At vende babyen???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.033 visninger
25 svar
0 synes godt om
7. januar 2009

Helle30

Jeg er lige kommet hjem fra Næstved sygehus, hvor jeg har været til kontrolscanning pga. det dér med at lillesøsters lange rørknogler var lidt korte ift. modelmålene. Det er de stadig, men de vokser efter deres egen kurve og hoved og mave ligger lige midt i normalområdet, så vi får så en baby, der ligner et barn, der er datter af sin mor og far (De som har set str. på mig og min mand ved, at vi ikke går og skraber mod loftet).
Hos jdm. i mandags, befamlede både jdm og hendes studerende min mave og vurderede, at lillesøster vejer ca. 2700g og i dag mente scanneren 2550g så det er jo også ok.

Men.... Så havde den lille badutspringer jo valgt at præsentere sig for dagens undersøger med numsen nedad, hvor hun lå med hovedet nedad (dog uden at stå fast) i mandags.
Damen der scannede mig i dag synes så, at jeg skal få en tid på Nyk. svangreamb. for at få vendt den lille, så hun ligger klar, hvis nu jeg pludselig går i fødsel.
Jeg kan jo mærke, at hun vælter rundt derinde - og lige nu er det helt sikkert, at hun ligger på tværs. Om et par timer kan det være hun ligger med hovedet nedad, og måske har hun igen vendt sig til aften.
Er der nogen, der ved hvad det er værd - det dér med at vende babyen?
Hun stiller sig vel ikke fast, bare fordi man tvinger hende til at have hovedet nedad? Har nogen prøvet at få vendt babyen?.
Det kan vel ikke skade? men chancen er jo, at pigen har slået en halv kolbøtte, før jeg overhovedet kommer hjem igen efter vendingen - og hvad så?
I Sofies v.journal er der noteret, at hovedet stod fast ved 38+5, og der er altså to uger til endnu. Hvad ved I?

Undskyld det blev lidt rodet. - Synes skisme, alt bliver så rodet, hver gang jeg har været på besøg hos hende Næstveddamen...

- Helle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2009

Anja

Hej Helle

Ja, jeg vil da synes at der stadig er god tid til at hun kan få vendt sig rigtig.

Da jeg ventede Elias var jeg igennem et vendingsforsøg, det lykkedes ikke og han kom til verden ved pks. Vendingsforsøget blev lavet da jeg var 37+ noget og jeg kan ellers sige dig, at det gør nas. Det er til dags dato det mest forfærdelige jeg har oplevet. Jeg fik at vide, at det ikke ville gøre ondt, men skulle kunne føles ubehagelig. Da de gjorde trillede tårerne ned af mine kinder og jeg bed tænderne sammen, for det burde jo ikke gøre ondt, men det gjorde ! Måske er min smerteterskel lav, har jo ikke født selv, så jeg kan ikke rigtig sammenligne det med veer eller andet der skulle være smertefuldt.

Hvis du skal have lavet et vendingsforsøg vil jeg i al fald anbefale dig at det ikke bliver for sent i graviditeten. Lægen sagde til mig, at det ikke lykkedes fordi han var så stor og der dermed ikke var ret meget plads til overs i maven, om det var derfor det gjorde ondt og ikke bare var ubehageligt, skal jeg ikke kunne sige.

Håber hun vender sig af sig selv.

Anja

Anmeld

7. januar 2009

Siber

Hej Helle,
Begge mine tøser lå med numsen nedad!
Alma, som var den første, fandt de ud af ret sent (jeg kan ikke huske hvornår, og den gamle vandrejournal ligger i en flyttekasse) med jeg mener det var næst sidste besøg hos jm. Vi blev også anbefalet en vending, og jeg vidste ikke rigtig, men gav det et forsøg! Og jeg giver Anja helt ret, det gjorde herre nas, og var virkelig ubehageligt, jeg tudbrølede også. Den risiko der er ved det, er at du går i fødsel. Det lykkedes ikke at vende Alma, og jeg sagde STOP, så han fik kun lov at forsøge en gang!
Med johanna fik jeg også tilbudet, men sagde nej tak!

Jeg havde det rigtig svært med valget, fordi jeg tror på at der er en mening med tingene udarter sig som de gør! Men det er så mit valg!

Jeg har haft en veninde som det lykkedes med vendingen, og en anden det ikke gjorde.

Men ja hun kan jo hurtig nå at vende sig, såden som du siger at hun slår koldbøtter!

Du kan altid spørge igen, hvis der er andet

knus Siber

Anmeld

7. januar 2009

Loggidut

når man er flergangsfødende, så er det som regel sådan at barnet senere går i fødselsstilling...og det undre mig at jordmoderen vil til at pille ved det...i realiteten kan du risikere at den lille først går i stilling 5 min. før du føder...

så det undre mig lidt hun tager sådan på vej!

