Min datter er nu snart 19 måneder, og hun taler nærmest ikke. Jeg læser mange steder omkring, hvor meget børn normalt taler i denne alder, og så meget taler hun langt fra. Hun bruger faktisk kun 3-4 ord i ny og næ. Til gengæld lader hun til at forstå meget mere af, hvad vi siger.
Det skal lige siges, at hun også var meget stille som baby. Desuden vokser hun op med 3-4 sprog, som godt kan forsinke sproget.
Dog er jeg bekymret over, at hun endnu ikke taler. Vil dette være gennemgående for hendes barndom, eller kommer det bare lige pludselig? Er der andre, der har erfaring med børn der er bagud med deres tale?
Min datter er 20 mdr og siger heller ikke det store.
Til gengaeld er hun rigtig god til at lade os vide hvad hun mener ved at tage os i haanden og vise det, pege eller paa andre maade lave fagter.
Min aeldste datter var faktisk over 3 aar foer hun rigtig snakkede. Indtil da pegede hun bare og sagde "aah, aah" og da jeg vidste hvad hun ville "tvang" jeg hende ikke til at sige det.
Til gengaeld snakkede min soen en masse da han var to.
Det skal siges at mine boern er tosproglige og desuden med engelsk i skolen fra de gaar i vuggestue. Og det kan helt sikkert have en indflydelse paa sproget.
Men ikke desto mindre er alle boern forskellige. Min aeldste datter ville ikke sige noget foer hun snakkede godt. Min soen var ligeglad og kastede sig glad ud i det. Og min mindste er vist mere som sin storesoester. Nu er min den stoerste dog ikke til at lukke munden paa og kan som 6 aarig laese, skrive og regne.
Ogsaa i sproget er de meget forskellige.
Saa selvom det er lettere sagt end gjort, saa skal du ikke bekymre dig. Og lad saa vidt muligt vaere med at sammenligne. Hvis hun kan sige 3-4 ord, skal resten nok ogsaa komme.