I forlængelse af debatten om hvorvidt vi misbruger det danske sundheds-væsen, kom jeg til at tænke på noget andet: Er det ikke også en form for misbrug af samfundet når man bliver sygemeldt "uden grund"?...og vil lige skynde mig at sige, at jeg godt ved at det for mange absolut ikke er uden grund når de bliver sygemeldt!
Min holdning er at graviditet kan sidestilles lidt med alderdom... det er ikke en sygdom! MEN det kan medføre sygdom! Og det er nok de færreste gravide som ikke har lidt skavanker og ondt her og der.
...når det er sagt, så synes jeg der er enormt mange der bliver fuldtids sygemeldt, hvor de måske bare skulle have sat tempoet lidt ned. ...er det virkelig så nemt at få lægen til, at svinge en sygemelding over disken?
Hvis jeg skal komme med et par eksempler, så har jeg dels en bekendt som var ca. 3. mdr henne da hun blev sygemeldt pga. smerter...sært nok kunne hun godt lægge terasse, male stuen, indrette et børneværelse og fortsætte med at træne som hun plejede! Og dels en veninde som blev sygemeldt med kvalme i uge 9 (hvilket er fair nok) og som da "ligeså godt kunne blive derhjemme graviditeten ud"
...og så kan jeg jo ikke lade være med at tænke, om der er mange som bruger deres graviditet til at få en laaaang betalt ferie?...er det ikke at misbruge samfundet?
jeg går delvist sygemeldt med stress og det får jeg eddermugge mig ofte på hatten for.
ifølge andre burde jeg ligge i min seng, slappe af og bare vente på at min krop igen slapper af.( for det bliver man jo ikke mere stresset af)
ud over at jeg selvfølgelig forsøger at passe mit job, har jeg børn og hus der skal passes og efter 8 timer på job sover jeg omkring 12 timer, for at bliver udhvilet.
på mine fridag kan jeg godt tage ind og shoppe med veninder, gå i bio, på cafe og har sågar været i byen en enkelt gang.
de ting er ifølge mine kollegaer overhovedet ikke okay at gøre når jeg ikke er 100% raskmeldt, så nu er jeg udelukket af fælleskabet, hvilket jo har gjort det endnu svære at komme på job og derfor giver endnu flere sygedage.
jeg til med blevet mødt da nogle gange med at jeg efterhånden skulle se at tage mig sammen
at være syg med noget der ikke kan ses eller noget hvor man faktisk godt kan lave bare lidt normale ting, er utrolig svært.
derfor skal man tænke sig om når man siger det for let at blive sygemeldt, for hvad der kan føles svært og uoverskueligt for en, er ikke sikkert det vil føles på samme måde for en anden.