Jeg blev opereret 2 gange i efter fødslen, og mistede en masse blod, og selvom jeg havde en perfekt hjemmefødsel så var det virkelig også en ordentlig omgang bagefter. Jeg følte mig totalt udmattet de første uger og havde knapt overskud til at tage mig af mig selv, så jo - det kender jeg rigtig godt og det bedste råd jeg kan give dig er at FÅ SNAKKET med din JM, sygeplejeskerne, mor, veninder og gerne igen og igen. Det er så svært at få det bearbejdet og det kan sætte sig som en lille splint og nage og gøre den første lange tid rigtig hård.
Jeg var så heldig at have en garvet sygeplejeske tilknyttet os på hospitalet som virkelig modsatte sig at vi skulle hjem, selvom jeg bildte alt og alle ind at jeg havde det SÅ godt og var klar til at komme hjem. Først efter 3-4 dage fik hun hul på bylden og jeg GRÆD og græd og græd og det var det allerbedste der kunne ske!! Hun sad stille og roligt og lyttede og aede min hånd og trøstede og jeg var så lettet bagefter!!! Hun sagde at jeg måtte forvente at det sommetider ville komme tilbage, og så skulle jeg bare få det ud og snakke om det - hun sagde at om ca. 6 mdr ville jeg nok få behov for en samtale igen.
Efter 8 mdr var jeg igen til en samtale hos en SP med forstand på efterfødselsreaktioner og også her græd jeg det hele ud en gang til. ygeplejersken havde haft ret, men jeg havde ikke villet indrømme hvor skidt jeg havde det og det nåede at blive alt for hårdt i forhold til hvad det burde have været.
Så sørg for at snakke om det og få sørget over hvor hårdt det er at have en krop der har været igennem sådan en omgang - det er helt iorden og handler ikke om dit forhold til baby!
Knus herfra!!!
Anmeld