Blir babyer tykke af frugtmos?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. juli 2011

Ansemusen

raca skriver:

det gør lige meget om de er milde eller hvad der er det samme i og maven har stadig svært ved at fordøje det om det er hirse eller majs eller havregryn...

+ der er langt flere og bedre ting i grønsagsmos end i grød..

Jeg tror ikke man kan sige det så sort/hvidt! Det sundeste er en varieret kost, så jeg er sikker på at en kost bestående af både grød, grøntsags-og frugtmos er at foretrække! Der er gode egenskaber ved alle tre ting!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juli 2011

Ansemusen

Anonym skriver:

Jeg mener bestemt ikke at grød er usundt. Min datter får havregrød, risgrød, majsgrød osv hvor jeg så blander fx grøntsagsmos eller frugtmos i. Men engang imellem får hun det også "rent", dvs uden grøden, og det var her at svigermor kommenterede på det...pga frugtmosen.

Blev helt bekymret for om jeg mon så gjorde hende tyk!  Har altid tænkt at frugt jo er sundt, men kan da godt se at hun ikke skal vænnes til at spise sødt hele tiden...og heldigvis ryger gulerods- og broccollimosen da også ned!

Men hvordan kan det være at det er bedre at give hele stykker frugt, istedet for at mose det? Hun kan sagtens sidde og gnaske i lidt banan eller melon, men hvordan gør det en forskel at jeg moser det? Det er jo samme indhold hun putter i munden 

Det var heller ikke henvendt til dig det med grøden

Hvis du moser hele frugter, så er det ligemeget om de er hele eller ej. Er bare den frugtmos man køber færdig på glas osv., som ikke er lige så god, men selvfølgelig helt okay i en hurtig håndevending indimellem - man behøver jo heller ikke at være fanatisk, det er hverdagen der tæller  Men i de færdigkøbte tvivler jeg på at alt frugtkød bliver blendet med, og derfor går nogle af fibrene og vitaminerne tabt.

Anmeld

27. juli 2011

janus007

Ansemusen skriver:

Jeg tror ikke man kan sige det så sort/hvidt! Det sundeste er en varieret kost, så jeg er sikker på at en kost bestående af både grød, grøntsags-og frugtmos er at foretrække! Der er gode egenskaber ved alle tre ting!

Hej Ansemusen

Jo så sort hvidt kan man faktisk godt opstille eks.vis havregrød imod frugt/ grøntsagsgrød.

Havre indeholder ved høsten enzymer, et af disse enzymer hedder fytase, nu er det sådan at alt havregryn er varmebehandlet dels for at lave det til havregryn men også for at bevare det bedre.

Havregryn indeholder også fytinsyre som gør havren unedbrydelig i maven, førend fytinsyren kan neutraliseres kræver det tilstedeværelse af fytase, men fytasen er væk pga. varmebehandlingen.

Og netop bidrager havregrød ikke til noget ernæringsmæssigt! Det eneste gode man kan sige om havregrød er det høje fiberindhold.  Det dårlige er så tilgæld det højre energiindhold.

Havregryn/ grød er en udmærket spise i moderate mængder, men at fylde det i maven, både hos sig selv som voksen eller i sin lille guldklump er altså noget der skal begrænses til en enkelt eller 2 gange om ugen.

Derimod er frugt/ grøntsagsgrød altid at foretrække, naturligvis ikke det købte som er totalt ødelagt og kogt i stykker, men det gode hjemmelavede og naturligvis uden tilsat sukker og hvad jeg ellers lige har læst her i tråden.

Om frugt blendes eller spises ændrer hverken på fiberindholdet eller energiindholdet, moste frugter kan dog ofte indtages i større mængder som kan være nødvendige for at tilfredsstille energibehovet hos barnet.

Grønsager kan koges ganske let, eks.vis gulerødder, broccoli, spinat, avocado osv. kan tilberedes som det er og frugt skal moses/ blendes uden noget kogeri.

Anmeld

28. juli 2011

Anonym trådstarter

Ansemusen skriver:

Det var heller ikke henvendt til dig det med grøden

Hvis du moser hele frugter, så er det ligemeget om de er hele eller ej. Er bare den frugtmos man køber færdig på glas osv., som ikke er lige så god, men selvfølgelig helt okay i en hurtig håndevending indimellem - man behøver jo heller ikke at være fanatisk, det er hverdagen der tæller  Men i de færdigkøbte tvivler jeg på at alt frugtkød bliver blendet med, og derfor går nogle af fibrene og vitaminerne tabt.

Aaah ok, sådan!  Jeg gør begge dele, så nogle fibre og vitaminer får hun da

Anmeld

28. juli 2011

motterhea

raca skriver:

nej.. de gør ej...

jeg ville 10 gange heldre give mit barn frugt/grønsagsmos i grød.. jeg er lidt modstanner af grød til babyer.. jeg fatter ikke pointen.. hvorfor er grød lødig mad til babyer når det ikke er sundt for voksende... og hvad er der galt med sunde grønsager og frugtmos uden sukker i... der er da langt flere vitaminer og mineraler i end.. grød kogt på korn til babyer.. hvis mave ikke er geaet endnu til at fordøje korn...

So true.

