Blir babyer tykke af frugtmos?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. juli 2011

Dorthe1986

janus007 skriver:

Majsgrød er faktisk sundere end havregrød, hvis man kigger på det ernæringsmæssige indhold, ikke meget, men lidt.

Fiberindholdet i havregrød ligger lige lidt under majsmel, det svinger imellem 7% til havregrød og 8% til majsgrød. Det er altså ikke derfor man skal vælge havre fremfor majs. Det er vigtigt at bemærke her at blot fordi havregryn ser og virker "grovere" altså ikke nødvendigvis indeholder flere kostfibre!! Mange tror fejlagtigt at kostfibre kan ses med det blotte øje, men det kan det ikke 

Derudover er der dobbelt så mange proteiner i majsgrød som havregrød, men en ting som ikke er så godt ved majsgrød er energiindholdet. For majsgrød ligger det på omkring 375 kalorier og havregrød omkring 70, det er lidt over 5x så meget energi i majsmel. Men altså samtidigt er der dobbelt så mange proteiner i majsmel som havregrød. Proteiner er godt og de giver samtidigt en mæthedsfornemmelse.

Så altså... hvis man vil tilføre sit barn en masse energi pga. vægttab eller vægtmål er majsmel det bedste bud  når man skal vælge imellem havregrød eller majsgrød, og samtidigt giver det ikke forstoppelse i maven. 

Men men.. og det skal man nok lige være opmærksom på når man vælger sit majsmel... det må altså ikke være fra GMO-afgrøder, da forsøg viser at GMO kan medføre fedme, sukkersyge, nedsat levealder og måske forplantning osv. ( http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article1310662.ece ,  http://ja-jp.facebook.com/topic.php?uid=51581948348&topic=13923&nbsp , der foreligger ikke nogle 100% reelle beviser på mennesker da GMO stadig er ret nyt. Men det betyder ikke at man bare skal æde løs , læs selv vedhæftede links, de giver lidt sstof til eftertanke.

Heldigvis findes der masser af gode økologiske majsprodukter

Mange tak for dit meget uddybende svar står med en baby der inden længe skal begynde på skemad, så man vil jo det bedste min tanke var noget majs eller horsens grød til morgenmaden og så ellers grøntsagsmos resten af dagen - altså efterhånden som han skal have flere måltider. Men det bliver vel for meget grød så?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juli 2011

Maja_4000

Det tror jeg altså ikke .. Her får Caroline kun frugtmos i grøden og så som mellemmåltid (meget lille portion :b) Det er kun fordi jeg ikke synes , at det mætter hende nok .. Ikke fordi jeg tror hun bliver tyk

Anmeld

28. juli 2011

Mettemus

janus007 skriver:

Hej Ansemusen

Jo så sort hvidt kan man faktisk godt opstille eks.vis havregrød imod frugt/ grøntsagsgrød.

Havre indeholder ved høsten enzymer, et af disse enzymer hedder fytase, nu er det sådan at alt havregryn er varmebehandlet dels for at lave det til havregryn men også for at bevare det bedre.

Havregryn indeholder også fytinsyre som gør havren unedbrydelig i maven, førend fytinsyren kan neutraliseres kræver det tilstedeværelse af fytase, men fytasen er væk pga. varmebehandlingen.

Og netop bidrager havregrød ikke til noget ernæringsmæssigt! Det eneste gode man kan sige om havregrød er det høje fiberindhold.  Det dårlige er så tilgæld det højre energiindhold.

Havregryn/ grød er en udmærket spise i moderate mængder, men at fylde det i maven, både hos sig selv som voksen eller i sin lille guldklump er altså noget der skal begrænses til en enkelt eller 2 gange om ugen.

Derimod er frugt/ grøntsagsgrød altid at foretrække, naturligvis ikke det købte som er totalt ødelagt og kogt i stykker, men det gode hjemmelavede og naturligvis uden tilsat sukker og hvad jeg ellers lige har læst her i tråden.

Om frugt blendes eller spises ændrer hverken på fiberindholdet eller energiindholdet, moste frugter kan dog ofte indtages i større mængder som kan være nødvendige for at tilfredsstille energibehovet hos barnet.

Grønsager kan koges ganske let, eks.vis gulerødder, broccoli, spinat, avocado osv. kan tilberedes som det er og frugt skal moses/ blendes uden noget kogeri.

Men er en del af pointen med at give sit (lille) barn havregrød ikke også at der er et relativt lavt indhold af gluten? På den måde introduceres de til del langsomt og på en mild måde i stedet for at blive kastet ud i hvedeprodukter, så risikoen for intolerance bliver større?

Og er mange fibre nødvendigvis at foretrække for helt små maver?

Anmeld

28. juli 2011

Ansemusen

janus007 skriver:

Hej Ansemusen

Jo så sort hvidt kan man faktisk godt opstille eks.vis havregrød imod frugt/ grøntsagsgrød.

