Ansemusen skriver:
Jeg tror ikke man kan sige det så sort/hvidt! Det sundeste er en varieret kost, så jeg er sikker på at en kost bestående af både grød, grøntsags-og frugtmos er at foretrække! Der er gode egenskaber ved alle tre ting!
Hej Ansemusen
Jo så sort hvidt kan man faktisk godt opstille eks.vis havregrød imod frugt/ grøntsagsgrød.
Havre indeholder ved høsten enzymer, et af disse enzymer hedder fytase, nu er det sådan at alt havregryn er varmebehandlet dels for at lave det til havregryn men også for at bevare det bedre.
Havregryn indeholder også fytinsyre som gør havren unedbrydelig i maven, førend fytinsyren kan neutraliseres kræver det tilstedeværelse af fytase, men fytasen er væk pga. varmebehandlingen.
Og netop bidrager havregrød ikke til noget ernæringsmæssigt! Det eneste gode man kan sige om havregrød er det høje fiberindhold. Det dårlige er så tilgæld det højre energiindhold.
Havregryn/ grød er en udmærket spise i moderate mængder, men at fylde det i maven, både hos sig selv som voksen eller i sin lille guldklump er altså noget der skal begrænses til en enkelt eller 2 gange om ugen.
Derimod er frugt/ grøntsagsgrød altid at foretrække, naturligvis ikke det købte som er totalt ødelagt og kogt i stykker, men det gode hjemmelavede og naturligvis uden tilsat sukker og hvad jeg ellers lige har læst her i tråden.
Om frugt blendes eller spises ændrer hverken på fiberindholdet eller energiindholdet, moste frugter kan dog ofte indtages i større mængder som kan være nødvendige for at tilfredsstille energibehovet hos barnet.
Grønsager kan koges ganske let, eks.vis gulerødder, broccoli, spinat, avocado osv. kan tilberedes som det er og frugt skal moses/ blendes uden noget kogeri.