Kan en nyfødt "ligne et navn"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Kan en nyfødt "ligne et navn"?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

2.626 visninger
25 svar
0 synes godt om
9. juli 2011

Wimmie

Ja, jeg har hørt flere herinde fortælle at de havde besluttet sig for et navn, men da så deres lille søn/datter kom ud, så synes de alligevel ikke at navnet passede...

Nu har jeg ikke fået mit første barn endnu, men jeg har aldrig helt forstået hvordan sådan en lille nyfødt rødlilla baby kan ligne eller ikke ligne et bestemt navn

Jeg har altid været af den opfattelse at når man får et navn, så vokser man med det navn, og så kan man bare ikke hedde andet  Men jeg kan da ikke sige 100% om jeg stadig vil have samme mening når jeg selv har født. Herhjemme vil vi nu nok beslutte os for et navn uanset hvad og så tage den derfra...

Hvad synes I?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juli 2011

Giraffen

Wimmie skriver:

Ja, jeg har hørt flere herinde fortælle at de havde besluttet sig for et navn, men da så deres lille søn/datter kom ud, så synes de alligevel ikke at navnet passede...

Nu har jeg ikke fået mit første barn endnu, men jeg har aldrig helt forstået hvordan sådan en lille nyfødt rødlilla baby kan ligne eller ikke ligne et bestemt navn

Jeg har altid været af den opfattelse at når man får et navn, så vokser man med det navn, og så kan man bare ikke hedde andet  Men jeg kan da ikke sige 100% om jeg stadig vil have samme mening når jeg selv har født. Herhjemme vil vi nu nok beslutte os for et navn uanset hvad og så tage den derfra...

Hvad synes I?

Jeg synes det er svært

På den ene side så tror jeg man har nogle navne der giver meninge for en - altså som man kan identificere med "mit barn"

Jeg sku ha heddet Kiki - men da jeg blev født ku min mor slet ikke ha at jeg sku hedde det og blev enig om at jeg sku hedde noget helt andet - måske var det fordi jeg ikke lignede en Kiki, og måske var det fordi det blev virkeligt det hele og så var det måske bare navnet og min mor der ikke passede sammen? - hun har hvertfald ikke kaldt min lillesøster Kiki heller, så det ka jo være noget helt andet

Men det er en go 'undskyldning' hvis man fortryder - både til sig selv og til andre

Anmeld

9. juli 2011

L.J.L

Hvad synes I?

Hmm tja, du har nok ret. Vi besluttede os for ret tidligt i min graviditet at vores dreng skulle hedde Lauritz, og da han kom ud ja så kunne han ikke hedde andet, nu var vi jo også vant til at kalde ham for Lauritz så pludselig at skulle kalde ham John eller Flemming, ja det duede altså ikke.

Men hvis ikke man har valgt et navn inden barnet kommer ud, hvad så? Så kan man vel ikke sige "han/hun ligner en ..." ?

Jeg har svaret Nej

Anmeld

9. juli 2011

CA

Vi havde næsten fastbesluttet os på et dobbeltnavn. Men da vi så ham passede første del af dobbelt navnet bare ikke til ham. Vi slettede det ene og beholdte det andet.

Jeg tror godt man kan bestemme et navn i forvejen, men det er nok meget godt at have lidt i baghånden, da man jo kan skifte mening

Johannes skulle have heddet Bertil Johannes...

Anmeld

9. juli 2011

Nadia&Daniel

Wimmie skriver:

Hvad synes I?

Vi havde af navne:

Pige: Clara, Sofie og Clara-Sofie

Dreng: var vi på total bare bund - dog mente mange at jeg havde ne drengemave, så det var vi lidt stresset over

Vores baby kom til verden - og var en PIGE!!! - så navnene var heldigvis på en måde på plads.

Men men men - hun lignede IKKE en Clara, Sofie eller en Clara-Sofie. Hvilkte gjorde mig meget ked af det, for jeg ville så gerne have en lille Sofie (opkaldt efter min søster Sophie på 17 år).. Vi var på Gentofte barselsgang i 7 dage, og i de første dage kaldte vi hende Sofie - men NEJ, havde det ikke godt med det. Hun var slet IKKE en Sofie.. Hun kom til verden mandag - torsdag fik hun navnet Laura - det havde ikke været på min liste, men manden havde nævnet det et par gange, men ikke noget som jeg havde lagt noget i.

Dagen i dag (hun er 8 mdr.) - kan hun IKKE være andet end en Laura. Få gange før hun skulle døbes, forsøgte jeg igen at kalde hende Sofie inde i mit hovede, men navnet passede stadig ikke til hende..

Anmeld

9. juli 2011

hende-nanna

Det synes jeg godt de kan

Jeg vil sige - der er nogle navne som jeg finder mere piget og prinsesset end andre, og hvis barnet bare slet ikke ligner en lille fin prinsesse, men er mere robust (det er lidt svært at forklare), så synes jeg nogle gange ikke navnet passer

Men selvfølgelig - man kan også bestemme sig for et navn, kalde barnet det, og så vokser de op med det, og kan ikke hedde andet 

Anmeld

9. juli 2011

chael

Wimmie skriver:

Hvad synes I?

Begge mine unger havde vi fundet et navn til, inden de var født. Og begge gange syntes vi ikke de passede til dem. Så de fik et helt andet.

Jeg syntes ikke bare min lille baby, ligner en lille baby. Den er et stykke af mig og den vokser med navnet uanset om man vælger det før eller efter.

Min søn skulle ha' heddet William, men han var så lille og skrøblig, da han blev født. Og den dag idag, kan jeg slet ikke se en William for mig.

Så for mig betyder det meget at se det her lille menneske, der er en blanding mellem min mand og jeg.

Og min baby er ikke "BARE" en rødlilla baby, men mit kød og blod, som jeg skal se først, før end jeg beslutter mig.

*Camilla 28+3

Anmeld

9. juli 2011

Lunae

Wimmie skriver:

Hvad synes I?

Jeg mener sagtens at en nyfødt kan ligne et navn, men det kan sagtens ændre sig! Min datter lignede så meget en lille Johanne (et navn vi slet ikke havde i vores overvejelser, før vi så hende)

Hun blev alligevel døbt Camille, men for mig ligner hun mere en frida! Nu hedder hun Camille og jeg kunne selvfølgelig ikke kalde hende andet

Anmeld

9. juli 2011

Fru.Ø

Vil også sige at man vokser med navnet

Med begge mine børn,hvade vi fundet på navnet inden de blev født.

Og da de så blev født,havde vi det sådan at de kunne da ikke hedde andet

Anmeld

9. juli 2011

Wimmie

chael skriver:

Min søn skulle ha' heddet William, men han var så lille og skrøblig, da han blev født. Og den dag idag, kan jeg slet ikke se en William for mig.

Men sådan synes jeg jo netop det ofte er; når barnet først har fået et navn og har haft det i et stykke tid, så kan det jo ikke hedde andet for det er dét navn man har vænnet sig til at det hedder... Så når du i dag ikke synes han ligner en William, så er det jo fordi du har givet ham et andet navn og det er kun dét der passer til ham.

Hvis du spørger en fremmed hvad din søn hedder, så skulle det jo være mærkeligt om vedkommende lige præcis gætter rigtigt - men for jer er der kun ét navn der er det rigtige; nemlig det han har fået

Jeg er da sikker på, at hvis I havde holdt fast i William, så var han kommet til at ligne en William - men det er jo bare min overbevisning - som sagt kan det jo sagtens være jeg ændrer mening når jeg selv har født.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.