Hvis du ikke er på nogen form for anti-depressiva og du føler at du har det godt, så ser jeg ikke nogen problemer i at i går i gang med PB
Man skal jo tænke på, at selvom man har været depressiv så er det ikke ens betydende med, at man ikke kan klare at få et barn og/-eller at man får en depression under graviditeten eller efter fødsel. Kvinder der ikke har lidt af noget psykisk kan også risikere at få det skidt psykisk når de har fået barn. Så synes ikke man skal tage sorgerne på forskud. Desuden har alle mennesker op og nedture og det skal man have lov til - også uden at man selv eller andre tror at det er starten på en depression.
Når du er blevet gravid og kommer til jordemoder, så kan du nævne for hende, at du har haft en depression og at du/i gerne vil, hvis det er muligt få lidt ekstra besøg af en sundhedsplejerske. Nu ved jeg ikke hvor i bor henne i landet, men tror det gør sig gældende i alle kommuner.
Vi, min kæreste og jeg har så også valgt at han tager barsel i 2 måneder udover sin fædreorlov på 14 dage. Det synes jeg personligt er langt bedre og tryggere end alt mulig andet. Det er ikke fordi jeg tror at jeg vil få en fødselsdepression, men det er smartere at forebygge end helbrede 
Vil sige at jeg har det helt fantastisk og har haft det længe, især under graviditeten og er ikke bange eller nervøs for om jeg kan tage vare på vores barn - ikke mere end alle andre førstegangsmødre/forældre. Så du behøver slet ikke at få det hårdere end andre og slet ikke hvis du har en mand som støtter dig og hjælper til. Alle kan gå ned med flaget, især hvis man står med det hele alene, men synes du skal tænke positivt og så er jeg sikker på at det hele nok skal gå helt fint 
/Fenja
Nej men realiteten er desværre, at de fleste som får en efterfødselsreaktion- eler depression har haft en depression tidligere eller andre psykiske lidelser. Det betyder SLET SLET ikke at man nødvendigvis FÅR en EFR, men risikoen er bare større end hvis man aldrig har haft en psykisk lidelse før. Men altså, som du skriver, så kan en ganske 'almindelig' ikke depressiv person også sagtens udvikle en EFR helt uden synlig grund!
Super god idé at din kæreste bliver hjemme i de første to måneder
Det havde vi desværre ikke mulighed for, og jeg var SÅ angst hver eneste dag, når han tog afsted i de første par måneder. Det var skrækkeligt! Jeg var simpelthen så bange for ikke at slå til og for at være alene med min angst og mine negative tanker. Bange for om jeg mon kunne komme til at ggøre ham ondt, hvis han nu græd længe osv. Men det kunne jeg selvfølgelig ikke, og det hjalp utroligt meget at snakke med min SP om det! Kan varmt anbefale at få nogle ekstra besøg, hvis man er en type som ofte bliver usikker på sig selv i nye uvante situationer. Min SP var simpelthen guld værd, og hver gang hun havde været her, havde jeg en kortere periode med bedre humør, mindre angst og færre negative tanker og mindre dårlig samvittighed! For hvis hun sagde, at jeg gjorde det godt nok (hun roste mig simpelthen til skyerne), så måtte der jo være noget om det - hun hjalp mig SÅ meget!!!
Og min dejlige kæreste selvfølgelig - faren til vores dreng
Han har deltaget på lige fod og også stået op om natten osv., selvom han skulle op på arbejde! SÅ støtte på hjemmefronten betyder også bare rigtig meget 
Held og lykke med graviditetten, håber at kunne følge lidt med mht. fødsel og babys start i livet