Anmeld

28. juli 2011

Dorthe1986

janus007 skriver:

Hej Ansemusen

Jo så sort hvidt kan man faktisk godt opstille eks.vis havregrød imod frugt/ grøntsagsgrød.

Havre indeholder ved høsten enzymer, et af disse enzymer hedder fytase, nu er det sådan at alt havregryn er varmebehandlet dels for at lave det til havregryn men også for at bevare det bedre.

Havregryn indeholder også fytinsyre som gør havren unedbrydelig i maven, førend fytinsyren kan neutraliseres kræver det tilstedeværelse af fytase, men fytasen er væk pga. varmebehandlingen.

Og netop bidrager havregrød ikke til noget ernæringsmæssigt! Det eneste gode man kan sige om havregrød er det høje fiberindhold.  Det dårlige er så tilgæld det højre energiindhold.

Havregryn/ grød er en udmærket spise i moderate mængder, men at fylde det i maven, både hos sig selv som voksen eller i sin lille guldklump er altså noget der skal begrænses til en enkelt eller 2 gange om ugen.

Derimod er frugt/ grøntsagsgrød altid at foretrække, naturligvis ikke det købte som er totalt ødelagt og kogt i stykker, men det gode hjemmelavede og naturligvis uden tilsat sukker og hvad jeg ellers lige har læst her i tråden.

Om frugt blendes eller spises ændrer hverken på fiberindholdet eller energiindholdet, moste frugter kan dog ofte indtages i større mængder som kan være nødvendige for at tilfredsstille energibehovet hos barnet.

Grønsager kan koges ganske let, eks.vis gulerødder, broccoli, spinat, avocado osv. kan tilberedes som det er og frugt skal moses/ blendes uden noget kogeri.

Er det kun havregrød man skal begrænse til en til to gange i ugen? Eller gælder det fx også majsgrød?

Anmeld

28. juli 2011

anmaj

jeg ved ikke om det er decideret usundt, men der er jo en del frugtsukker i.

og så vidt jeg husker, mætter det ikke så længe som grød, og baby skal måske spise hurtigere og kan derfor spise mere.

men ved ikke om de bliver tykke af det. min søn elskede det både i grød og også ren frugtmos..

Anmeld

28. juli 2011

Anonym trådstarter

anmaj skriver:

jeg ved ikke om det er decideret usundt, men der er jo en del frugtsukker i.

og så vidt jeg husker, mætter det ikke så længe som grød, og baby skal måske spise hurtigere og kan derfor spise mere.

men ved ikke om de bliver tykke af det. min søn elskede det både i grød og også ren frugtmos..

Nej jeg tænker også at det ikke mætter så meget, medmindre hun spiser det i store mængder, så hun får også grød - enten blandet med mosen eller på et andet tidspunkt i løbet af dagen. Det skifter lidt

Og ja, tror de fleste babyer ELSKER frugten... 

Anmeld

28. juli 2011

Anonym trådstarter

janus007 skriver:

Hej Ansemusen

Hold da op, du har styr på det  

Vores sundhedsplejerske har fra dag 1 anbefalet at give grød, mos osv...(altså fra 6 mdr) Synes det er utroligt at hun så måske ikke ved noget om det du skriver...Men måske er der bare delte meninger om den slags?

Anmeld

28. juli 2011

janus007

Er det kun havregrød man skal begrænse til en til to gange i ugen? Eller gælder det fx også majsgrød?

Majsgrød er faktisk sundere end havregrød, hvis man kigger på det ernæringsmæssige indhold, ikke meget, men lidt.

Fiberindholdet i havregrød ligger lige lidt under majsmel, det svinger imellem 7% til havregrød og 8% til majsgrød. Det er altså ikke derfor man skal vælge havre fremfor majs. Det er vigtigt at bemærke her at blot fordi havregryn ser og virker "grovere" altså ikke nødvendigvis indeholder flere kostfibre!! Mange tror fejlagtigt at kostfibre kan ses med det blotte øje, men det kan det ikke 

Derudover er der dobbelt så mange proteiner i majsgrød som havregrød, men en ting som ikke er så godt ved majsgrød er energiindholdet. For majsgrød ligger det på omkring 375 kalorier og havregrød omkring 70, det er lidt over 5x så meget energi i majsmel. Men altså samtidigt er der dobbelt så mange proteiner i majsmel som havregrød. Proteiner er godt og de giver samtidigt en mæthedsfornemmelse.

Så altså... hvis man vil tilføre sit barn en masse energi pga. vægttab eller vægtmål er majsmel det bedste bud  når man skal vælge imellem havregrød eller majsgrød, og samtidigt giver det ikke forstoppelse i maven. 

Men men.. og det skal man nok lige være opmærksom på når man vælger sit majsmel... det må altså ikke være fra GMO-afgrøder, da forsøg viser at GMO kan medføre fedme, sukkersyge, nedsat levealder og måske forplantning osv. ( http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article1310662.ece ,  http://ja-jp.facebook.com/topic.php?uid=51581948348&topic=13923&nbsp , der foreligger ikke nogle 100% reelle beviser på mennesker da GMO stadig er ret nyt. Men det betyder ikke at man bare skal æde løs , læs selv vedhæftede links, de giver lidt sstof til eftertanke.

Heldigvis findes der masser af gode økologiske majsprodukter

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.