lidt med alderdom... det er ikke en sygdom! MEN det kan medføre sygdom! Og det er nok de færreste gravide som ikke har lidt skavanker og ondt her og der.

...når det er sagt, så synes jeg der er enormt mange der bliver fuldtids sygemeldt, hvor de måske bare skulle have sat tempoet lidt ned. ...er det virkelig så nemt at få lægen til, at svinge en sygemelding over disken?

Hvis jeg skal komme med et par eksempler, så har jeg dels en bekendt som var ca. 3. mdr henne da hun blev sygemeldt pga. smerter...sært nok kunne hun godt lægge terasse, male stuen, indrette et børneværelse og fortsætte med at træne som hun plejede! Og dels en veninde som blev sygemeldt med kvalme i uge 9 (hvilket er fair nok) og som da "ligeså godt kunne blive derhjemme graviditeten ud"

...og så kan jeg jo ikke lade være med at tænke, om der er mange som bruger deres graviditet til at få en laaaang betalt ferie?...er det ikke at misbruge samfundet?

og nu hvor vi er her, - glemmer aldrig hende jeg læste om herinde, der bestod sin sygeplejeriske eksamen, ( mener jeg det var ihvert fald ) en uge før termin. WOW! det er for vildt

men der er selvfølgelig nogen hvor kroppen ikke vil gå samme snorlige vej, som vi godt kunne tænke os.

Anmeld

1. oktober 2011

celkt

jeg har tit moret mig ved tanken om hvordan husmødrene på de små husmandssteder i gamle dage gik med i al slags arbejde på gården til minuttet før de fødte, tit med ved barn ved brystet og et på hoften, og det var ligemeget om det var deres graviditet nr 4 eller 10!! Jeg snakkede med en af mine borgere i hjemmeplejen, en sød ældre dame, der fortalte at du hun skulle føde og fik veer, der gjorde hun sit arbejde færdigt og så sad hun op på sin CYKEL og cyklede 8 km ind til sygehuset!! Med VEER!!

Og så er der os pyllerhoveder, der nærmest mener vi har behov for en sygemelding fra det øjeblik manden har afleveret klatten, - hvilket jo ville være praktisk, for vi ligger jo allerede i sengen på det tidspunkt, det meste af tiden i hvert fald...

Ej, jeg ved som så mange andre godt, at der er mange der virkelig har behov for en sygemelding, - jeg blev selv sygemeldt først på deltid fra uge 10 og derefter på fuldtid fra omkring uge 20 pga alt for mange plukveer og truende for tidlig fødsel. Men jeg mener faktisk det er for nemt at få en fuldtidssygemelding. Måske skulle der laves en regel om at man i alle undtagen de meste alvorlige tilfælde skulle starte med f.eks. 3 uger på en deltidssygemelding hvorefter man så skal genvurdere situationen.

Anmeld

1. oktober 2011

karina1980

jeg går delvist sygemeldt med stress og det får jeg eddermugge mig ofte på hatten for.

ifølge andre burde jeg ligge i min seng, slappe af og bare vente på at min krop igen slapper af.( for det bliver man jo ikke mere stresset af)

ud over at jeg selvfølgelig forsøger at passe mit job, har jeg børn og hus der skal passes og efter 8 timer på job sover jeg omkring 12 timer, for at bliver udhvilet.

på mine fridag kan jeg godt tage ind og shoppe med veninder, gå i bio, på cafe og har sågar været i byen en enkelt gang.

de ting er ifølge mine kollegaer overhovedet ikke okay at gøre når jeg ikke er 100% raskmeldt, så nu er jeg udelukket af fælleskabet, hvilket jo har gjort det endnu svære at komme på job og derfor giver endnu flere sygedage.

jeg til med blevet mødt da nogle gange med at jeg efterhånden skulle se at tage mig sammen

at være syg med noget der ikke kan ses eller noget hvor man faktisk godt kan lave bare lidt normale ting, er utrolig svært.

derfor skal man tænke sig om når man siger det for let at blive sygemeldt, for hvad der kan føles svært og uoverskueligt for en, er ikke sikkert det vil føles på samme måde for en anden.

Anmeld

1. oktober 2011

karina1980

anetteb skriver:

jeg synes det virker meget nemt, men nu har jeg også gigt og andet lændehalløj, og har egentlig haft en smertefri graviditet indtil uge 32, hvor ryggen sagde fra. - så det er gået over alle forventninger.

nu siger jeg måske noget, som nogle folk kan misforstå.
men fx. bækkenløsning. ( ved godt at det på nogen kan være rimelig grumt ) - men synes det lyder helt vildt at nogen allerede bliver sygemeldt fra uge 13-14-15. ( Der er selvfølgelig folk der lidt "skavanker" eller svage led hist og her, men synes stadigvæk det er vildt. ) - undskyld hvis jeg rammer nogen, men det er ikke meningen. jeg er bare lidt fatsvag på nogle punker  

jeg født med hofteskred, og for mig har det betydet bækkenløsning i begge graviditeter med sygemelding fra start, for at mindske belastningen hurtigst muligt, således at vi undgik at det endte som noget kronisk.

og jeg kan love for at det gør naller, jeg har dog været tilknyttet fysioterapi fra start og det har begge gange været guld værd, er sikker på at jeg var endt meget værre uden

Anmeld

1. oktober 2011

Camulla

anetteb skriver:

og nu hvor vi er her, - glemmer aldrig hende jeg læste om herinde, der bestod sin sygeplejeriske eksamen, ( mener jeg det var ihvert fald ) en uge før termin. WOW! det er for vildt

men der er selvfølgelig nogen hvor kroppen ikke vil gå samme snorlige vej, som vi godt kunne tænke os.

Min veninde gik til sin afsluttende eksamen MED veer (i Nordsjælland hvor hendes skole lå), fik 10, kørte så til Vejle (hvor hun bor) og William var født 10 timer efter... Det er squ sejt gået!  (Det var 3 uger for tidligt)...

Ja, der er bare nogle der kan! Det tager jeg hatten af for! 

Anmeld

1. oktober 2011

Camulla

Er der ikke også forskel på om det er nr. 1 eller 2 eller hvad man er gravid med? Jeg er selv gravid med nr. 2 i 6. måned og synes virkelig at denne graviditet er meget hårdere end den første. I den første graviditet blev jeg sygemeldt 2 uger inden barsel (6 uger inden termin), men jeg arbejdede også i en vuggestue hvor der var mange løft osv. (var i praktik under uddannelse) og nu her er jeg allerede blevet sygemeldt for et par dage siden. Synes virkelig der er forskel på denne graviditet og den første! Og synes også generelt at det er folks holdning?

Men ja, alt i alt er det jo individuelt, vil bare gerne høre hvad I andre 2. gangs gravide tænker om det?  

Anmeld

1. oktober 2011

twinny

Jeg fik streng besked på at jeg skulle sygemeldes fra uge 28, da det kunne være farligt med to bebser at være aktiv længere.... Jeg kunne alvorligt begynde og mærke graviditets generne fra uge 32... Så der var jeg nok alligevel blevet sygmeldt fra...

Men synes bestemt ikk det var sjovt...Når jeg følte jeg stadigvæk kunne..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.