Havre indeholder ved høsten enzymer, et af disse enzymer hedder fytase, nu er det sådan at alt havregryn er varmebehandlet dels for at lave det til havregryn men også for at bevare det bedre.

Havregryn indeholder også fytinsyre som gør havren unedbrydelig i maven, førend fytinsyren kan neutraliseres kræver det tilstedeværelse af fytase, men fytasen er væk pga. varmebehandlingen.

Og netop bidrager havregrød ikke til noget ernæringsmæssigt! Det eneste gode man kan sige om havregrød er det høje fiberindhold.  Det dårlige er så tilgæld det højre energiindhold.

Havregryn/ grød er en udmærket spise i moderate mængder, men at fylde det i maven, både hos sig selv som voksen eller i sin lille guldklump er altså noget der skal begrænses til en enkelt eller 2 gange om ugen.

Derimod er frugt/ grøntsagsgrød altid at foretrække, naturligvis ikke det købte som er totalt ødelagt og kogt i stykker, men det gode hjemmelavede og naturligvis uden tilsat sukker og hvad jeg ellers lige har læst her i tråden.

Om frugt blendes eller spises ændrer hverken på fiberindholdet eller energiindholdet, moste frugter kan dog ofte indtages i større mængder som kan være nødvendige for at tilfredsstille energibehovet hos barnet.

Grønsager kan koges ganske let, eks.vis gulerødder, broccoli, spinat, avocado osv. kan tilberedes som det er og frugt skal moses/ blendes uden noget kogeri.

Hejsa

Jeg mente heller ikke at en hel frugt, som er blendet er dårligere eller mindre fibrerig end en hel ikke blendet frugt. Det jeg mener er, at frugtmos, hvor ikke hele frugten er brugt, ikke er lige så sundt som hjemmelavet frugtmos, hvor man moser/blender hele frugten med frugtkød osv. Netop som du selv skriver!

Mht. havregryn- og grød, så er der jo delte meninger herom, og sundhedsstyrelsen anbefaler grød til børn. Og da jeg ikke er diætist (men dog ved en hel del om ernæringrigtig kost) må jeg følge anbefalingerne og ligeledes ser på mit barn, om han har det godt, er sund og rask og har energi som små børn skal have.
Jeg tror fortsat ikke på, at ren frugtmos eller grøntsagsmos til morgenmad er at foretrække, når de bliver over 6-9 måneder. Det mætter ikke lige så længe og havregryn og andre korntyper indeholder så vidt jeg er orienteret godt med proteiner.

Men det er heldigvis helt okay at vi har hver vores overbevisning. Så længe vi hver især gør det som vi mener er bedst for vores børn

Anmeld

28. juli 2011

janus007

anmaj skriver:

jeg ved ikke om det er decideret usundt, men der er jo en del frugtsukker i.

og så vidt jeg husker, mætter det ikke så længe som grød, og baby skal måske spise hurtigere og kan derfor spise mere.

men ved ikke om de bliver tykke af det. min søn elskede det både i grød og også ren frugtmos..

Det er en ammestuehistorie uden hold i fakta at børn bliver tykke af frugtsukker og hvad er det her begreb frugtsukker også for noget halløj. Alle naturlige fødevarer indeholder kulhydrater i størrer eller mindre form, nogle frugter indeholder mere end grøntsager og omvendt. Gad vide hvad det næste bliver vi skal høre om... grøntsagssukker? Hvorfor dog ikke bare kalde det for det som det er? Nemlig kulhydrater i fødevaren - men ligegyldigt hvad så er der langt flere kulhydrater i grød end frugter 

Frugt er nøje afstemt med kulhydrater, vitaminer og mineraler. Det er et naturligt produkt som menneskeheden har levet af i millioner af år.

Mæthed kommer fra kostfibre og proteinindhold, men først og fremmest fra ernæringen i maden.

Har du aldrig selv prøvet at spise en pizza og alligevel sidde tilbage og føle dig sulten eller som om der mangler noget? Det er fordi ernæringsbehovet ikke er opfyldt 

Anmeld

28. juli 2011

janus007

Anonym skriver:

Hold da op, du har styr på det  

Vores sundhedsplejerske har fra dag 1 anbefalet at give grød, mos osv...(altså fra 6 mdr) Synes det er utroligt at hun så måske ikke ved noget om det du skriver...Men måske er der bare delte meninger om den slags?

Der er ikke delte meninger om fakta  

SP'en vælger at være på den sikre side mht. kostrådgivning og energibehov, derfor siger de grød. Det er nemt at lave, billigt og de fleste børn kan godt lide det.

