Mettemus skriver:
Hmmm ...
Ja hvordan har det egentligt været?
Jamen jeg synes det har været ok. Det er hårdt, men det går. Jeg er lige så stille ved at finde ind i mine egne rutiner med ham, og det fungerer. Han ligger mere selv og leger, end han ville have gjort, hvis vi havde været to til at tage ham, lige som han får lov til at ligge og være utilfreds (utilfreds, ikke ked) lidt længere end ellers. Jeg tror ikke nødvendigvis, at det er en dårlig ting. Han har sikkert godt af at ligge lidt selv. Han er fx begyndt at møve meget mere rundt nu hvor mor ikke med det samme stikker han en sut eller et stykke legetøj så snart der er optræk til sur smiley. Og så må jeg tage opvasken og oprydningen når han er gået i seng om aftenen i stedet. Det betyder mindre tid til mig selv, men sådan er det jo.
Men han er SVÆR at putte for tiden, og fordi jeg er træt og ved at der står en opvask og en bunke rod og venter på mig, er min tålmodighed med ham sidst på aftenen ikke ret stor. Jeg kan blive irriteret hvor jeg tidligere bare tog det i stiv arm. Jeg er mange gange sprunget over hvor gærdet er lavest og har ammet ham i søvn fordi jeg ikke orker kampen og derfor trækker det sikreste es i ærmet - madkasserne. Jeg ved godt at jeg på den måde gør os begge en bjørnetjeneste, og kampen bliver taget op i næste uge.
Vi har nemlig været rigtig meget på besøg siden Jens fik arbejde på Mors. Vi har overnattet hos mine forældre, hos Jens' og i sommerhus. Allesammen gange hvor han ikke har sovet i sin egen seng, men enten hos os, i barnevognskassen eller i en rejseseng. Laurits har taget det fint, men jeg er bange for at det vil forvirre ham hvis vi fortsætter, så når næste weekend med rund fødselsdag i nærmeste familie er overstået bliver vi hjemme i et godt stykke tid. Så kan vi prøve at rette op på de dårlige vaner vi har tillagt os i løbet af de sidste tre uger når rammerne bliver lidt mere faste. Gode råd til putteritualer modtages gerne!
Laurits savner Jens. Jeg kan ikke som sådan mærke det når Jens ikke er her, men når han kommer hjem bliver Laurits heeeelt vildt glad. Han hviner, griner og snakker. Det er tydeligst at mærke når vi er herhjemme og knapt så fremtrædende hvis vi er hos Jens' forældre. Men det er så dejligt at se at Laurits bliver så glad, og at han i hvert fald ikke har glemt ham. Vi har prøvet at Skype, men det fungerer ikke rigtigt. Laurits ville bare trykke ¨på tasterne og kiggede overhovedet ikke på skærmen.
Men han er blevet morsyg. Hvis han er træt, ked eller sulten er det kun mig der dur. Om det er pga. hverdagen eller om det handler om alderen ved jeg ikke, men det er i hvert fald tydeligt. Han vrider kroppen halvt af led hvis han sidder ved nogen han ikke gider og jeg er tæt på. Han har ellers aldrig været ked af mennesker han ikke kender (læs: Jens eller mig), men nu kan han godt få lidt af det. Det samme gælder hvis han ikke lige kan se mig. Jeg er dog ret opmærksom på ikke at komme og hive ham over til mig hvis han brokker sig på en anden arm. Han skulle jo nødig få lært at det er synd for ham at sidde hos andre.
Nå, det blev vist lidt langt... sorry
Puha - det lyder til at det går, men det lyder også hårdt! Jeg tror det er en kombination af alder og savn! (ihh så lyder det som om han lider helt vildt overlast - det mener jeg altså ikke at han gør!!)
Altså vi har jo ret tidligt måtte droppe at Felix skulle ammes i søvn - dels ville han ikke som spæd, dels ammede jeg jo kun i 10 uger. Men her får han en flaske og så går jeg som regel på badeværelset emd ham, selvom det er far der skal putte! (elsker nemlig den hyggestund..
) På puslebordet får den max gas på alle tangenter, fra både mor og baby, og han får lov at ligge lidt med bar numse, leger med sin tandbørste, kigger ud af vinduet, vi synger, eller hvad vi nu lige har lyst til (=mor har lyst til).
Så får han ble og nattøj på, og HER bliver han HIDSIG!! Øj mand, det der tøj er squ da den grummeste opfindelse ever??!! Anyway, på kommer det! og vi går ind på værelset og trækker gardinet for "sammen"..
Så tænder jeg hans stjerne- og månelamper og lægger ham i sengen. Ingen dyne, sut eller nusseklud, han ligger bare og fedter rundt mens jeg synger godnatsang. Den udløser som oftest totalt kluklatter (om det er situationen der er hyggelig, eller morens sangstemme der er til grin lader jeg stå hen i det uvisse....) og jeg tænker at dét må være dejligt at opleve lige inden man skal sove! (den tanke holder ca. 3 minutter - læs lige om lidt hvorfor)
Så giver jeg sutten, nussekluden og putter dyne om ham, slukker stjerne- og månelampen (og siger "godnat til stjernerne, og godnat til månen (ligesom vi siger godnat til himlen når vi trækker gardinet for) og godnat til Felix". Så får han et godnatkys og jeg går. OG SÅ starter SIRENEN! FÅÅÅRK han skriger!! Når JEG putter ham.... Når Jørn putter, går der 3,5 minut så sover barnet... Vi putter på hver vores måde, og er enige om, at det er helt okay - for vi vil aldrig kunne gøre det helt ens alligevel! Men jeg har overvejet at sætte skjult kamera op, for noget må han jo gøre rigtigt som jeg ikke har fanget? Anyway, jeg går til og fra, nusser, giver sut, beroliger osv. og barnet falder i søvn uden at have grædt sig i søvn.
Laurits er stor nok til, at det bliver en kamp den første uge, men også stor nok til ret hurtigt at fatte hvad "fremgangsmåden" er. Du skal ville det - og lade opvask og rengøring flyde, så du har overskud til at være standhaftig!
I øvrigt så ja, jeg tror det er sundt de får lov at ligge lidt... Felix ytrer af og til nogle meget utilfredse lyde, men inden jeg når hen til ham ligger han og skraldgriner, og jeg tror måske utilfredsheden kan skyldes frustration over manglende samarbejde med legetøjet? At han afprøver sin stemme og ikek har styr på hvilke lyde der kommer hvornår - endnu? At han keder sig LIGE NU, men hurtigt finder på noget andet...?
Nåh, Mette, det blev squ også langt - hvis Pia finder sådan et begrænsningskursus er der nogen der kommer til at tjene ret godt på os...