Jeg har fået et akut og et planlagt kejsersnit - og begge gange har jeg haft det ok med det. Første gang efter 3 døgn med veer og ingen fremgang, anden gang for ikke at skulle det forløb igennem igen.
Jeg har været utrolig overrasket over, hvor lidt smerte jeg har haft og hvor hurtig jeg er kommet mig ovenpå kejsersnittene. Så jeg vil bare sige, at du har intet at være nervøs for, det skal nok gå godt!
Det planlagte kejsersnit var helt klart bedst, da jeg ikke var forberedt på det første, så der var jeg i forvejen så groggy til sidst.
Du får lov til at tage hospitalstøj på, på din barselsstue, skal derefter køres på operationsgangen, inden da skal du lige have en lille cocktail af smertestillende. Når du kommer på operationsgangen får du rygmarvsbedøvelse og får lagt drop - det er en procedure som er forholdsvis hurtigt overstået. Når det er lagt kan kejsersnittet begynde og det tager ca. sammenlagt en time, så er du syet og ude af stuen igen. Derefter kommer du forbi opvågningsafdelingen, hvor du lige bliver tjekket og når du er klar kører i på afdelingen igen.
Men det sidste planlagte kejsersnit var meget behageligt, der var en god stemning på stuen og alt klappede bare. Selvfølgelig er det lidt en ubehagelig fornemmelse når de rykker i maven for at åbne ind til baby, men det er på ingen måde noget, der gør ondt. Du ligger og følger med i det hele og lægen snakker til dig samtidig så du har en ide om, hvor langt de er. Når baby kommer ud vil det formentlig være til din venstre side, hvor jordmoderen står og gør baby klar og viser mor sit nye lille vidunder. Alle er fyldt med overskud og energi og det smitter af.
Jeg blev desværre syg af rygmarvsbedøvelsen begge gange, jeg kan bare ikke tåle det, så det medfører opkast og svimmelhed som forsvinder efter nogle timer. Men det er jo langt fra alle der er "allergiske".
Anmeld