Jeg tror ingen SP vil påstå at grød er sundere end frugt og grøntsager. (vi snakker naturligvis friske råvarer her)

Anmeld

28. juli 2011

janus007

Dorthe1986 skriver:

Mange tak for dit meget uddybende svar står med en baby der inden længe skal begynde på skemad, så man vil jo det bedste min tanke var noget majs eller horsens grød til morgenmaden og så ellers grøntsagsmos resten af dagen - altså efterhånden som han skal have flere måltider. Men det bliver vel for meget grød så?

Hirsegrød er nok noget af det sundeste grød der findes, højt på protein og omega 3. Jeg har aldrig hørt om horsens grød?

Mos er ikke grød Mos er godt

Husk avocadoen 

Anmeld

28. juli 2011

janus007

Mettemus skriver:

Men er en del af pointen med at give sit (lille) barn havregrød ikke også at der er et relativt lavt indhold af gluten? På den måde introduceres de til del langsomt og på en mild måde i stedet for at blive kastet ud i hvedeprodukter, så risikoen for intolerance bliver større?

Og er mange fibre nødvendigvis at foretrække for helt små maver?

Havregryn er da glutenfri fra naturens side.

Det kan ske at der findes glutenrester fra anden afgrøde i havren, men det er ikke meget.

Hvem siger også at man skal indtage gluten og hvedebrød? Det er ikke særligt sundt og kan give både allergiske reaktioner og risicien for et for højt energiindtag er tilstede.

En skive godt brød er dog aldrig helt af vejen synes jeg, men at spise det hver dag er næsten at bede om oppustethed, træthed osv. Det gør dig intet godt, desværre... selvom det smager dejligt 

Anmeld

28. juli 2011

janus007

Ansemusen skriver:

Hejsa

Jeg mente heller ikke at en hel frugt, som er blendet er dårligere eller mindre fibrerig end en hel ikke blendet frugt. Det jeg mener er, at frugtmos, hvor ikke hele frugten er brugt, ikke er lige så sundt som hjemmelavet frugtmos, hvor man moser/blender hele frugten med frugtkød osv. Netop som du selv skriver!

Mht. havregryn- og grød, så er der jo delte meninger herom, og sundhedsstyrelsen anbefaler grød til børn. Og da jeg ikke er diætist (men dog ved en hel del om ernæringrigtig kost) må jeg følge anbefalingerne og ligeledes ser på mit barn, om han har det godt, er sund og rask og har energi som små børn skal have.
Jeg tror fortsat ikke på, at ren frugtmos eller grøntsagsmos til morgenmad er at foretrække, når de bliver over 6-9 måneder. Det mætter ikke lige så længe og havregryn og andre korntyper indeholder så vidt jeg er orienteret godt med proteiner.

Men det er heldigvis helt okay at vi har hver vores overbevisning. Så længe vi hver især gør det som vi mener er bedst for vores børn

Det er vigtigt at forstå at Sundhedsstyrelsen skal være på den sikre side i deres anbefalinger. Mange mennesker har ikke den store viden omkring kost og ernæring, så at komme med store forklaringer og besværlige anvisninger ville få mange mennesker til slet ikke at følge SS.

Grød er at foretrække istedet for moste kartofler, brun sovs, kød osv. Grød er også at foretrække fremfor leverpostej og rullepølse med farvestof. Grød foretrækkes også fremfor junkfood.

Men at det foretrækkes frem for noget er ikke det samme som at det er det bedste der findes  

Det vigtige er mængderne, at fylde havregrød i sine små børn flere gange dagligt er skadeligt, men det mætter umiddelbart. Det kan så godt være at de senere har ondt i maven og ikke kan sove og derfor tuder som besatte, men de har både fået energi og næring.

Hvis du skriver til sundhedsstyrelsen og direkte spørger grød eller grøntsagsmos vil svaret være grøntsagsmos. Men som sagt de skal komme med nogenlunde letforståelige og udførlige anvisninger og derfor siger de grød i deres generelle udtalelser.

Nu ved jeg godt at der ligger nogle teorier om at børn der har fået grød er mindre udsatte for allergier mv. Og ja.. det er da sikkert også rigtigt, men igen.. ifht. hvilken mad de ellers ville have indtaget? 

Grød er ikke at vidundermiddel med magiske ting i, men kan nedbrydes helt simpelt til et næringsindhold som direkte kan sammenlignes med andre fødevarer.

Men ellers er jeg helt enig ... vi gør vores bedste for vores børn og bare det at vi alle sidder her på Baby.dk og diskuterer fødevarer, opdragelse og hvad der ellers snakkes om, er allerede 1000x bedre end de forældre som er ligeglade.

Anmeld

29. juli 2011

Dorthe1986

janus007 skriver:

Hirsegrød er nok noget af det sundeste grød der findes, højt på protein og omega 3. Jeg har aldrig hørt om horsens grød?

Mos er ikke grød Mos er godt

Husk avocadoen 

Mente også hirsegrød :d skriver fra min tlf så derfor horsens grød men endnu engang tak for dit svar

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.