Forsinket tale

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. august 2011

JeNoVa

katrineoerum skriver:

Vores søn var heler ikke særligt talende men sundhedplejesken sagde at det er meget normalt at nogle børn først taler når de helt kan, altså har et godt ordforråd. Og ganske rigtigt lige pludselig sagde han sætninger og altmuligt

Jeg håber, det samme sker for min datter. Tak for indlægget.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2011

JeNoVa

Leneur skriver:

Min datter bliver 2 på mandag... og hun var også meget sent med at komme igang. Hun taler meget men kun få ord, dog kommer der et ord eller 2 mere på hver dag men ikke hele sætninger. Dog er der fuld knald på det fysiske og hun forstår alt hvad man siger selvom hun nogen gange lader som om hun ikke gør... Børn udvikler sig forskelligt. Hun går i dagpleje med en der snakker som et vandfald men Silje kan så meget mere end hende på andre områder på trods af den anden pige er 2 mdr. ældre.

Tror man først skal blive alvorligt bekymret når de er omkring 3 år.

Tak, jeg er nok den bekymrede type, og min datter er den forsigtige type, så jeg må bare væbne mig med tålmodighed indtil videre.

Anmeld

24. august 2011

JeNoVa

skønneunger skriver:

min yngste som fylder 3 år om 2 uger bruger heller ikke så mange ord endnu, han kan dog godt sige en masse men er en smule utydeligt, men da han var på din datters alder sagde han også kun 3-4 forskellige ord, men som din datter forstod han også det meste, min søn er 2 sproget og kan forstå både engelsk og dansk, vi får hele tiden af vide i vuggestue (nu børnehave) at det kommer lige pludselig, for han er klog nok.

jeg ville ikke bekymre mig endnu men som en anden sagde sæt ord på alt i laver med hende.

Jeg havde godt læst, at sproget kommer senere, når der er flere sprog at lære. Vi vil prøve at blive endnu bedre til at tale til hende.

Anmeld

24. august 2011

JeNoVa

SpunkenJo skriver:

Hav lidt tålmodighed

Da jeg arbejdede i inst. Havde vi flere 2 og 3 -sprogede. De var lææge om at tale, tilgengæld mestrede de pludseligt alle 2/3 sprog på een gang da de endelig åbnede munden.

Der er mange flere ord for flersprogedes at holde styr på, og derfor også helt normalt at de skal bruge lidt mere tid til at få styr på tankemylderet/sprogkaoset i hovedet

Så slå koldt vand i blodet

Skriv evt. netsundhedsplejersken eller familievejlederen Lola Jensen. De kan måske give dig nogle redskaber til at hjælpe det lidt på vej

Tak, det er godt at høre fra en med erfaring med børn med flere sprog. Det er da bestemt en udfordring, når både mor, far, barnepige og institution alle taler forskellige sprog. Jeg håber da, det bliver til en fordel for hende på et tidspunkt.

Anmeld

24. august 2011

JeNoVa

lotte32 skriver:

Tror ikke jeg ville bekymre mig endnu, hvis jeg var dig hun har jo mange sprog at skulle holde styr på, og børn er bare forskellige

Herhjemme har jeg en søn på 13 år som aldrig har sagt ret meget, og var næsten 3 år før han snakkede, men så kom det også nærmest fra den ene dag til den anden og uden mange fejl min datter som idag er 7 år snakkede tidligt og meget og det gør hun stadig, altså taler meget, hun har derimod haft svært ved at lære udtalen på nogle ord

Så hvor min søn ventede med at sige ord til han kunne sige dem fejlfri, så har min datter altid bare ævlet løs uden at tænke på om det gav mening det der kom ud

Det er faktisk kun et års tid siden hun lærte at det hedder en ´DVD´ og ikke en Vebber-D

Lotte Ø.

OK, jeg kan forstå på dit og andre indlæg, at jeg endnu ingen grund har til at bekymre mig. Min datter er generelt meget forsigtig, og hun venter nok med at tale, til hun føler sig mere sikker.

Anmeld

24. august 2011

SpunkenJo

JeNoVa skriver:

Tak, det er godt at høre fra en med erfaring med børn med flere sprog. Det er da bestemt en udfordring, når både mor, far, barnepige og institution alle taler forskellige sprog. Jeg håber da, det bliver til en fordel for hende på et tidspunkt.

Det blir en kæmpe fordel

Selvom der ikke er langt fra dansk til svensk, er jeg selv vokset op med to sprog. Min far er svensk og min mor dansk.

Vi boede insverige til jeg var 3 og så i Danmark bagefter.

Jeg mestrede begge sprog flydende som 4 årig, så no problemo med flere sprog i hjemmet.
- den dag idag, gætter svenskerne altid rigtigt på hvor jeg er fra når de hører mig tale..... Så jeg har lært det med lokal accent

Anmeld

24. august 2011

JeNoVa

3rollinger skriver:

Min datter er 20 mdr og siger heller ikke det store.

