kiwilouise skriver:
problemet er jo at de ikke altid har været fattige. vores forfædre levede af det der var i naturen og alle levede på lige fod. efter penge kom ind i billedet er der blevetså stor forskel på rige og fattige at der faktisk er hele nationer der sulter ihjel.
den her dokumentar prøver at vise at vi alle kan leve fornuftigt hvis vi bare hjælpes ad - det må da betyde noget...
hvis ikke så er det da godt du har penge på kortet
Alt i alt kan det være svært at sammenigne med tiden for bare 500 år siden, eller 1000 for den sags skyld.For der var de fleste fattige, det eneste de havde var jo netop afgrøder og ikke andet. Det vi har nu er noget helt andet. For at kunne gå tilbage til det pengeløse samfund skal vi jo flere tusinde år tilbage, og alt hvad der findes af goder skal væk så vi igen kun har vores eget ve og vel at bekymre sig om, dyrke vores afgrøder og sy vores eget tøj ud af fårenes pels og køernes skind.Flække vores brænde til det skur vi selv har bygget på den grund vi var så heldige at finde inden andre gjorde det.
Med det forbruger samfund vi lever i nu, ville da efter min mening ikke kunne lade sig øre at leve i et pengeløst samfund.
Skal de rige så opgive deres rigdom så de kan leve på samme fod som fattige?? lyder dejligt, men desværre er mennesket ikke skabt til at leve side om side i et ens univers, på lige fod med alle andre. Vi er konkurrencemennesker, lige som de fleste andre dyr er.
Vi er allerede kommet for langt til at det her kan stoppes igen.
Vi kan ikke bare stoppe op og sige,NU skal vi alle have det ens, ingen skal være rige, ingen skal være fattige og vi skal alle arbejde lige meget til alles fordel og vi skal dele afgrøder lige over alle steder så alle lever og har det godt. Ikek sat jeg synes tanken er forkert, jeg tror bare ikke det er realtisk, og nej, jeg er ikke snævertsynet, og ja,nogle skal jo tænke den slags tanker før de bliver til noget, meeeeeen.
Og det med at de ikke altid har været fattige, jo, lige så fattige som de er nu, men det ses bare tydeligere fordi der er så mange flere rige. De folk i lande som Afrika har jo hverken mere eller mindre en dengang, de har bare mere sygdom der er kommet pga mangle på prævention og lign. De døde dengang og de dørnu, der er ingen forskel andet endf at vi ser dem dø nu.
Dør der ingen mennesker af andre grunde end alderdom, vil verden være så overbefolket inden for bare 200-300 år at vi for alvor får problemer.
Om jeg ikke ville synes det var aletider ingen skulle sulte?jo, da, men mange folk sultede evigt og altid i de gode gamle dage, nu er der flere der får mad på bordet og flere fattige netop fordi befolkningstalet er steget så voldsomt.
Men i forhold til for mange år tilbage, lever mange jo super godt i dag, de fattige dele er stadig fattige, som de altid har været, mens de lidt rigere lande har langt bedre levevis end dengang.
Nå,men en lidt uendelig diskussion, for nogle ønsker at redde hele verden og andre vil redde de nærmeste fordi de tænker det er det vi vil have størst succes med.