Cola når man er gravid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2011

ano14316

Anonym skriver:

Jeg er gravid, og jeg er desværre stor cola drikker, men har bestemt mig for ikke at ville drikke det ret meget under graviditeten, kun ved særlige lejligheder.

Men for at undgå al sukkeret er det så ok at drikke en cola zero? Jeg har læst at light skulle være skadeligt for fosteret.

man skal jo passe på med sukkeret i forhold til graviditetssukkersyge.. Men der kan man jo drikke light/zero det er begge light produkter med de samme "skadelige -om man vil" stoffer.. selv får jeg migræne af kunstige sødemiddel og gør det både af light og zero.. 

problemet med cola er jo at der også indeholder coffein.. Der er ca. dobbelt så meget coffein i en cola, som i en kop kaffe. sunhedsstyrrelsen anbefaler max 3 kopper kaffe om dagen, så halvdelen af det, er den mængde cola man i forhold til koffein kan drikke, altså 1,5 kop - desværre ikke krus...  

Da jeg blev gravid valgte jeg at skære cola helt væk, jeg erstattede det med danskvand.. Jeg har da drukket cola et par gange igennem graviditeten, men vælger somregel noget andet sodavand, der ikke indeholder coffein... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2011

ano14316

Men altså så længe man ikke hælder en halv liter ind om dagen, så kan man jo roligt drikke cola, så længe det ikke er hverdagskost.. 

men som du skriver når man er ude.. det ville jeg slet ikke være betænkelig ved.. 

Anmeld

29. september 2011

ano14316

132319 skriver:

Du må drikke op til 2 liter før du overskrider grænsen for hvor meget koffein du må indtage

Jeg drak massevis af cola under begge mine graviditeter og jeg fik ikke sukkersyge

Må jeg spørger hvor du har 2 liter fra? for ifølge det jeg kan finde så er det nogen helt andre tal.. men kand a godt være at jeg tager fuldstændig fejl.. ville da være dejligt

spørger af ren nysgerrighed

Anmeld

29. september 2011

chael

Anonym skriver:

Jeg er gravid, og jeg er desværre stor cola drikker, men har bestemt mig for ikke at ville drikke det ret meget under graviditeten, kun ved særlige lejligheder.

Men for at undgå al sukkeret er det så ok at drikke en cola zero? Jeg har læst at light skulle være skadeligt for fosteret.

Jeg er tidligere colaholiker. Og det var vel og mærke Coca cola.

Jeg skulle have min dagelige drik, ligesom andre skulle have deres kaffe eller smøger.

Drak cola under begge sidste graviditeter, men jeg skar kraftigt ned på det.

Jeg gik over til dåse cola istedet. Og så sørgede jeg for jeg kun drak så lidt som muligt. Men nøj det har været en kæmpe last for mig.

Nu drikker jeg slet ikke Coca cola mere, meget sjældent, men tilgengæld, så er jeg faldet i et andet hul. Og det er Faxe kondi. Kan slet ikke leve uden min Faxe.

Nå, men det jeg ville prøve at skrive var, at det som sådan ikke er sukkeret, med coffeinen der er skadelig i længden.

Så drik du bare din cola, men skær ned på det.

*Camilla 40+1

Anmeld

29. september 2011

132319

ano14316 skriver:

Må jeg spørger hvor du har 2 liter fra? for ifølge det jeg kan finde så er det nogen helt andre tal.. men kand a godt være at jeg tager fuldstændig fejl.. ville da være dejligt

Udfra hvor meget koffein der er i 2 liter cola, kontra de max 4 kopper kaffe om dagen

Jeg drak 1/2 liter og nogen gange mere om dagen og det er der ikke sket noget ved

Anmeld

29. september 2011

132319

Anonym skriver:

Ja det kommer jeg ikke i nærheden af. Drikker max en halv liter i løbet af en dag og det er slet ikke hver dag.

Vi har sukkersyge i vores familie, så er bange for at jeg måske nemmere vil kunne udvikle det hvis jeg ikke passer på

Det er 4 år siden jeg fik udregningen.

Hvor meget koffein er der i en kop kaffe?

Anmeld

29. september 2011

132319

ano14316 skriver:

så fik jeg googlet

Kaffe: 50-150 mg pr kop

Cola: 110-130 pr liter

Lad os antage at der er 100 i en kop kaffe og man må drikke 3 kopper om dagen. Det svarer til 2 liter cola, faktisk lidt mere

Anmeld

29. september 2011

ano14316

132319 skriver:

Det er 4 år siden jeg fik udregningen.

Hvor meget koffein er der i en kop kaffe?

der er så vidt jeg kan se.. 

110-130 mg/l koffein i cola
50-150 mg/l koffein i kaffe

Og så har jeg regnet med 50 i kaffe og 100 i cola.. så er man jo på den sikre side.. 

Anmeld

29. september 2011

132319

ano14316 skriver:

der er så vidt jeg kan se.. 

110-130 mg/l koffein i cola
50-150 mg/l koffein i kaffe

Og så har jeg regnet med 50 i kaffe og 100 i cola.. så er man jo på den sikre side.. 

På wikipedia står det nu 50-150 pr kop

Men uanset, så er der jo altså mere koffein i kaffe og anbefalingerne hedder max 3-4 kopper, så at man drikker 1/2-1 liter cola om dagen, sker der intet ved på det punkt.

Anmeld

29. september 2011

ano14316

132319 skriver:

så fik jeg googlet

Kaffe: 50-150 mg pr kop

Cola: 110-130 pr liter

Lad os antage at der er 100 i en kop kaffe og man må drikke 3 kopper om dagen. Det svarer til 2 liter cola, faktisk lidt mere

ahh sorry jeg har læst begge tal som mg/l havde ikke set at det for kaffe var pr. kop..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.