Anmeld

7. januar 2009

ivfmarie

Malte vendte sig i uge 37 - stod eller med hovedet nedad det meste af tiden. Jeg ville uden at blinke hellere føde to unger med røven først end at deltage i et vendingsforsøg!! Bare tanken om at nogen skulle skubbe med min mave var til at jeg fik kvalme!

Hvis ikke bettefisen selv vender sig, hva så med at føde UK?

Marie

Anmeld

7. januar 2009

Helle30

Tak for jeres tilbagemeldinger. Jeg havde godt hørt, det skulle være ubehageligt, når babyen skulle vendes.
Det gør mig nu ikke så meget, men hvis jeg risikerer at gå i fødsel ved det, så synes jeg faktisk ikke, jeg har lyst til at gøre forsøget nu.
UK-fødsel Marie.... Jeg har ikke rigtig nogen mening om det, bortset fra at jeg i fantasien ser det som værende lidt mere besværligt pga. de dér ben, der også lige skal med ud. Jeg ved heller ikke, om mit fødested vil være med til det - det kan de vist godt sige, de ikke er kompetente til.
Under alle omstændigheder vil jeg gøre en hel masse for at forøge at få fat i min egen jdm. i morgen, har jeg besluttet.
Hun er sådan en gammel, garvet én, der tager tingene som de kommer og ikke hidser sig så meget op. Jeg vil rigtig gerne høre hendes mening, før jeg ringer og bestiller tid til den vending. Desværre har hun kun konsultationer om mandagen og så fødsler for resten, men det må da være muligt at fange hende på én eller anden måde over tlf.

- Helle

Anmeld

11. januar 2009

linemus

Hej Helle

Nu er det nogen dage siden, du har spurgt, så det kan være, du er kommet frem til noget andet. Jeg vil også bare sige, at jeg fra min gamle gamle mdr.gr. på NB hørte om et alternativt vendingsforsøg, der vist skulle virke udmærket. Noget med at ligge på ryggen med numsen på en stak puder... Måske har jeg gemt det et sted, og skal nok kigge efter det, hvis du er interesseret (måske Lene kan huske det også. Jeg synes også det er tidligt at gøre noget endnu. Det lyder til hun har masser af plads til at rulle rundt derinde endnu, og så kan det vel ikke svare sig. Hun kan jo sagtens selv nå at vende sig rigtigt inden.

- Line

Anmeld

11. januar 2009

Helle30

Jeg forsøgte torsdag at få fat i min jdm. men hun har jo kun konsultation og tlf. tid om mandagen, og det er vist ikke sådan lige at fange hende på fg, mente hendes sekretær. Fredag tænkte jeg, at jeg hellere måtte gøre som jeg var blevet anbefalet, hvorfor jeg ringede til sv.amb. for at få den elendige tid til vending. Desværre havde de kun tlf. åbne til kl. 12, så jeg ringede for sent - Sørens også - og så blev det jo weekend og noved med noved......
Arj, jeg ved jo godt, det er for min og bebsens skyld, og derfor ringer jeg fluks i morgen tidlig og bestiller den tid, og så ringer jeg senere til min jdm. i hendes tlf. tid og taler lidt med hende om det. Mit håb er jo, at når jeg møder til vendingsforsøget, så er den lille nok så flink allerede at ligge med hovedet mod exit - som man siger.

Line! Tak for ideen med puderne. Jeg vil spørge min jdm. om hun kender noget til metoden - evt. hvordan man gør.

- Helle

Anmeld

11. januar 2009

Mary

Da jeg var gravid med Annika havde jeg sådan en rigtig god hjemmefødselsjdm, og hun fortalte mig om en metode de prøver hvor man ryster den gravide. Det er noget med at man ligger på en tørklæde øhhh, damn det er længe siden jeg fik det forklaret. Det hed altså et eller andet smart men det kan du jo ikke rigtig bruge til noget..... Jeg tænker lige og googler lige, måske dukker det op - måske ikke..... Hmmm, jeg har en hjemmefødselsbog, gad vide om det står deri! Kigger lige.........................

Anmeld

11. januar 2009

Mary

Hmmm, jeg kan ikke lige finde det - tænker videre. Det er sådan at de ryster den gravide for at ryste barnet ud af stilling, og så skulle det måske vende sig. Og så er det knap så voldsomt som det de gør på hospitalet. Men jeg tror det er en eller anden kvinde der gør det i Kbh.... der dukker flere infos op i mit ellers så tomme hoved Jeg må sove nu.... Håber den lille vender sig rigtigt. Mener de helst venter til de er sikre på den lille ikke vender sig tilbage igen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.