Blir babyer tykke af frugtmos?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. juli 2011

Anonym trådstarter

Noahmor skriver:

Nej, de bliver ikke tykke af det, men som min sundhedsplejerske siger, så kan de bedst lide det søde fra start, så kan være de bliver for glade for det søde. Dvs at man kan få sværere ved at få dem til at spise grøntsager mm. Jeg har nu ikke oplevet det som et problem endnu, men er heller ikke hver dag at han får frugt. 

Ja, jeg vidste på forhånd at hvis jeg KUN gav hende frugtmos så ville hun foretrække det fordi det er så sødt...men der ryger da heldigvis også broccolli- og gulerodsmos ned, så hun kan da heldgivis spise andet...selvom man da godt kan mærke at frugten "smager bedst"

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juli 2011

Anonym trådstarter

Jonatansmor skriver:

Der er noget med at vores system behandler frugtsukker på en måde så det er "tomme" energier. Grunden til at babyer startes op på hirse- eller majsgrød er at det er letfordøjeligt, minder om MME/mælk i konsistensen så det glider let igennem maven. Og, som en anden også siger, så er frugt sødt i det i forhold til grøntsager så man kan få lagt en masse madfælder for sig. Jeg har dog heller ikke oplevet nogen problemer med at få drengen til at spise sine grøntsager umiddelbart efter frugt...

Nej, og hun spiser også sin grøntsagsmos, heldigvis! Kan godt mærke at hun bedst kan lide frugtmosen, men så længe jeg også giver hende grøntsagerne i grøden så gør jeg det vel rigtigt

Anmeld

27. juli 2011

Carina1977

Anonym skriver:

Vi har givet vores datter grød i lidt tid nu...har prøvet en masse forskelligt, med både grøntsager, frugt osv...og varierer det selvfølgelig.

Idag har min datter så spist havregrød, frugtmos, vandmelon, riskage...til det siger min svigermor: Hun blir jo tyk!! (hun hentyder til frugtmosen, da min datter har spist en ordentlig portion)

Blir babyer tykke af frugtmos?? Har aldrig tænkt over det...Har I?

Selvfølgelig gør de ikke det

Det er godt for dem at få forskellige smags-oplevelser. Min søn fik da både grød, frugtmos, kartoffelmos m. grøntsager osv.

De skal nok sige fra, hvis de ikke kan spise mere. Det er jo kun hvis man overfodrer at de bliver tykke.

Anmeld

27. juli 2011

raca

Ansemusen skriver:

Hvor har I fra, at grød skulle være usundt?? Havdregrød, speltgrød osv. er også sundt for voksne - det indeholder tons af fibre og også en god portion kalk, hvis man bruger mælk i, hvilket jo er smadder sundt hvis det er skummet- eller minimælk. Og ikke mindst mætter grød rigtig godt og længe, så der ikke ryger så meget usundt ned resten af dagen!

Frugtgrød er fint i mindre mængder, men selvom der ikke er tilsat sukker, indeholder det stadig meget frugtsukker, hvilket som sagt er fint i mindre mængder, men altså har samme kalorieindhold som almindeligt hvidt sukker eller enhver anden slags sukker!
Så ja, hvis barnet generelt for for mange ting at spise med sukker i, hvadenten det er fruktose, glukose, laktose osv., så kan de blive overvægtige eller i hvert fald kan det tage appetitten til andre fødevarer og som en anden skriver, vænne barnet til at alt skal smage sødt, så de enten ikke gider spise ikke søde fødevarer så som grøntsager, eller at de senere bliver lidt for glade for slik og kager og dermed kan blive overvægtige.

Men du kan sagtens give lidt frugtmos, men husk at hele stykker frugt, hvor alle fibre er bevaret, er bedre generelt

det ensym der skal nedbryde stivelsen i korn.. har babyers mave ikke udviklet endnu... så de har svært ved at fordøje det før de er mellem 9-12  mdr...

Anmeld

27. juli 2011

Ansemusen

raca skriver:

det ensym der skal nedbryde stivelsen i korn.. har babyers mave ikke udviklet endnu... så de har svært ved at fordøje det før de er mellem 9-12  mdr...