Til gengaeld er hun rigtig god til at lade os vide hvad hun mener ved at tage os i haanden og vise det, pege eller paa andre maade lave fagter.

Min aeldste datter var faktisk over 3 aar foer hun rigtig snakkede. Indtil da pegede hun bare og sagde "aah, aah" og da jeg vidste hvad hun ville "tvang" jeg hende ikke til at sige det. 

Til gengaeld snakkede min soen en masse da han var to.

Det skal siges at mine boern er tosproglige og desuden med engelsk i skolen fra de gaar i vuggestue. Og det kan helt sikkert have en indflydelse paa sproget.

Men ikke desto mindre er alle boern forskellige. Min aeldste datter ville ikke sige noget foer hun snakkede godt. Min soen var ligeglad og kastede sig glad ud i det. Og min mindste er vist mere som sin storesoester. Nu er min den stoerste dog ikke til at lukke munden paa og kan som 6 aarig laese, skrive og regne.

Ogsaa i sproget er de meget forskellige.

Saa selvom det er lettere sagt end gjort, saa skal du ikke bekymre dig. Og lad saa vidt muligt vaere med at sammenligne. Hvis hun kan sige 3-4 ord, skal resten nok ogsaa komme.

Jeg er også sikker på, at de mange sprog ikke ligefrem gør det nemmere at lære at tale. Det er godt at vide, at min datter ikke er ene om at være lidt forsinket, da jeg ikke rigtig kender andre, hvis børn vokser op med ligeså mange sprog.

Anmeld

24. august 2011

JeNoVa

Nessie skriver:

Der er mange ord på forskellige sprog din datter skal have sorteret inde i hovedet.

Det er meget normalt at flersprogede børn ikke siger ret meget før de er over to år, der er jo meget at holde styr på. Til gengæld hr de så ingen problemer med at skifte mellem sprogene.

Jeg synes ikke I skal være bekymrede, og fortsæt endelig med at tale med hende på alle de sprog hun kommer til at bruge

Du har ret, og jeg må erstatte bekymringen med tålmodighed.

Anmeld

24. august 2011

JeNoVa

SussieThyssen skriver:

Selvom hun hører hvad I siger og forstår det glimrende, så kan hun have problemer med at udtale ordnene..og nogle børn er ærekære, så de vile ikke det ene eller det andet, hvis det ikke er perfekt..og det kan sagtens vise sig hos så lille et barn..altså den egenskab

Hvis hun har snask i ørerne som fylder dem ud, så vil al tale være som fyldt med vat. Og de behøver ikke have ondt i ørerne af det.

Min egen søn ville godt nok tale, men det lød underligt med mange af hans ord, og så begyndte han at springe ord over, som han ganske enkelt ikke kunne udtale, han gik i stå sprogligt. Vi fik ham så tjekket på ørerne og bingo..hans mellemører var fyldte med tyk snask. Han fik dræn i og nærmest fra den ene dag til den anden begyndte han at snakke som et vandfald.

Jeg siger ikke dit barn har det sådan, men det kan være at den mulighed er sådan. Og..det er jo en lille let ting at få tjekket, før man begynder at tænke i andre baner.

Det er godt at være opmærksom på, at der kan være en fysisk årsag til at sproget er lidt forsinket. Jeg tror dog, at jeg venter lidt og ser, inden jeg render til lægen med hende.

Anmeld

24. august 2011

JeNoVa

Ciss skriver:

Min søn er 21 mndr nu - og indtil for ca 2 uger siden sagde han også kun 4-5 ord (hvis man da regner vov-vov og bæ-bæ som ord....)

Han var virkelig god til at gøre sig forstået alligevel, men tale gjorde han ikke - og han har da kun et eneste sprog at holde styr på.

Så pludselig en dag kom der en hel lille sætning (tre ord i rigtig rækkefølge, og alle tre nye ord. Den måtte jeg lige høre en gang til for at være sikker på, at jeg hørte rigtig...) Og siden da prøver han sig på nye ord hver dag og der kommer jævnligt nye sammensætninger af 2-3 ord. Og han bliver SÅ stolt, når vi forstår, hvad han prøver at sige. Udtalen er jo ofte, så man skal vide, hvad han snakker om, men det er tydeligt, at han prøver, og han siger det samme ord på samme måde hver gang. (tatoo for traktor osv).

Jeg er helt sikker på, at det nok skal komme. Sålænge hun ellers er kvik, og du er sikker på, at hun hører og forstår, når I snakker/hører musik/hører lyde i miljøet, så ville jeg ikke være bekymret i det hele taget. Det skal nok komme, og når hun har så mange sprog at forholde sig til kommer hun jo sikkert til at være fænomenal til sprog i skolen senere også osv. Heldig!

Jo, hun er ellers kvik nok, så jeg vil gemme bekymringen væk lidt endnu. Tak for indlægget.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.