celkt skriver:
de havde nok et andet forhold til smerte, - tænk på at de stort set ikke havde noget smertelindring dengang hvis de havde ondt, f.eks. tandpine eller gigt. Brændevin og gamle husråd var vel hvad de havde at tilbyde. Så tror ikke rigtigt de regnede med smerte på samme måde som vi gør idag.
Jeg har læst meget fra den sene middelalder og frem til idag og jeg har aldrig stødt på at folk viste at pile-the var smertelindrende, så selvom det smertestillende middel var lige ved hånden, tror jeg ikke det var udbredt.
Jeg er også overbevist om, at man agerer inden for de rammer, man nu engang har. Hvis man ikke kunne sygemelde sig uden at miste sin indtægt, ville man afgjort kunne holde til mere. Hvis vi bliver smidt i vandet i hajfyldte farvande, kan vi afgjort svømme bedre end nogensinde før.
Når muligheden for at sygemelde sig foreligger - og man er økonomisk sikret alligevel - så er det klart, flere benytter sig af det. Jeg tror måske også, det er for mange - men altså, hvem, bortset fra lægen, skal gøre sig til dommer over det?
Jeg har ikke selv været plaget af gener af nogen art under mine graviditeter, og derfor kan det virke fristende at opfatte andre som pylrede - men jeg har jo altså ikke været i deres sko.
Anmeld