Men det er jo også derfor man starter ud med de milde grødtyper. Men uanset hvad, så er grød sundt også for voksne

Anmeld

27. juli 2011

Anonym trådstarter

Ansemusen skriver:

Hvor har I fra, at grød skulle være usundt?? Havdregrød, speltgrød osv. er også sundt for voksne - det indeholder tons af fibre og også en god portion kalk, hvis man bruger mælk i, hvilket jo er smadder sundt hvis det er skummet- eller minimælk. Og ikke mindst mætter grød rigtig godt og længe, så der ikke ryger så meget usundt ned resten af dagen!

Frugtgrød er fint i mindre mængder, men selvom der ikke er tilsat sukker, indeholder det stadig meget frugtsukker, hvilket som sagt er fint i mindre mængder, men altså har samme kalorieindhold som almindeligt hvidt sukker eller enhver anden slags sukker!
Så ja, hvis barnet generelt for for mange ting at spise med sukker i, hvadenten det er fruktose, glukose, laktose osv., så kan de blive overvægtige eller i hvert fald kan det tage appetitten til andre fødevarer og som en anden skriver, vænne barnet til at alt skal smage sødt, så de enten ikke gider spise ikke søde fødevarer så som grøntsager, eller at de senere bliver lidt for glade for slik og kager og dermed kan blive overvægtige.

Men du kan sagtens give lidt frugtmos, men husk at hele stykker frugt, hvor alle fibre er bevaret, er bedre generelt

Jeg mener bestemt ikke at grød er usundt. Min datter får havregrød, risgrød, majsgrød osv hvor jeg så blander fx grøntsagsmos eller frugtmos i. Men engang imellem får hun det også "rent", dvs uden grøden, og det var her at svigermor kommenterede på det...pga frugtmosen.

Blev helt bekymret for om jeg mon så gjorde hende tyk!  Har altid tænkt at frugt jo er sundt, men kan da godt se at hun ikke skal vænnes til at spise sødt hele tiden...og heldigvis ryger gulerods- og broccollimosen da også ned!

Men hvordan kan det være at det er bedre at give hele stykker frugt, istedet for at mose det? Hun kan sagtens sidde og gnaske i lidt banan eller melon, men hvordan gør det en forskel at jeg moser det? Det er jo samme indhold hun putter i munden 

Anmeld

27. juli 2011

Anonym trådstarter

Carina1977 skriver:

Selvfølgelig gør de ikke det

Det er godt for dem at få forskellige smags-oplevelser. Min søn fik da både grød, frugtmos, kartoffelmos m. grøntsager osv.

De skal nok sige fra, hvis de ikke kan spise mere. Det er jo kun hvis man overfodrer at de bliver tykke.

Godt at høre!  Jeg fortsætter i samme dur!

Anmeld

27. juli 2011

Ciss

Har aldrig hørt om en baby, som blev overvægtig pga af frugt!

Men så har jeg heller aldrig hørt om en baby, som kun fik frugt.....

Jeg tænker at frugt er sundt for store som små - som del af et varieret kosthold.

Mine har fået grød, frugtmos og grøntsagsmos i løbet af dagen, og ingen af dem er overvægtige. Jeg synes jo også, at man lige skal huske på, at små børn bruger meget energi i løbet af dagen, så man skal altså ikke sætte dem på slankekur eller voksent kosthold.

Jeg er sikker på, at du ikke gør noget galt!

Anmeld

27. juli 2011

raca

Ansemusen skriver:

Men det er jo også derfor man starter ud med de milde grødtyper. Men uanset hvad, så er grød sundt også for voksne

det gør lige meget om de er milde eller hvad der er det samme i og maven har stadig svært ved at fordøje det om det er hirse eller majs eller havregryn...

+ der er langt flere og bedre ting i grønsagsmos end i grød..

Anmeld

27. juli 2011

Anonym trådstarter

Ciss skriver:

Har aldrig hørt om en baby, som blev overvægtig pga af frugt!

Men så har jeg heller aldrig hørt om en baby, som kun fik frugt.....

Jeg tænker at frugt er sundt for store som små - som del af et varieret kosthold.

Mine har fået grød, frugtmos og grøntsagsmos i løbet af dagen, og ingen af dem er overvægtige. Jeg synes jo også, at man lige skal huske på, at små børn bruger meget energi i løbet af dagen, så man skal altså ikke sætte dem på slankekur eller voksent kosthold.

Jeg er sikker på, at du ikke gør noget galt!

1000 tak skal du have!  Jeg må prøve at ignorere svigermor, hehe

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.