Hmmm ja det er svært... rigtig svært, fordi ud fra det du skriver kender man jo slet ikke jer og jeres lille pige.
Men umiddelbart lyder det som opmærksomhed og især nu hvor du er gravid, du ved godt negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed - selvom I måske selv føler I giver hende alt den opmærksomhed i kan og vil, så kan en lille pige på 3 år godt føle at mor og far kun taler om mave, scanninger, lægebesøg, baby der sparker og meget andet som handler om babyen i maven.
Kunne også forstille mig at hvis I har besøg eller telefonen ringer, så handler en stor del af samtalerne sikkert også om baby. Det er nok ikke noget man tænker over i det daglige men lille Iza gør - hun høre det hele... Selvfølgelig skal man have lov at være glad og glæde sig til lillebror eller lillesøster kommer, men det er svært for så lille en pige at forstå hun skal være en del af det...
Jeg er slet ikke sikker i det jeg skriver, men jeg kan se tilbage på reaktioner hos mine egne børn og for nylig hos min lille Nevø som er 3 år og lige er blevet storebror - ham og Iza lyder meget ens...
Så mit råd til dig er at jeg ville prøve at lade hende være mere med omkring baby i maven. Og hvis hun gerne vil side hos dig så find en god måde hvor hun kan side hos dig uden det genere maven, det værste hun nok kan få at vide er at hun ikke må side lige der fordi mor har baby i maven...
En anden ting er at jeg tror i skal passe på med "trusler" og med at sende på væreslet, det tror jeg ikke der kommer noget godt ud af og som du skriver her tyder det heller ikke på det hjælper... Mon en pige på 3 år forstår konsekvensen af sine handlinger ?
Som sagt er det så svært at råde om noget man ikke har set...
Men de bedste tanker skal du have med...
tror nu bare hun reagere som alle andre piger i den alder gør når der sker noget nyt i deres liv...
Knus Pia.
Held og lykke med det....
Anmeld