Blir babyer tykke af frugtmos?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.878 visninger
40 svar
0 synes godt om
27. juli 2011

Anonym trådstarter

Vi har givet vores datter grød i lidt tid nu...har prøvet en masse forskelligt, med både grøntsager, frugt osv...og varierer det selvfølgelig.

Idag har min datter så spist havregrød, frugtmos, vandmelon, riskage...til det siger min svigermor: Hun blir jo tyk!! (hun hentyder til frugtmosen, da min datter har spist en ordentlig portion)

Blir babyer tykke af frugtmos?? Har aldrig tænkt over det...Har I?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juli 2011

raca

nej.. de gør ej...

jeg ville 10 gange heldre give mit barn frugt/grønsagsmos i grød.. jeg er lidt modstanner af grød til babyer.. jeg fatter ikke pointen.. hvorfor er grød lødig mad til babyer når det ikke er sundt for voksende... og hvad er der galt med sunde grønsager og frugtmos uden sukker i... der er da langt flere vitaminer og mineraler i end.. grød kogt på korn til babyer.. hvis mave ikke er geaet endnu til at fordøje korn...

Anmeld

27. juli 2011

Anonym trådstarter

raca skriver:

nej.. de gør ej...

jeg ville 10 gange heldre give mit barn frugt/grønsagsmos i grød.. jeg er lidt modstanner af grød til babyer.. jeg fatter ikke pointen.. hvorfor er grød lødig mad til babyer når det ikke er sundt for voksende... og hvad er der galt med sunde grønsager og frugtmos uden sukker i... der er da langt flere vitaminer og mineraler i end.. grød kogt på korn til babyer.. hvis mave ikke er geaet endnu til at fordøje korn...

Ja, jeg har også tænkt at det kan da ik være usundt...

Anmeld

27. juli 2011

Anonym trådstarter

Andre med input? :-)

Anmeld

27. juli 2011

Tona

Anonym skriver:

Vi har givet vores datter grød i lidt tid nu...har prøvet en masse forskelligt, med både grøntsager, frugt osv...og varierer det selvfølgelig.

Idag har min datter så spist havregrød, frugtmos, vandmelon, riskage...til det siger min svigermor: Hun blir jo tyk!! (hun hentyder til frugtmosen, da min datter har spist en ordentlig portion)

Nej du skal da bare fortsætte som du gør. Det lyder helt fuldstændig fornuftigt. Jeg gør det samme som dig og er sikker på at det er sundt og godt

Anmeld

27. juli 2011

Noahmor

Anonym skriver:

Nej, de bliver ikke tykke af det, men som min sundhedsplejerske siger, så kan de bedst lide det søde fra start, så kan være de bliver for glade for det søde. Dvs at man kan få sværere ved at få dem til at spise grøntsager mm. Jeg har nu ikke oplevet det som et problem endnu, men er heller ikke hver dag at han får frugt. 

Anmeld

27. juli 2011

Jonatansmor

Der er noget med at vores system behandler frugtsukker på en måde så det er "tomme" energier. Grunden til at babyer startes op på hirse- eller majsgrød er at det er letfordøjeligt, minder om MME/mælk i konsistensen så det glider let igennem maven. Og, som en anden også siger, så er frugt sødt i det i forhold til grøntsager så man kan få lagt en masse madfælder for sig. Jeg har dog heller ikke oplevet nogen problemer med at få drengen til at spise sine grøntsager umiddelbart efter frugt...

Anmeld

27. juli 2011

Tona

Jeg tror at det vigtigste er at kosten er sund og varieret. Men jeg tænker lige at self. skal det være frugtmos uden sukker i. Efter min mening i alt fald. Men en varieret blanding som også indeholder grøntsager osv er nok det bedste (sådan som du også skriver at du gør)

Anmeld

27. juli 2011

Ansemusen

Hvor har I fra, at grød skulle være usundt?? Havdregrød, speltgrød osv. er også sundt for voksne - det indeholder tons af fibre og også en god portion kalk, hvis man bruger mælk i, hvilket jo er smadder sundt hvis det er skummet- eller minimælk. Og ikke mindst mætter grød rigtig godt og længe, så der ikke ryger så meget usundt ned resten af dagen!

Frugtgrød er fint i mindre mængder, men selvom der ikke er tilsat sukker, indeholder det stadig meget frugtsukker, hvilket som sagt er fint i mindre mængder, men altså har samme kalorieindhold som almindeligt hvidt sukker eller enhver anden slags sukker!
Så ja, hvis barnet generelt for for mange ting at spise med sukker i, hvadenten det er fruktose, glukose, laktose osv., så kan de blive overvægtige eller i hvert fald kan det tage appetitten til andre fødevarer og som en anden skriver, vænne barnet til at alt skal smage sødt, så de enten ikke gider spise ikke søde fødevarer så som grøntsager, eller at de senere bliver lidt for glade for slik og kager og dermed kan blive overvægtige.

Men du kan sagtens give lidt frugtmos, men husk at hele stykker frugt, hvor alle fibre er bevaret, er bedre generelt

Anmeld

27. juli 2011

Anonym trådstarter

Amandas-mor skriver:

Nej du skal da bare fortsætte som du gør. Det lyder helt fuldstændig fornuftigt. Jeg gør det samme som dig og er sikker på at det er sundt og godt

Pyha, lyder godt! Jeg fortsætter i samme stil!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.