Kan en nyfødt "ligne et navn"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. juli 2011

MetteT

K&S skriver:

Vi valgte navnet Anton, da vi fandt ud af, at vi ventede en dreng til MD og det passede perfekt til ham, da han blev født, for det havde han jo heddet i laaang tid, så han kunne slet ikke hedde andet

Det var lige præcis sådan vi havde det med både Christian og Kathrine... Da vi fik kønnet at vide ved md scanningen fandt vi navnene og selvfølgelig ku de ikke hedde andet da de kom ud til os... Vi havde jo kaldt dem ved navn længe inden de blev født.. Flere spurgte os også: "hva nu hvis det ikke er en lille Christian eller Kathrine der kommer ud?" Jamen selvfølgelig var de jo det...

Knus Mette

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juli 2011

K&S

MetteT skriver:

Det var lige præcis sådan vi havde det med både Christian og Kathrine... Da vi fik kønnet at vide ved md scanningen fandt vi navnene og selvfølgelig ku de ikke hedde andet da de kom ud til os... Vi havde jo kaldt dem ved navn længe inden de blev født.. Flere spurgte os også: "hva nu hvis det ikke er en lille Christian eller Kathrine der kommer ud?" Jamen selvfølgelig var de jo det...

Knus Mette

Anmeld

9. juli 2011

DLM

vi havde bestemt at vores søn skulle hedde Magnus før jeg overhovedet blev gravid og han er total en Magnus

Anmeld

9. juli 2011

SussieThyssen

Wimmie skriver:

Ja, jeg har hørt flere herinde fortælle at de havde besluttet sig for et navn, men da så deres lille søn/datter kom ud, så synes de alligevel ikke at navnet passede...

Nu har jeg ikke fået mit første barn endnu, men jeg har aldrig helt forstået hvordan sådan en lille nyfødt rødlilla baby kan ligne eller ikke ligne et bestemt navn

Jeg har altid været af den opfattelse at når man får et navn, så vokser man med det navn, og så kan man bare ikke hedde andet  Men jeg kan da ikke sige 100% om jeg stadig vil have samme mening når jeg selv har født. Herhjemme vil vi nu nok beslutte os for et navn uanset hvad og så tage den derfra...

Hvad synes I?

Så skal jeg prøve at forklare dig det

Har du aldrig mødt et menneske, hvor du tænker:
- Eii..vedkommende ligner overhovedet ikke en Karen, en Else, en Hans!
Og så kan man bare ikke huske deres navn, fordi der intet er, der linker til personligheden.
Fx er det jo dumt at kalde knægten for Alf, hvis han bliver 2 m høj og bred som en bjørn

De fleste mennesker forbinder også navne med bestemte typer.
For mig er en, der hedder Mirah fx en lille mørk skønhed, hvor imod Sandra er nærmest klassisk.
Sofie er en lys og solid nordisk type og det er fx Ida også.
Martin er også lidt mørk i det, medens Simon er lys..og sådan er der forskellige typer man forbinder til navnene.

Endelig er der også selve personlighederne.
Navne "betyder" noget.
Og dette noget kan forbindes til barnets personlighed.
Fx er alle de navne mine børn har, nøje forbundet med deres personlighed og deres slægt, samt den styrke vi gerne ville give dem i livet.
Min søn hedder Nickolai Christian Palle.
Nickolai er et zar-navn, Christian er et kongenavn og Palle er et nordisk høvdingenavn. Derudover hed hans farfar Christian og hans morfar Palle. Nickolai har han mere eller mindre selv valgt, da han lå i min mave.
Jeg spurgte ham ganske enkelt hvad han hed og fik svaret: Nickolai.
Og det var bestemt ikke et navn jeg umiddelbart selv ville have valgt....men, det passer flot til ham..han ER en Nickolai.
Familien skulle alle lige tygge på det, men da han kom ud, var vi alle enige om, at det navn bare passede til ham.
Den russiske zar-familie Romanof'erne var meget store og brede efterkommere af vikinger, og de var lyse af hår og med blå øjne...det har min Nickolai også. Og ingen tvivl om at han også bliver stor og bred.
Samtidigt er vores slægt direkte efterkommere efter den danske konge Christoffer d. 2. og dermed også i slægt med Harald Blotmand (Blåtand), så naturligvis siger det sig selv at han har et kongenavn og et høvdinge/vikingenavn.

Faktum er, at det rent faktisk ER vigtigt at se på barnet og spørge sig selv:
- Ligner mit barn det jeg vil kalde det?
- Føles det rigtigt, når jeg ser på barnet?

Min mor havde på forhånd valgt mit navn, min far bøjede sig selvom han mente at de burde vente og se hvad jeg lignede.
Og hvad fik min mor ud af sin stædighed med mit gamle navn? At jeg i dag forlængst har fjernet det helt og hedder det jeg hedder, for jeg hadede det navn min mor mere eller mindre tvangsgav mig.

Og nej..jeg skiftede navn længe før alt det med nummerologi kom frem..LOL

Kærligst
Sussie

Anmeld

9. juli 2011

Wimmie

Sussie> Jeg kan såmænd sagtens følge dig i det du siger, og meget af det giver fin mening... mit største problem med det er nok bare at jeg synes det er svært at bedømme et spædbarns navn ud fra udseende. Det kan godt være at Alf vil være et spøjst navn til én der måske burde hedde Bjørn, hehe - men det er jo svært at vide når der bare ligger sådan en lille lyserød baby

Men dét med at man personligt forbinder nogle navne med visse typer giver faktisk fint mening for mig - når jeg tænker på navne som Ida, Emma og Freja tænker jeg "lyst hår og blå øjne" mens navne som Jasmin, Sarah og Sofia lyder mere eksotisk.

På den anden side kender jeg en mørkhåret Emma og en blond Sofia - og de ligner ikke andre navne overhovedet

Så jeg er nok lidt splittet - jeg håber dog at vores datter kommer til at ligne det navn vi har fundet til hende, for jeg er ret overbevist om at det bliver dét

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.